graag jullie mening

• Rudo

Hoi Dennis,

Bedankt voor je uitleg. Ik weet ook dat niet iedereen het met je eens is, er zijn tal van discussies hierover geweest in het verleden op engelse sites.

Het discussiepunt ligt hem juist in de beeldhoek, die zou niet anders zijn op een crop DSLR ten op zichte van een FF.

En in principe weet ik natuurlijk ook wel dat wanneer je gaat croppen in de situatie die ik eerder benoemde (1/70 op 70mm) dat de kans gaat bestaan dat je meer oneffenheden krijgt te zien…..

Maar goed, ik hou voor mezelf de vuistregel in acht zonder de cropfactor daarin te betrekken. Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen waar zijn/haar grens ligt immers zoals je al zei, de één heeft een vastere hand dan de ander. Iris heeft dus wel een hele vaste hand, want de foto die ze laat zien is op 1/8 geschoten op 70 mm, dat is knap, heel knap, dat lukt mij zelfs niet met mijn ellebogen op een tafel ofzo…..

Groetjes van Rudo

• Joop

Wat is het verschil van een full frame en een cropcamera. Beeldhoek.

De “waarheid” over de digitale vergrotingsfactor.

Sinds de komst van de digitale eenogige reflexcamera’s met verwisselbare objectieven duikt in iedere bespreking het begrip “vergrotingsfactor” op. Heel vaak wordt dan gesuggereerd, dat de kleinere omvang van de CCD of CMOS sensor leidt tot een verhoging van de vergrotingsfactor van de objectieven. Een 50 mm

objectief zou dan – bij gebruik op een DSLR-camera met een “vergrotingsfactor” van 1,5 - gelijk staan aan een 75 mm objectief op een analoge eenogige reflexcamera (SLR).

Bij deze suggestie wordt in één klap de theorie van vroeger over brandpuntsafstand en beeldhoek zo niet vergeten dan toch in ieder geval genegeerd. We hebben immers geleerd, dat de brandpuntsafstand van een objectief uitsluitend en alleen in en door het objectief wordt bepaald. Met andere woorden een objectief met

een vaste brandpuntsafstand van bijvoorbeeld 50 mm heeft en houdt die brandpuntsafstand onverschillig in welke camera het objectief wordt geplaatst, 35 mm, 6 x 4,5 of 6 x6. Het formaat van de camera en dientengevolge de afmeting van de film is vervolgens van invloed op de grootte van het beeld dat wordt gevangen.

Dus is de beeldhoek bepalend voor de grootte van het beel d bij het gebruik van een objectief met vaste brandpuntsafstand in verschillende camera formaten.

Deze wetmatigheden veranderen niet bij de komst van de digitale fotografie. Ons 50 mm objectief uit de analoge periode, dat we gaan gebruiken op onze nieuwe digitale camera (voordeel van merkentrouw), blijft een 50 mm objectief. Toch verandert er iets in de foto’s. De sensor in digitale camera’s van ± 6 megapixels is

ongeveer tweederde van het negatiefoppervlak in de analoge camera. Hierdoor is de beeldhoek kleiner – ook tweederde. Het lijkt dan alsof we het beeld dichterbij hebben gehaald. Het effect in de zoeker is identiek aan de plaatsing van een objectief met een anderhalf keer grotere brandpuntsafstand.

Toch is er een verschil. De beeldhoek is wel kleiner en het beeld dat op de sensor valt is wel kleiner maar de vergrotingsfactor is niet veranderd. Wat we te zien krijgen is het effect alsof we uit een bestaande foto een uitsnede hebben gemaakt omdat we vinden dat de zijkanten niet ter zake doen. Als we uit een foto van 100

x 150 mm een uitsnede maken ter grootte van 66 x 100 mm en dit beeld afdrukken op 100 x 150 mm, dan hebben we weliswaar een vergroting gemaakt, maar tegelijk het risico van minder scherpte genomen. Als we bij de opname een 75 mm objectief in plaats van het standaard 50 mm objectief hadden gebruikt, was de

opname veel beter van kwaliteit geworden, n.l. met een beelduitsnede die we mooi vinden en met de scherpte die ons objectief heeft teweeg gebracht.

Bij de DSLR-camera voldoet het 50 mm objectief eigenlijk niet meer aan de kwalificatie van “standaard objectief” omdat de weergegeven beeldhoek niet meer overeenkomt met de beeldhoek van ons menselijk gezichtsveld.

Dit heeft er toe geleid, dat DSLR-camera fabrikanten soms een korte zoomlens (bijvoorbeeld 18- 35mm) leveren. Deze lens geeft een beeldhoek weer, die overeenkomt met de beeldhoek van een 24-50mm objectief op een SLR-camera.

© Henk Backer

Dit alles betekend dat je voor de minimale sluitertijd wel degelijk rekening moet houden met de cropfaktor.

Verder is stabilistie techniek zoals IS of VR een hulpmiddel, het verminderd je bewegingsonscherpte maar doet het niet verdwijnen. Een foto genomen vanaf statief zal altijd scherper zijn dan een foto met IS genomen.

• Rudo

Hoi Joop,

Dank voor je uitleg…… erg leerzaam!

Groetjes van Rudo

• Dennis

Dit zal altijd een punt van discussie blijven.

Joop heeft een duidelijk stukje geschreven, ik was al op zoek naar een wiskundige oplossing die ik ooit

ergens voorbij heb zien komen.

Belangrijkste is dat je zelf weet tot welke grenzen je kan gaan. :D

• nikonsjoerd

Ok ik meng mij ook even in het draadje… en het klinkt misschien een beetje (of veel) bot maar het is een mislukte highkey. En als dat je bedoeling niet is geweest dan weet ik het ook ff niet.

Sorry niet huilen hoor. Ik ben best wel aardig (maar soms ook niet).

• nikonsjoerd

Ok ik meng mij ook even in het draadje… en het klinkt misschien een beetje (of veel) bot maar het is een mislukte semi-crossprocess.

Of een mislukte poging om een overbelichte foto te redden.

En als dat je bedoeling niet is geweest dan weet ik het ook ff niet.

Sorry niet huilen hoor. Ik ben best wel aardig (maar soms ook niet).

• nikonsjoerd

Daar ben ik weer. Mag ik zo brutaal zijn om u te corrigeren? Wat sjaak doet is niet “photoshoppen” maar doodgewoon de mogelijkheden benutten wat men vroeger al deed in de donkere kamer. Alleen gebeurd het nu op de pc met een software programma.

Onder “photoshoppen” verstaan we dan bv een 2e kind in de foto erin zetten of een achtergrond veranderen.

Het is maar dat je het weet.

• foto-iris

mijn excuses nikonsjoerd, ik zal het voortaan geen photoshoppen meer noemen;)

• foto-iris

Het klinkt niet bot hoor, zoals ik al in mijn eerste berichtje zei wil ik graag iedereen zijn mening/advies/tips horen.

Dus ook jij bedankt voor je mening en huilen?…..nee dat zal ik niet doen;)

• Joop

mislukte highkey, nee gewoon een foto die dood geflitst is.