graag jullie mening

• Rudo

De richtlijn om eigen beweging (trillen van de hand) tegen te gaan is simpel. Als je op 70 mm schiet, dan heb je een sluitertijd van 1/70 voor nodig, bij 100mm is dat 1/100 van een seconde en bij 30 mm is dat 1/30. Daarmee hoef je natuurlijk niet de bweging van het onderwerp te “bevriezen” maar dat hangt af van de beweging van het onderwerp. Een portret met een sluitertijd van 1/50 van een seconde is op zich prima, en blijkbaar lukt het jou op 1/8 van een seconde. Dat is erg knap.

Maargoed, over het algemeen geldt bovenstaande richtlijn.

Groetjes van Rudo

• Fresnel

Hoe verhoudt optische/mechanische/digitale beeldstabilisatie (waar veel camera's mee zijn uitgerust) zich tot jouw klassieke (maar zeer nuttige) vuistregel?

Werkt beeldstabilisatie niet grensverleggend in de zin dat lagere sluitersnelheden mogelijk zijn?

Wat voor een snelheid zou je wel niet moeten hebben bij een 12X PowerZoom als daar geen beeldstabilisatie in zat?

• Rudo

Om de vuistregel te veranderen omdat er gebruik wordt gemaakt van beeldstabilisatie, hangt het af van voor hoeveel stops de beeldstabilisatie werkt. Voor de Nikon 16-85 geld dat de VR (vibration reduction) de variant van beeldstabilisatie van Nikon, voor 3 stops geldt (dacht ik). Als ik dan op 80 mm fotografeer zou ik op 1/10 van een seconde moeten kunnen schieten.

Bij één stop langere sluitingstijd kan de lens dubbel zo lang open, dus in plaats van 1/80 is dat 1/40, nog een stop langer open kom je op 1/20 enz. En de lens reduceerd dus de beweging (vibratie) van de hand als je een foto maakt.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Groetjes van Rudo

• Fresnel

Dank je voor de duidelijke uitleg.

• Antony

Uitstekende uitleg, maar zonder statief kan Iris ook gewoon met haar ellebogen op de tafel of op haar knieen steunen om meer “stabilisatie” te verkrijgen bij het fotograferen ….

• Dennis

Deze regel gaat op voor een fullframe.

Hou je dan ook nog even rekening met de cropfactor van 1.5 à 1.6 anders is het 1 / 70 x 1.5 (Nikon)

kleingeitje :)

• Sjaak

Mooie foto hoor, maar je kan hem best een beetje bewerken qua licht en contrast.

Ik ben zo brutaal geweest om hem een beetje te bewerken met paintshop

Groetjes,

Sjaak

http://foto-uploaden.nl/img/5/hs66yi4.jpg

• foto-iris

Hallo Sjaak,

Ik zie wel degelijk verschil nu je hem hebt bewerkt. Vind hem nu wel wat harder, maar dat is persoonlijk. Ik wil juist proberen om een foto zo mooi mogelijk te maken zonder te photoshoppen.

Ik ga proberen om dezelfde foto te maken, maar dan nu met een andere sluitertijd (proberen om te zorgen dat hij wat minder overbelicht is) en een statief gebruiken. Zodra deze gemaakt is, zal ik hem plaatsen en dan wil ik weer graag jullie mening horen. Kijken of het verbeterd is.

Groetjes Iris

• Rudo

Ja dat klopt op zich wel, maar mij lukt het ook om iets langzamer te schieten dan deze vuistregel. En in principe blijft het dezelfde lens crop factor of geen cropfactor.

In principe zeg je dan dus dat wanneer je met een fullframe op 70 mm schiet op 1/70e dat je dan ook niet kunt croppen in de nabewerking (dus een deel uitvergroten) Of zie ik dit verkeerd?

Groetjes van Rudo

• Dennis

Rudo:

Ja dat klopt op zich wel, maar mij lukt het ook om iets langzamer te schieten dan deze vuistregel.

De een heeft een vastere hand als de ander, dat moet ieder voor zich uitproberen. Vandaar ook het woord vuistregel, een soort gemiddelde voor iedereen. PS algemeen: Vind dit ook uit voor jezelf, is in de praktijk handig, zodat je zelf weet tot welke grens je scherpe foto's kan schieten.

Rudo:

En in principe blijft het dezelfde lens crop factor of geen cropfactor.

Het is gewoon dezelfde lens, alleen je hebt wel te maken met een iets verschillende beeldhoek (je beeld is immers anders in vergelijking met de 50mm op FF of cropcam) en dit gegeven heeft weer effect op trillingen, vandaar dat de cropfactor meegenomen wordt.

Rudo:

In principe zeg je dan dus dat wanneer je met een fullframe op 70 mm schiet op 1/70e dat je dan ook niet kunt croppen in de nabewerking (dus een deel uitvergroten) Of zie ik dit verkeerd?

Ja, is niet wat ik bedoel. Croppen kan “altijd”

Gr. Dennis :)