resolutie en aantal pixels

• Marlies1

Mijn methode voegt niets toe het is gewoon een methode.

Maar ik heb altijd in een backup een map met foto's klaar voor groot afdrukken.

Die kan ik zo doorsturen naar een afdrukcentrale.

• Cath5301

Ik heb nog geen gelegenheid gehad te kijken naar wat Marlies1 heeft gesuggereerd, dat doe ik in het weekend. Maar @Hans: je zegt dat alle 3 de vakjes moeten zijn aangevinkt; ik heb juist begrepen dat de laatste NIET mag zijn aangevinkt.

@GJvdZ: omdat ik ooit eens een poster wilde bestellen maar dat niet lukte omdat de kwaliteit niet goed genoeg was, heb ik nu met nieuwe foto's, in 72 ppi (Sony Alpha 100, 10 m) geprobeerd of het nu wel ging, in allerlei formaten. Bij gecropte foto's kreeg ik al heel snel de melding dat de kwaliteit onvoldoende was. Omdat ik ben benaderd om foto's aan te leveren , moet de kwaliteit optimaal zijn. De vraag is dus: hoe doe ik dat. Mijn camera, zelfs al is ie wat verouderd, levert kwalitatief goede foto's. Het is de bewerking die faalt (ik dus).

• Hans

Probeer dan tóch eens wat ik heb geadviseerd (niet geschoten is altijd mis). Ik werk altijd zo en laat regelmatig foto's vergroten tot 50 x 75 cm en 60 x 90 cm. En de resultaten zijn prima ! Het enige verschil is: ik heb een Nikon en die levert al af op 300 dpi.

Hans

• sipke

Heb ook Nikon en dat is standaard 300. Je kunt het middels fotoprog wel veranderen maar zolang ik een haarscherpe poster van 90 x 60 af kan laten drukken van wat niet eens een volledige foto is, dan laat ik het netjes zo staan.

• Marlies1

Met de standaard 72 van pentax kan ik makkelijk posters van 100x 150 afdrukken

Ik verander het alleen als ik een uitsnede maak.

• sipke

Verander het dan niet. Wat gebeurt er als je een uitsnede op de eigen printer afdrukt?

Ik heb even gezien wat mijn prog doet. een volle foto is dus 300 p/cm, een verkleinde foto naar 600 x 400 is 72/cm

Een uitsnede van een volle foto blijft echter 300/cm

300/cm = 762/"

• Marlies1

Klopt, als het niet nodig is verander ik ook niets.