resolutie en aantal pixels

• Cath5301

Ik loop al lang tegen het probleem aan dat als ik foto's van mijn camera (Sonly Alpha 100) op mijn PC overzet, de resolutie 72 ppi aangeeft. Die kan ik handmatig veranderen in 300, maar heeft dat zin? Als ik een vergroting wil maken van een foto, krijg ik meestal het bericht dat de foto van te slechte kwaliteit is en dat deze minstens 1700 pixels moet hebben.

Wat moet ik doen om dit te bereiken, of wat doe ik verkeerd? Ik dacht dat ik redelijk goede foto's maakte (nou ja, soms in elk geval) maar hier zit ik echt mee te tobben. Ik heb ooit een Canon A375 gehad (ik geloof dat dit het type was, het was in elk geval een compacte) die wel meteen een resolutie van 300 had en waar ik vergrotingen van heb gemaakt zonder een enkel probleem.

Een reactie in Jip en Janneke taal alsjeblieft, ik ben niet zo technisch en alvast reuze bedankt voor een serieuze oplossing!

• sipke

Het enige wat ik zo snel kan bedenken is dat je niet de pixels/" naar 300 brengt maar de gehele foto en dan is het echt een miskleum. Wat gebeurd er als je de resolutie niet veranderd?

• cath5301

ik begrijp niet goed wat je bedoelt Sipke? Als ik de foto upload en ik ga naar ‘afbeeldingen’ en afbeeldingsgrootte, dan kan ik het getal achter ‘resolutie’ veranderen. Ik moet dan ‘uitvinken’ (= ik neem aan dat ik er geen vinkje in mag zetten en als het er staat dat ik het moet uitzetten) de zin ‘nieuwe beeldpixels berekenen’. Ik zal wel iets basaals helemaal niet begrijpen maar ik heb geen idee waar ik de juiste informatie vandaan moet halen.

Ik heb zojuist ook gehoord dat ik foto's voor bijv. commerciele doeleinden moet aanbieden op een formaat van 2000x1500. Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen. Enkele van mijn foto's zijn gevraagd voor stockfotografie maar ja, als ik die basale dingen al niet weet, hoe kan ik dan ooit wat centjes verdienen aan mijn foto's?

• sipke

Mischien zou je een goede cursus moeten volgen. Als je foto's aan moet bieden op 2000 x 1500 dan houd het in dat de pixelafmeting van de komplete foto dat formaat heeft (moet hebben) en dat staat los van de afdrukresolutie. Heb je al eens geprobeerd om een foto af te drukken zonder alles aan te passen?

• Armand

Hoi Cath,

In het menu van je camera kun je de resolutie instellen.

Kijk in de gebruiksaanwijzing hoe dat gaat of google naar de Sony site waar je alle gebruiksaanwijzingen kunt downloaden.

Normaliter gebruik je de hoogste resolutie. Voor jouw Alpha 100 is dat ongeveer 10 megapixels.

Als je dan je foto's op je computer zet, moet de bestandsgrootte van elke foto ongeveer 2 tot 4 MB zijn afhankelijk van het onderwerp.

De kwaliteit is dan prima om flink te vergroten.

Kom je er neit uit, vraag gerust om hulp.

Groeten,

Armand

• Cath5301

Ik heb een introductiecursus gevolgd aan de fotoacademie. Daar heb ik dit probleem ook voorgelegd (dat foto's geupload worden in 72 ppi) maar de docent wist daar ook geen antwoord op. Hij zei dat ik het boekje van de camera er maar op na moest slaan. Daar heb ik het echter ook niet gevonden. Ik heb gisteren foto's geupload in een online canvasafdrukwinkel. De meeste foto's waren niet goed van kwaliteit bij een afdruk van 80x100 (bijvoorbeeld).

• Cath5301

Hallo Armand, ik zit nu op kantoor maar zal vanavond even kijken. Ik heb er al eens naar gezocht maar misschien keek ik verkeerd.

• Marlies1

Die 72 ppi heeft niets te zeggen. lees dit maar eens goed door:

http://www.dpiphoto.eu/dpitoelichting.htm

• GJvdZ

De output van jouw camera is in principe 3872x2595 pixels. Heb je niet per ongeluk de afmetingen van de foto's aangepast in de camera-settings? Ik kan bijvoorbeeld in mijn Nikon Large, Medium en Small instellen. De laatste is dan nog maar 1500x1000 pixels.

• Marlies1

Toch dit maar even lezen, zelfs ik snap het nu :D>:D<