Hier in het Nederlands
http:///dpi2.htm
volgens mij (ik als TOB-fotograaf zal het toch moeten weten) heeft het met de pixeldichtheid te maken. als je de pixeldichtheid verandert, verander je eigenlijk niet zoveel aan de foto, maar meer het formaat waar die mee afgedrukt wordt. Ook op je monitor gaat ie er bij 300ppi kleiner uitzien.
Als je met een fotobewerkingsprogramma de foto opent en naar het formaat kijkt is ie bijv. 30x40cm, overzetten naar 300 ppi geeft een formaat van 7,5x10cm.
Wat ik vreemd vind, is dat bij een fotografen opleiding/cursus fotografie etc ze je hierover niks kunnen vertellen.
Dat klopt inderdaad. Ik heb de documenten die Marlies heeft aangegeven doorgelezen en begrijp nu een beetje wat er met e.e.a. wordt bedoelt. Ik snap alleen nog niet hoe ik nu een foto die met 10 megapixels is gemaakt (L op mijn Sony Alpha 100) niet kan vergroten voor een poster. Wat ik mij wel begin te realiseren, is dat ik vaak uitsnedes maak, waardoor het bestand dus kleiner wordt. Daar zal het 'm in zitten denk ik.
Een voorbeeld: ik ben benaderd door een organisatie van stockfoto's die een van mijn foto's willen hebben. Het is een foto van een roofvogel. Op het origineel zat die vogel op de hand van een verzorger en die wilde ik niet op de foto hebben. Daarnaast zaten er wat lichtplekken rechtsboven, die ik er ook niet op wilde. In Photoshop Elements het stuk geselecteerd dat ik wilde hebben en apart opgeslagen. De afbeeldingsgrootte was na dat geknip inderdaad een stuk minder en deze foto is kwalitatief niet goed genoeg. Dat is natuurlijk erg jammer. Ik zal de enige niet zijn die dit vaak doet. Hoe kan ik uit een foto een uitsnede maken zonder aan het aantal pixels te komen zodat ik deze toch in goede kwaliteit kan vergroten of kan aanbieden aan geinteresseerden?
(Stukken wegpoetsen met Elements gaat niet; de versie (9) die ik heb crasht elke keer en daarnaast ben ik er ook niet zo heel handig in moet ik zeggen.)
Ik werk niet met photoshop maar met photofiltre studio ( ook betaald maar wel veel goekoper).
Daar doe ik het volgende:
Ik maak een uitsnede en vervolgens ga ik naar afmetingen afbeelding en zet het aantal pixels zo hoog als ik wil hebben en zet de resolutie naar 300 pix/inch.
Tot nu toe heeft dat altijd goed gewerkt.
Succes!!!
Ik moet eerlijk gezeggen dat ik niet alle berichten van mijn voorgangers gelezen heb, dus ik weet niet welke oplossingen er al aangedragen zijn, maar volgens mij moet je in photoshop van 72 dpi in kleine stapjes (10 tot 15% per stapje) naar 300 dpi ; de drie vakjes daaronder moeten alle drie aangevinkt zijn. Het formaat (in cm's) kan je aan het eind aanpassen aan het gewenste formaat waarop je de foto wilt laten printen.
Hans
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?