welke lens bij de Sony SLT-A33

• nieuwe hobby

Hallo,

Ik ben voornemens om de Sony SLT-A33 te kopen. Ik ben er echter nog niet uit welke lens ik erbij wil kopen.

Ik wil van fotograferen mijn hobby maken en de set veelzijdig in kunnen zetten.

Wat is de beste optie:

1) standaard lenskit Sony 18 mm - 55 mm - f/3.5-5.6 DT SAM

2) Tamron AF 17-50 mm F/2.8

3) Tamron AF 18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II LD Aspherical MACRO lens

Ik zelf zit aan optie 2 te denken en dan in een later stadium de Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD erbij kopen (mogelijk gebruikt).

Welk advies geven jullie?

Alvast bedankt

• JeroenW

Pak de 18-55. Doe ervaring op, ontdek wat je leuk vind en kies dan waar je je geld uitgeeft.

(persoonlijk zou ik nooit een spiegelreflex camera kopen zonder optische zoeker maar dat terzijde…)

• sipke

Zit er geen optische zoeker op dat ding? Dan zou ik hem niet willen hebben.

• Jet

Met de 3 mogelijkheden die je aangeeft zou ik inderdaad voor 2 gaan omdat dit een lichtsterkere lens is.

Op het moment dat je helemaal nog niets van instellingen, digitale spiegelreflexen en het fotograferen daarmee buiten de automatische standen etc. etc. weet is het advies van Jeroen daarnaast ook heel zinvol.

Ga oefenen, spelen, kijken wat je wilt.. (landschappen met meer groothoek, bloemetjes en insecten met een macrolens, snelle sportactie met een snelle zoomlens) Pas als je weet wat je leuk vind kan je daar de lens bij kopen.

Een 18-200 of 18-270 klinkt leuk zo veel mogelijkheid maar zo veel zoom gaat vaak ten koste van de kwaliteit/snelheid. Met dat je meer van fotografie weet, je foto's beter worden, je camera beheersing beter wordt, dat je vaak de lat voor jezelf hoger gaat leggen. Dan ga je je ook irriteren (dat had ik dan) aan lenzen die het net niet zijn mbt scherpte en snelheid. Vervolgens ga je toch op zoek naar beter glas.

• Nikonsjoerd

Optie 2. Lichtsterk en goed bereik.

Toch even nieuwschierig waarom je niet voor bv Nikon of Canon kiest. En uiteraard Pentax en Olympus niet te vergeten.

• JeroenW

Tja.. da's iets wat sony niet heel erg duidelijk vermeld in de reclame.

• Jet

Omdat Sony gewoon goed is…. >:D<

• JeroenW

En dan meteen 2 vingers omhoog ook. Typisch jet weer.

• nieuwe hobby

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ja ik weet dat de Sony A33 een elektronische zoeker heeft en ja ik dacht eerst ook “wat moet ik daar mee”? In de winkel gekeken en diverse testen en reviews bekeken waarbij de scepsis wegging en dit geen probleem meer is. Met name omdat de zoeker 100% dekkend is.

Ik heb uiteraard naar de diverse merken gekeken waarbij mijn eerste voorkeur uitging naar Nikon of Canon, maar bij de fotovakhandel wees men mij op hun zeer goede ervaringen met Sony. Verder wezen ze mij op het feit dat ik mijn oude Minolta lens, wel met beperkingen kan gebruiken op de Sony body. Wil je een verstelbaar lcd scherm, en vindt je snel een serie fotograferen een pré voor de sportfoto’s van de kids en een mooi panoramabeeld een plus dan komt je toch bij de Sony uit en niet bij de andere merken. Tenminste niet voor een vergelijkbaar bedrag en al zeker niet met de nu nog lopende 100 euro cashback.

Vandaar mijn keuze voor deze body (en ik werk niet bij of voor Sony).

Ben op dit moment aan het twijfelen tussen:

1) body + standaard objectief + Metz 50 flitser

of

2) body + Tamron 17-50 F/2.8

en daarna weer sparen…….

Welke keuze??????

• sipke

Nou die € 100 terug kun je wel schudden. Ik heb ruim een jaar geleden een camcorder gekocht waar dat beloofd werd en wacht nog steeds. Het grote nadeel van een lcd display is dat je niks ziet als de zon er vol in schijnt.Bovendien houd je een camera niet stil als je gestrekte armen hebt en op dat display moet koekeloeren.