van een digitale naar een SRL,maar welke

• mirjam

Ik heb op dit moment een panasonic FZ30 die het helaas heeft begeven.

laten maken kost ontzettend veel geld dat ik dat gewoon zonde vind voor een toestel van bijna 5 jaar.

aangezien ik eigenlijk al heel lang een spiegelreflexcamera wil,wil ik me daar meer in gaan verdiepen.

mijn man zegt dat ik beter voor een panasonic fz 100 kan gaan.

op zich een mooi toestel natuurlijk maar omdat ik toch uiteindelijk voor een spiegelreflex wil kan ik hem net zo goed nu aanschaffen.

ik maak bijna elke dag wel foto's.

onze kinderen en huisdieren worden natuurlijk veel gefotograveerd maar ik ga ook de natuur in om foto's te maken.

maar er zijn zoveel merken en lenzen dat ik niet echt goed weet wat nu een goed toestel is en waar ik dus voorlopig even mee vooruit kan.

en welke lenzen kan ik dan het beste aanschaffen?en mocht ik over een jaar of 5 een nieuwe body nodig hebben passen daar de lensen nog wel op?

hoop vragen maar hoop dat iemand mij kan helpen een goede keuze te maken.

• Joop

Canon of Nikon.

Waarom, veel keuze in objectieven zowel nieuw als gebruikt van eigen merk. Maar ook veel keuze van andere merken van objectieven zoals tamron.

Welke merk van deze twee, dat hangt van je eigen voorkeur af. Ga naar de winkel pakt ze beet en kijk welke jou hel lekkerste in de hand ligt en het makelijkste te bedienen is.

• JeroenW

Lenzen passen voorlopig nog wel. Wat doe je precies in de natuur?

Ga s naar een winkel en ga 's kijken hoe een Nikon D3100 of een Canon 550d in je hand voelt.

• mirjam

ik neig meer naar de nikon,vraag me niet waarom want heb een ander nooit in de hand gehad.

dus kan wel naar de fotozaak gaan en eens gaan kijken welk toestel ik lekker in de hand vind liggen.

ik maak eigenlijk van alles, foto's in de natuur.

macro fotografie lijkt me ook geweldig om te doen.

heb een fotocursus gevolgd.

en dat was om te kijken of ik alles uit mijn toestel had gehaald wat ik ervan wist.

maar toch leerde ik nieuwe dingen.

maarja nu mn toestel dus kapot is wil ik toch het liefst een SRL

alvast bedankt voor de reacties

• sipke

Ik kan niet in je budget kijken maar biinnenkort komt Nikon met de D7000. Voor natuurfotografen zal dit wel eens een aanrader kunnen zijn daar deze een resolutie heeft van ruim 16Mpix Bovendien een grote ISO waarde istelbaar en volgens Nikon Worden middels een nieuwe censor kleuren mooier weergegeven. Kost rond € 1200. Voor de helft van die prijs koopje een D 90 die ikzelf ook gebruik en die kun je ook gebruikt komen. Onderstaande foto's zijn met D90 en Sigma 300-800 gemaakt

• JeroenW

Een lens van meer dan 6000 euro… tja…

• sipke

En dan komt er nog een statief bij. Maar het ging me erom te laten zien dat je met die camera leuke plaatjes kunt maken. Dat een beginner geen 300-800 mm zal kopen twijfel ik geen moment aan.

• Jet

Mijn camera is een Sony. Daar ben ik heel gelukkig mee en daar zijn ook meer dan genoeg lenzen voor te krijgen. Zeker als je voor nieuw gaat.

Maar wat is functioneel. Bij een hybride camera zijn tegenwoordig giga zoom's ingebouwd (soms wel tot 600mm). Dat scheelt een heleboel slepen met een hele zware fototas.

Je kan ze vaak ook handmatig instellen of in Raw fotograferen.

Hoe vaak ben je van plan van lenzen te gaan wisselen? Wil je dat wel? Als je met kinderen, honden of wat dan ook op stap bent dan is gelijk klikken soms een stuk handiger.

Hybride camera's kan je vaak tot op een paar cm van je onderwerp macrofotograferen. Een macrolens kost al snel 400 euro en dan heb je nog geen eigen merk lens.

Wil je macro, actie van je kinderen, dieren etc. fotograferen dan heb je al snel een paar verschillende lenzen nodig. Iets van 18-70mm - 70-200/300mm of nog meer, macrolens en fotografeer je veel binnen dan wil je ze graag nog lichtsterk hebben ook. Dat loopt flink in de papieren.

Wil je er ook filmpjes mee gaan maken? Want dan vallen er al een heleboel SRL camera's af. Behalve de hybrides.. die kunnen vaak op HD kwaliteit filmen.

Hoe belangrijk is live-view voor je?

Sony heeft beeldstabilisatie in de body zitten - je kan dan goedkopere ongestabiliseerde lenzen kopen.

Bij Canon moet je stabilisatie in de lens kopen en dat maakt iedere lens 100 tot paar honderd euro duurder.

Nikon heeft dit ook in de lens nodig en vaak ook nog een motor als ik het goed heb (ben niet echt thuis in Nikon).

• sipke

Ben het niet helemaal met je ens. Allereerst wil Mirjam bewust een spiegelreflex kopen en niet weer een pocketmodel. Dat er van Sony een voldoende lensaanbod is, klopt niet en je moet van een pocketcamera al helemaal niet verwachten dat de kwaliteit van de lens gelijk is aan die je als losse lens kunt kopen.