flitser

• Wil

Kan iemand mij uitleggen wat het grote verschil is tussen een canon en een metz flitser

• Joop

Communicatie met je camera!

Wil je zonder problemen en zonder na te denken kunnen flitsen is er maar een keus, Canon.

• Remco Jan

Een Metz zou goed met de camera kunnen werken maar met de Canon weet je het zeker.

• Marcel

Metz is volledig dedicated, dus een prima en goedkoper alternatief!

• Remco Jan

Zou kunnen, maar het blijft het resultaat van reverse engineering. Ooit eens een Metz gehad die volledig dedicated voor Nikon zou zijn, maar het resultaat was toch duidelijk minder dan een “echte” Nikon flitser.

• klaasx

Ik denk toch met enige weemoed terug aan de Metz 45 ct-1, die (niet dedicated) zijn werk uitstekend deed op mijn analoge Canon a1 en vervolgens eos 1n. Heel de werleld had een Metz. Hoge capaciteit, en zeer makkelijk bij indirect flitsen. De dedicated canon 540 EZ die ik vervolgens kocht voor een slordige 750 guldens destijds, flitste goed maar veroorzaakte ook rode ogen op vrij korte afstand. Ongelooflijk voor zo'n duur apparaat! Vervolgens bij de aanschaf van mijn eerste digitale toestel (canon G2) en vervolgens 10D, werd de 540 EZ nagenoeg waardeloos aangezien deze niet geschikt was voor het digitale tijdperk. Nog nooit zo'n flauwekul gehoord. Vervolgens een 430 EX gekocht. Ook deze had zijn kuren met de 10D. Af en toe volstrekt verkeert belichte opnames.

Nu heb ik eindelijk een canon 5D en die functioneert goed met de 430 EX. Eindelijk. Waarschijnlijk doordat deze de afstand meeneemt in de berekening van de belichting. De afstand is immers de enige echt juiste faktor die bepalend is voor de berekening van de belichting, bij flitsen.

Zo dat lucht op.

>:D<

• Marcel

Ik heb zelf nu de 5D en de 580EX, wat een waardeloze combi, alles onderbelicht. Uit pure arren moede een Metz 60 staaf erbij gekocht, alles handmatig, heerlijk, goed belicht!

• Joop

Gebruik je wel Canon Lenzen?

• Remco Jan

Het Canon flitssysteem schijnt dan wel minder goed te zijn als dat van Nikon, maar als “alles” onderbelicht is zijn er 2 mogelijkheden:

- RTFM

- of er is iets kapot

• Marcel

Ja heb ik Canon glas, het is een bekend probleem bij Canon, alleen ze doen er niks mee.