Beginners vraag

• De Klik

Beste Stefanie,

Een Canon 1000D is een prima camera. Met de kitlens erop, de 18-55 kun je heel goed leren fotograferen.

De camera heeft voldoende instelmogelijkheden en de lens is zeker niet slecht.

Dus voor zeg maar 80% van wat jij wilt met de camera is dat uitstekend.

Het wisselen van lenzen zal je heel erg mee vallen. Met een beetje oefening en handigheid is het heel snel gedaan, zonder gedoe en gepruts.

Voor voetbal is eigenlijk minstens een 300 mm lens nodig.

Daarvoor kun je, als de de camera een poosje hebt ook heel goed kijken op marktplaats of waar dan ook voor een gebruikte.

Het aanbod is best groot.

Als je de overweging van de overstap maakt om betere foto's te maken, is het misschien verstandig eens goed te kijken wat het fotograferen met een spiegelreflex nu eigenlijk inhoudt.

Verdiep je in wat vaktermen, lees iets over hoe het werkt.

Indien je met een spiegelreflex op de automaat gaat werken is het enige voordeel de snelheid.

De beeld kwaliteit is wel beter, maar niet zo veel beter dat je meteen roept dat het een enorm verschil is.

Zeker als je meestal de foto's digitaal bekijkt.

De camera en lens pakken wel veel meer licht dan de compact camera's, dus flitsen is veel minder snel nodig.

Verder is het een vraag of je je wilt verdiepen in mogelijk een nieuwe hobby. Als je dat wilt, is het heel zeker de moeite waard.

• Stefanie

Ik wil me zeker gaan verdiepen in fotografie. Maar ik wilde dat doen als ik een goede camera heb dmv een workshop / cursus.

Als ik op het internet ga zoeken dan kom ik al zoveel termen tegen waar ik niets van snap. En hoop bij een workshop of cursus die uitleg wel te krijgen.

Misschien kan ik in de bibliotheek wel een handig boek vinden? Kan iemand een beginnersboek aanraden? of misschien een website?

• De Klik

Maak jezelf eerst bekend met de terminologie.

Zodat je weet wat brandpuntsafstand, sluitertijd, ISO waarde, diafragma, lichtsterk en dat soort termen nu eigenlijk inhouden.

Het is heel verstandig om dit te weten voor je een setje aanschaft.

Tevens kun je met jouw huidige camera al een heleboel proberen zodra je wat meer weet.

Dat maakt de keuze makkelijker en meer onderbouwd.

( wikipedia heeft voor alle termen wel een uitleg staan)

Veel plezier!

• Votovilozoov

Ik moet eerlijk toegeven dat hierboven nu eens behoorlijk goede adviezen voor beginners worden gegeven.

Vaak wordt meteen gesteld dat er zonder de duurste spullen geen fatsoenijke foto is te maken , maar dit ziet er beter uit.

• De Klik

Misschien ligt dat aan de “vraagsteller” B)-

• JeroenW

Er zijn goede boeken genoeg. Her en der worden ook cursussen gegeven (als je in de haarlemmermeer of haarlem woont kunnen we ook wel wat regelen). Een persoon van normale intelligentie met een beetje motivatie kan de basistechniek echt snel oppakken hoor.

• JeroenW

Waarschijnlijk. Vrouwen zijn minder met spullen bezig.

• Stefanie

Ik ga vanavond eens in de bibliotheek kijken voor een paar boeken.

Ik woon niet in de buurt van Haarlem, ik woon in zeeland dus dat is niet te doen ;) maar heb hier in de omgeving verschillende workshops en cursussen gezien, dus dat komt wel goed!

Bedankt voor jullie adviezen!

• Deventenaar

Ik weet niet of je al een camera op het oog hebt, maar een mooie keuze zou bijvoorbeeld de Canon Powershot SX 10IS zijn. Camera kost nu iets meer dan 300 euro en is een prima camera om mee te beginnen. Ik hoop dat je iets aan deze info hebt, je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken in Middelburg daar in de buurt van het marktplein. Daar op de hoek zit een camera zaak ( kan ook Vlissingen zijn ) vergeet dat altijd.

Succes met je keuze.

Groetjes van een Zeeland-vakantieganger.

• Deventenaar

Ik weet niet of je al een camera op het oog hebt, maar een mooie keuze zou bijvoorbeeld de Canon Powershot SX 10IS zijn. Camera kost nu iets meer dan 300 euro en is een prima camera om mee te beginnen. Ik hoop dat je iets aan deze info hebt, je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken in Middelburg daar in de buurt van het marktplein. Daar op de hoek zit een camera zaak ( kan ook Vlissingen zijn ) vergeet dat altijd.

Succes met je keuze.

Groetjes van een Zeeland-vakantieganger.