Beginners vraag

• Stefanie

Hallo, ik overweeg om de Canon EOS 1000D 18-55mm te kopen.

Ik wil gewoon als hobby fotograferen, bijv. op feestjes, landschappen, voetbalwedstrijden en op vakantie.

Is de Canon EOS 1000D dan een goeie keuze? Ik wil eigenlijk niet constant van lenzen wisselen - pas als ik het fotograferen goed onder de knie heb wil ik dat misschien wel..maar voorlopig dus niet.

Wie kan mij helpen?

• Kees

Als je geen lenzen wilt wisselen moet je geen spiegelreflex nemen.

Kies voor een goeie compact en doe hiermee een paar jaar ervaring op.

Wie weet wil je dan nooit meer een spiegelreflex.

Succes met je keuze,

Kees

• Stefanie

Sorry, ik heb er echt niet zoveel verstand van.

Maar als ik de Canon EOS 1000D 18-55mm koop heb ik er niet veel aan? is 18-55 mm een goeie lens?

Wat is een goeie compact camera? (prijs klasse rond de 400euro)

Alvast bedankt.

• Hans

Als je het advies van Kees opvolgt en voor een compact gaat (wat ik persoonlijk niet zou doen) let er dan in ieder geval op dat hij geen vertraging heeft.

Hans

• Rudo

Hoi Stefanie,

De Canon 1000D is een prima beginners camera. Andere merken hebben vergelijkbare types. Als je voor Canon zou gaan zou ik niet voor de 18-55 gaan, ondanks dat het prima lensje is voor de prijs, vind ik de zoomruimte te beperkt en zou ik voor een iets groter bereik gaan, zeker omdat je maar één lens wil gebruiken. Ik zou geen lens weten die dan aan mijn wens zou voldoen en ook in het door jouw genoemde budget past. Bij Nikon en pentax is er ook geen combi met een lens die een langer bereik heeft dan 18-55 voor dat budget…..

Maar aan de andere kan misschien is de 18-55 wel toereikend voor datgene wat jij wil vastleggen en dan heb je een leuk beginnerssetje die je later kan uitbreiden als je dat wil.

Groetjes van Rudo

• Joop

Geen goed advies. Om te leren fotograferen is de 18-55 de beste lens om mee te beginnen. Van in en uitzoomen leer je niks.

De beste zoom die je heb gekregen zijn je benen, maar omdat je ook voetbal wil fotograferen zou ik de 55-250 lens erbij nemen.

Oke je zit dan wel over je budget heen want dit setje kost je rond de 600 euro. Vergeet AUB die superzoom lenzen, weg gegooid geld.

Welke fotograaf ben ik?

Voordat een keuze gemaakt kan worden wat betreft de soort digitale camera,

dient u zichzelf de vraag te stellen wat voor soort fotograaf u bent.

Digitale compact camera’s

Maakt u voornamelijk foto’s tijdens uw vakantie? Of tijdens uitjes met het gezin?

Dan zult u de digitale compact camera weten te waarderen!

• Compact camera’s hebben een LCD-display. Hierdoor ziet u van te voren precies wat er op de foto

komt, zonder dat u door een kijker hoeft te kijken.

• Een compact camera maakt weinig geluid als u een foto neemt.

• Een compact camera is aantrekkelijk geprijsd.

• Compact camera’s zijn erg gemakkelijk mee te nemen, doordat ze compact en licht zijn.

Een compact camera kan ondanks zijn naam een erg complete camera zijn voor een zeer aantrekkelijke prijs!

Digitale spiegelreflexcamera’s

Bent u echter serieuze hobbyist, dan is een digitale spiegelreflexcamera (afgekort DSLR) geschikt voor u.

Een spiegelreflexcamera is een systeemcamera.

Dat wil zeggen: u koopt een camerahuis, de ‘body’, en kunt daar allerlei extra’s aan toevoegen,

afhankelijk van de situatie die u wilt vastleggen.

Denkt u daarbij o.a. aan de vele verschillende lenzen en flitsers.

Een spiegelreflexcamera kunt u dus ‘optuigen’ voor elk doel.

• Op een DSLR kunt u eenvoudig lenzen of flitsers vervangen. Zo kunt u altijd de juiste foto maken.

• DSLR’s werken als de ‘ouderwetse analoge camera’. Als u klikt, wordt de foto direct gemaakt.

• DSLR’s kunnen meer detail vastleggen.

• DSLR’s zijn beter te gebruiken in situaties met weinig licht.

• DSLR’s zijn beter in het scherp vastleggen van bewegende beelden, zoals bij sportfotografie.

• JeroenW

1000d is, net als de instappers van andere merken, een fijne camera. 18-55 is krap voor voetbal. Speel hier 's mee, dan zeggen die cijfers wat meer. http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php hou er wel rekening mee dat om het beste uit een spiegelreflex te halen je tijd moet steken in het leren van de basis van fotografie.

• Rudo

Joop Schreef:

——————————————————-

> Geen goed advies.

Ben ik met je eens, ik heb mezelf te veel als referentiekader gebruikt…. ik gebruik bijna nooit groothoek, bijna alles over de 50 mm geschoten bij mijn foto's…. inderdaad is de 18-55 wel een goed bereik om alles goed onder de knie te krijgen.

Groetjes van Rudo

• Stefanie

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben bang dat ik, als ik een compact camera koop niet veel verschil merk met mn huidige (simpele) camera (sony cybershot van een paar jaar oud)

Maar een spiegelreflex camera is meteen zo professioneel en dat ben ik helemaal niet, ik zou het graag zijn maar ik ben maar een beginner, ik wil ook wel graag als ik een camera heb een workshop / cursus volgen.

Voetbal foto's zal ik niet heel vaak maken, maar als ik nu een foto maak van voetballers (ingezoomd) dan is de kwaliteit erg slecht.

Ik zal toch vooral op feestjes en op vakantie's fotos maken en mooie landschappen. dat is voornamelijk de bedoeling.

Als ik nu een spiegelreflex koop en ik heb het fotograveren pas na een paar jaar onder de knie is het misschien zonde dat ik dan pas gebruik maak van andere lenzen en andere functies.

Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik ga twijfelen….. :S

• Stefanie

Hallo Joop, Bedankt voor je bericht, handig!

Begrijp ik het zo goed?:

Als ik nu begin met 18-55 lens, en hier een beetje mee speel. Foto's maken op feestjes, van groepen en van personen alleen, van landschappen en op vakantie dan is die lens voldoende.

Ik neem aan dat als ik dan voetballers ga fotograferen (dus inzoomen) dan mn foto''s dan van betere kwaliteit zijn dan met de camera die ik nu heb (sony cybershot van een paar jaar oud )

Als ik nou echt vaak voetballers zou fotograferen dan zou zo'n andere lens beter zijn? (55-250)

Pfff…ik vind het echt moeilijk…