Ja dat snap ik best.
Maar je kunt van de anderen die reageren op jouw serie van 6 niet eisen dat hij op alles reageert.
Soms is dat niet anders.
Ja.
Maar als je dus 6 foto's ter beoordeling vraagt kan het dus zo zijn dat iemand daar geen zin in heeft.
Als ik even naar mezelf kijk. Hoe beoordeel ik een foto. In de eerste plaats heel erg snel op de eerste indruk.
Is die goed, dan ga ik dus niet zitten zoeken naar foutjes. Zo wordt namelijk geen enkele foto beoordeeld.
Ga ik een foto zitten uitpluizen, dan kan ik m'n eigen foto's niet meer zien.
( terwijl mijn klanten dat blijkbaar wel kunnen)
Voor mij is dus de eerste indruk meestal de belangrijkste. Met zo'n eerste indruk is het haast onmogelijk om een goed gefundeerde kritiek er op los te laten. Dat komt bij mij meestal later.
Laatst nog een foto van mijn zoon die zijn leraar helemaal geweldig vond. Ik vond de foto onlogisch maar ik kon niet meteen zeggen wat er mis mee was. Na een paar uur en een aantal keren kijken kon ik hem uitleggen waarom de foto verkeerd in elkaar zat.
Ik ben tenslotte een vakman en geen criticus.
Dus foto's beoordelen is soms erg moeilijk, lastig te omschrijven en zoals we hebben gezien in de discussies hier vaak geheel vanuit het verkeerde uitgangspunt.
Neem nou de foto van Jeroen van dat bospad. Daar geef ik een oordeel over. Mooie foto met een fijne balans, ik vind de belichting lekker speels en het voelt prettig aan.
De foto van de mol vind ik dus een kiekje. Dat lijkt me duidelijk uit mijn reactie.
Jeroen vindt dat dus niet erg. Hij weet goed dat het een kiekje is van een beest wat je nagenoeg nooit ziet.
Ik hoop dat hij iets opsteekt van mijn oordeel over het “bospad” en snapt waarom ik hem mooi vind.
Ik ga echter niet zo'n foto technisch helemaal uit zitten pluizen. Dan is er van alles te vinden. Maar als je dat niet wilt moet je een aantal assistenten mee nemem het bos in, een aggregaat, studio lampen, reflectors, koffie en weet ik wat allemaal.
En in ieder geval een hele andere camera en lens.
Perfect hoeft niet, mag niet in veel gevallen.
Fotografie is een emotie, het beeld roept iets op, dat is alleen te vangen in de eerste indruk.
Afijn, dat is tenminste hoe ik al heel lang in dit vak werk.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?