ik weet weer aardig hoe het zit hier

• De Klik

Als de opmerking, “strak of ”goed" is, is dat dus een mening.

Die dan weer niet dom kan zijn.

Niet alles moet altijd verbeterd worden. Tevens vind ik het nogal wat om te beweren dat je het beter kunt. Dan moet er toch wel iets goed fout zijn.

In de discussie over het werk van Tamar werd heel duidelijk ( tenminste als je kunt lezen) aangegeven waarom de kritiek niet juist gevonden werd.

Vervolgens gaat men maar door, en door, en doorrrrrrrrrr.

Dan worden het inderdaad hele domme UITSPRAKEN!

Het is zoals ik al eerder heb uitgelegd, Antony. Als jij hier een foto laat zien van een boom, ga ik geen kritiek leveren op het feit dat de wielen van de auto niet zichtbaar zijn.

Wil je het nou gewoon niet snappen?

• Flip

Het is hier weer “Gezellig”!!

• Antony

Beste Klik,

Waarom ervaar ik jouw reactie van 16.11 uur als denigrerend en beledigend, zowel inhoudelijk als vwb taalgebruik?

Het herhalen van letters (doorrrrrrrrrrrr) en het gebruik van hoofdletters (UITSPRAKEN) is onnodig en wordt op vele fora als schreeuwen beschouwd.

Jammer, ik had even gehoopt met jou op volwassen wijze te kunnen discussieren over de waarde van het geven van meningen/kritiek op foto's.

Ik kan niet anders concluderen dan dat ik de topicstarter Jeroen W gelijk moet geven.

Prettig weekend, Antony.

• De Klik

Beste Antony,

Blijkbaar ligt het erg gevoelig als mensen jou op jouw fouten wijzen.

Je hebt verkeerde quotes en als je daar op gewezen wordt noem je het “schreeuwen”.

Dit kun je uiteraard zo op vatten hoewel het ook als ultieme verduidelijking kunt zien op een forum als dit.

Zoals ik reeds aangaf lijkt het zo te zijn dat je bepaalde zaken niet wilt begrijpen ( ik zal geen caps gebruiken aangezien jouw tere zieltje daar niet tegen kan).

Je leest blijkbaar met veel emotie bepaalde stukjes waarbij op voorhand de haren al overeind gaan staan door alleen de naam van de schrijver.

Juist jij, bent blijkbaar degene die absoluut geen kritiek kan verdragen.

Let wel, ik ben een buitengewoon ervaren forum schrijver, schrijver in het algemeen, fotograaf ( 32 jaar) en zeer kritisch lezer.

Met jou, is door haatdragend gedrag geen enkele discussie meer mogelijk.

Of Jeroen het met jou eens is of met mij interesseert me werkelijk totaal niet.

• Dennis

Antony

Met een opmerking als: “Goed gedaan!”, “Strak werk!” komt een fotograaf niet verder. Het streelt wel het ego, iedereen is gevoelig voor een schouderklop. Niets mis mee. Uitleggen waarom een foto goed is, wat de goede punten zijn, dat is zinvoller dan alleen maar: “Goed!” of “Strak!” Juist die uitleg is voor anderen, niet betrokken waarnemers, interessant. Niets zo interessant als het bekijken van andermans werk en het lezen van de kritieken daarop.

Hier kan ik mij helemaal in vinden. Tuurlijk is “goed gedaan” op dat moment een leuke reactie om te lezen, een mening, maar geen inhoudelijke mening.

Net als uitleggen waarom een foto niet zo geslaagd is, is het net zo leuk om te lezen waarom de foto geslaagd is en hoe deze per persoon overkomt.

(En dat is een gemis op vele fora)

Als je 6 foto's plaatst en de enige reactie is foto 4 is top, wat is er dan minder aan de rest?

Snelle reacties zijn leuk, maar heb je er daadwerkelijk wat aan om verder te komen qua niveau?

Ga de discussie aan, vraag naar een mening, maar onthoud ook dat het een mening is, een mening gebaseerd op een eigen gevoel, op persoonlijke smaak en

smaken verschillen nu eenmaal, dus respecteer elkaars mening en val elkaar daarover niet aan. Dat leidt tot niks, want uiteindelijk probeer je betere foto's te

maken in plaats van -zoals ik nu- van het onderwerp af te dwalen en het over hele andere dingen te hebben :)

Gr. Dennis

• De Klik

En wat nu Dennis als de mening op dat moment gewoon dat is.

Gewoon “goed gedaan”of “strak werk”

Moet je dan je mond maar houden?

• De Klik

hmmm

Deze reactie hoorde dus eigenlijk hier.

Lees maar even Antony.

Beste Antony,

Blijkbaar ligt het erg gevoelig als mensen jou op jouw fouten wijzen.

Je hebt verkeerde quotes en als je daar op gewezen wordt noem je het “schreeuwen”.

Dit kun je uiteraard zo op vatten hoewel het ook als ultieme verduidelijking kunt zien op een forum als dit.

Zoals ik reeds aangaf lijkt het zo te zijn dat je bepaalde zaken niet wilt begrijpen ( ik zal geen caps gebruiken aangezien jouw tere zieltje daar niet tegen kan).

Je leest blijkbaar met veel emotie bepaalde stukjes waarbij op voorhand de haren al overeind gaan staan door alleen de naam van de schrijver.

Juist jij, bent blijkbaar degene die absoluut geen kritiek kan verdragen.

Let wel, ik ben een buitengewoon ervaren forum schrijver, schrijver in het algemeen, fotograaf ( 32 jaar) en zeer kritisch lezer.

Met jou, is door haatdragend gedrag geen enkele discussie meer mogelijk.

Of Jeroen het met jou eens is of met mij interesseert me werkelijk totaal niet.

• Fresnel

Jongens, ga lekker buiten spelen en ga lekker fotograferen!

Daar knapt iedereen van op.

En als je dan klaar bent, laat dan eens zien wat je gemaakt hebt.

Dan hebben we tenminste iets om écht over te praten.

Wat maakt het uit of iemand rondloopt met een Leica S2 van 20.000 euro of met een camera zonder lens (de pinhole’s). Iedereen mag toch laten zien wat hij/zij leuk vindt?

En als iemand een “stomme” vraag stelt: So what? Wie gaat hier wie de maat zitten nemen?

Het aardige van dit forum is toch dat alles door elkaar zit: jong oud, ervaren onervaren, amateur en beroeps?!

Laten we onze energie steken in waar we hier voor zijn: de lol van het fotograferen en alles wat daarmee samenhangt!

• brulboei

En het gaat helemaal nergens over.

• Dennis

Als je 6 foto's plaatst en de enige reactie is foto 4 is top, wat is er dan minder aan de rest?

Maar in zo'n geval is het wel leuk om te weten waarom die andere foto's niet goed en dus geen strak werk zijn.

In het geval van als er maar 1 foto staat: Zal er als kijker geen “problemen” van maken. Al zou ik het als TS leuker

vinden om te lezen waarom dan, maar dat kan per persoon verschillen natuurlijk. Deze vraag zal door mij dan ook

gesteld worden om uit te vinden hoe de foto beleefd wordt, zodat hiermee bij een volgende shoot rekening mee

gehouden kan worden.

Tot op zekere hoogte natuurlijk, want het is niet de bedoeling om foto's te gaan maken a la grote massa. Een stukje

ontwikkeling van eigen stijl speelt een grotere rol en die zoektocht is nog steeds gaande ;)