Schandalige fotograaf

• Freek

Als we ons dan toch gaan beroepen op de wet, dan hoop ik dat Johan Kruijff dat ook doet, en zich beroept op het portretrecht. Er zijn immers commerciële belangen bij een foto waar hij op staat. Johan heeft dus recht op geld van die fotograaf, en wat ik hoop is dat johan ook een kort geding begint en eenzelfde bedrag van die fotograaf eist, en het terugstort op de rekening van die jongen, die zo gek is op voetbal. Dan zijn we allemaal tevreden.

• Remco Jan

Ik vraag me af hoe sites als Geenstijl, maar de Telegraaf en AD kunnen er ook wat van in dit soort gevallen, zouden reageren als iemand hun content op een (semi-)commerciele website gaat gebruiken. Waarschijnlijk heb je dan ook snel hun advocaat op je dak….

• Fresnel

Welles?! Nietes?!

Laten we het aan de rechter over laten.

Die heeft er voor geleerd om te bepalen wie er in zijn recht staat.

Die zal moeten oordelen of het hier gaat om onschuldige puberale, hobby-achtige activiteiten of niet.

Hoe dan ook, de uitspraak heeft gevolgen: als bijv. de jongen gelijk krijgt, mogen anderen hetzelfde doen.

Het is in ieder geval een voor fotografen interessante case.

Hou ons s.v.p. op de hoogte.

Vooral de motivering van de uitspraak van de rechter is t.z.t. interessant.

• De Klik

Dat klopt dus niet.

Jij maakt het wel heel bont.

Als wat jij beweert waar zou zijn, zat er geen fotograaf meer bij een wedstrijd.

22 spelers die allemaal geld gaan eisen ?

Tijdens een openbaar optreden vervalt namelijk dat portretrecht in de vorm waar jij over spreekt.

• Joop

Commercieel of niet commercieel het maakt geen donder uit. Je hebt copyright rechten en het maakt geen donder uit als deze fotograaf het vaker doet. Hij is de eigenaar van de foto en als deze door een ander gebruikt word dient deze daar voor te betalen.

Voordat hij voor de rechter is gedaagd is meneer wel minimaal 3 maal erop gewezen dat hij een foto op zijn site heeft staan waarop copyright moet worden betaald. Het is niet zo dat je iemand zo even voor de rechter kunt dagen voor een foto op internet waarover iemand geen copyright heeft betaald. Daar gaat een heel traject aan voor af. Dus wees niet te snel met je oordeel!

• Joop

Dat is ook niet helemaal waar…. dat word wel gezegd maar daar is vorig jaar uitspraak over gedaan.

Lees er meer over…

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/

Maar je hebt ook nog locatierecht, je mag dus beslist ook niet zomaar foto's plubliceren van gebouwen en ontworpen voorwerpen zonder toestemming van de ontwerper of architekt.

• Joop

Nee hoor je word eerst netjes gesommeerd om de foto te verwijderen. Doet je dat niet zul je nog een keer netjes gewaarschuwd worden dan daarna zal je een advocaat op je nek krijgen en de rekening. Betaal je dan nog niet dan kun je een gang naar de rechter verwachten.

• Johnf

Ik ben het dus met Fresnel eens, geen inhalige fotograaf maar ‘diefstal’ van zijn eigendom.

GeenStijl is goed in het smeuig maken van het verhaal. De rechter zal nooit een schadevergoeding toewijzen zonder dat

de eiser eerst gevraagd heeft om de foto te verwijderen.

Let wel, als je dit laat gaan is het een vrijkaartje voor alle pubers om foto's, muziek en films illegaal te downloaden. Dit is

de generatie die leeft met Internet en daarom heel duidelijk de grenzen opgelegd moet worden.

De details van het verhaal ken ik niet, foto's zonder toestemming gebruiken is diefstal. De vergoeding is een standaard

vergoeding.

Johnf

• Remco Jan

Kortom: ze doen dus zelf eigenlijk hetzelfde als de persoon die ze nu aan de schandpaal nagelen.

• Freek

De details ken ik heel goed! die fotograaf sloft dat ik niet in relatie sta tot die knul, want ik had m opgezocht, rechter of geen rechter!