Fotografen zonder foto's ?

• Rudo

De Klik Schreef:

——————————————————-

> Ik heb nog even zitten lezen, maar ik kan toch

> bijzonder weinig vinden van de dingen waar jullie

> het over hebben.

> Geef eens een concreet voorbeeld.

tjeee… tja ik kom hier ook al een paar jaar, en het zijn steeds incidentjes, die hebben er toe bijgedragen dat een aantal trouwe prikkers hier niet meer komen of niet meer prikken. Maar ik denk ook dat het “volk” dat dit prikbord bezoekt ook is veranderd waardoor het een opeenstapeling wordt om niet meer hier te komen/prikken

Ik laat discussies met voor mij oninteressante onderwerpen links liggen en discussies die nergens over gaan (nikon vs canon, of moet ik canon vs nikon zeggen?) al helemaal. Maar anderen kunnen zich daar aan irriteren, evenals het bekritiseren van een foto zonder iets fundementeels te zeggen.

Iemand schreef in deze discussie dat dingen op papier harder overkomt, en dat is ook zo omdat je er geen tonatie aan kunt geven. In mijn hoofd kan iets leuk klinken, maar als ik dat opschrijf en iemand anders leest dat gaat dat anders klinken en in mijn hoofd klonk het als een sarcastisch grapje, maar in het hoofd van de lezer klinkt het als een olifant in een porseleinskast.

Met ander woorden wellicht dat een heleboel zaken ook gewoon communicatiestoornissen zijn, ik weet het niet, maar al met al zijn er genoeg ergenissen geweest waardoor dingen zo gegroeid zijn zoals ze nu zijn, en tja…. het is niet anders.

Maar als je graag wil dat mensen foto's laten zien, dan zou ik zeggen: “verander de wereld, begin bij jezelf!” (misschien dat jij wel regelmatig foto's hebt laten zien, maar ik kan het mij zo niet herinneren)

Groetjes van Rudo

• De Klik

Nee ik laat nooit foto's zien omdat ik geen behoefte heb aan commentaar. Dat laat ik aan mijn klanten over.

Een aantal prikkers is vertrokken vanwege het eindeloze “gedoe” over de aanschaf van een camera, het geharrewar tussen compactjes.

Niet zozeer vanwege kritiek.

Als je even alles terug kijkt op dit prikbord, hoeveel foto's staan er dan?

En wat voor kritiek is er gegeven?

Dat valt enorm mee.

Of….. en dat kan ook, de fotografen zijn grote ego's met zeer tere zieltjes of enorm lange tenen.

Meestal omdat men zelf z'n eigen werk geweldig vindt.

In de “beroepshoek” is men wel gewend aan kritiek.

• Rudo

Weet je… ik vind het best!

• De Klik

Is dit nu een voorbeeld van “langen tenen” ?

Of lees ik het nu verkeerd?

Op zich is zo'n discussie dus blijkbaar al heel moeilijk.

De topic starter ( Gregoir), laat regelmatig prachtig werk zien waarbij hij ook op details wel eens een opmerking krijgt.

Jeroen is ( hopelijk mede door de kritiek) anders gaan kijken naar zijn werk.

Tamar heeft vanuit haar beginners positie heel wat vooruitgang geboekt, maar heeft een natuurlijk oog voor “een plaatje”.

Een klein aantal “pseudo kunstenaars” die dachten helemaal de boel te “flabbergasten” is even terug gefloten.

Tegelijkertijd blijft het een hele toer om hier een foto te plaatsen.

Dus is dit een medium om te tonen en te bespreken?

• Rudo

geen lange tenen hoor, want zoals ik al schreef, daar ben ik te arrogant voor. Je hebt gelijk dat sommige mensen lange tenen hebben en denken “het” helemaal te kunnen, maar helaas heb ik ook commentaar gelezen van mensen waarvan ik dacht: dat kan misschien ook wel een toontje lager. Het feit dat jij het over “compactjes” hebt dat komt bij mij over als minderwaardig stukje speelgoed, maar dat is bij mij…… en daardoor misschien ook bij anderen. Ik ga er niet van uit dat je het rot bedoeld, maar het geeft alleen maar aan dat communiceren soms zo heel erg lastig is, zeker als het alleen maar letters op het scherm zijn.

En dan kan de pro hoek wellicht wel tegen een beetje kritiek, maar zijn de pro's ook bekwaam om opbouwend kritiek te leveren? Een heleboel kunnen dit wel, maar ik heb ook gezien dat men soms arrogant reageerde en dat werd dan niet in dank afgenomen waardoor topics uit de hand liepen. sommige mensen zijn ook snel aangebrand, dat klopt, en de waarheid is soms hard en wordt lang niet altijd gewaardeerd. ALs er iemand voorbijkomt die denkt de meest geweldige foto te hebben gemaakt en die hier plaatst, ik laat die persoon lekker in zijn waan, wat kan mij het nou schelen als hij denkt de beste foto's te kunnen maken, ik slaap hier geen minuut minder om.

Topics die uit de hand zijn gelopen zijn inmiddels verwijderd hoor… dus teruglezen heeft niet altijd zo heel veel zin.

Groetjes van Rudo

• De Klik

Ik bedoel met het woord compactjes het volgende.

De groep die de discussie hier over niet kan waarderen zien het als minderwaardig.

Ik gebruik geen compact, ik weet niks van compacts, dus ik praat er ook niet over. Ik weet echter dat ze zeker niet minderwaardig zijn.

Meer inmenging van een moderator is misschien wel gewenst.

Mensen die foto's plaatsen met de gedachte dat het geweldig is en dat ze het helemaal gaan maken moeten ook tegen dezelfde kritiek kunnen als bijvoorbeeld een Jeroen.

Als iemand tegen Jeroen zegt, “kiekje” was hij daar in het begin wel eens een beetje verbolgen over. Later begreep hij dat een foto van zijn gezin voor hem heel veel betekend, voor anderen een gezinskiekje is.

Dit is dus een vent die het kan hebben. Die leert van het onderscheid. Die later ook hele mooie foto's heeft geplaatst, zeker als de je omstandigheden bekijkt.

Voor mij is er dus duidelijk een conclusie. Die had ik al lang getrokken echter nooit als topic neer gezet.

Het stikt van de wannabees in fotowereld.

Dit wist ik echter al tientallen jaren.

• De Klik

Joop,

Ik heb ze even door gelezen.

Wat is nu jouw punt?

De dame met haar nieuwe camera maakt een “kiekje”van haar kind.

Dat was het toch ook?

Verder werden er een aantal tips gegeven.

De foto van Jeroen van de molen werd uitgebreid besproken en wat “men” er van vond. Zonder harde kritiek op de foto zelf.

De tweede foto van Jeroen die hij zelf een familie kiekje noemde werd gezien als goede en mooie foto.

Waar gaat het nu mis volgens jou?

• Rudo

De Klik Schreef:

——————————————————-

> Ik bedoel met het woord compactjes het volgende.

>

> De groep die de discussie hier over niet kan

> waarderen zien het als minderwaardig.

>

> Ik gebruik geen compact, ik weet niks van

> compacts, dus ik praat er ook niet over. Ik weet

> echter dat ze zeker niet minderwaardig zijn.

Zoals ik al zei: Ik ga er niet van uit dat jij dit rot bedoeld, en dat klopt dus….

>

> Meer inmenging van een moderator is misschien wel

> gewenst.

Wellicht is inmenging door een neutraal persoon soms gewenst, maar een moderator doet dit ook maar gewoon voor de hobby en heeft zeker niet altijd tijd om alle topics te volgen.

> Mensen die foto's plaatsen met de gedachte dat het

> geweldig is en dat ze het helemaal gaan maken

> moeten ook tegen dezelfde kritiek kunnen als

> bijvoorbeeld een Jeroen.

Niet iedereen die denkt dat hij/zij een mooie foto heeft gemaakt denkt het te gaan maken, sommige mensen denken ook gewoon een geweldige foto te hebben gemaakt terwijl ik als leek dan zie dat er technisch toch wel wat verbetering mogelijk is. Als je het wil gaan maken in het fotovak, dan moet je zeker tegen kritiek kunnen.

> Als iemand tegen Jeroen zegt, “kiekje” was hij

> daar in het begin wel eens een beetje verbolgen

> over. Later begreep hij dat een foto van zijn

> gezin voor hem heel veel betekend, voor anderen

> een gezinskiekje is.

Jeroen is ook wel eens verguisd asl botterik of iets dergelijks en Jeroen kan soms heel direct zijn en dat wordt niet altijd gewaardeerd. Wat ik hier van Jeroen heb gelezen is dat wanneer iemand zijn foto een kiekje noemt hij dan graag wil weten waarom……..

> Dit is dus een vent die het kan hebben. Die leert

> van het onderscheid. Die later ook hele mooie

> foto's heeft geplaatst, zeker als de je

> omstandigheden bekijkt.

>

> Voor mij is er dus duidelijk een conclusie. Die

> had ik al lang getrokken echter nooit als topic

> neer gezet.

> Het stikt van de wannabees in fotowereld.

> Dit wist ik echter al tientallen jaren.

Dus….. What else is new? Ik denk echter dat ook hier geregeld een stuk jonger publiek komt dan mensen zoals jij en anderen met veel foto ervaring. En dat is wel anders dan tientallen jaren geleden. Op het prikbord zie je echter niet altijd wat of wie je voor je hebt.

Maar zoals ik als zei: Je hebt gelijk!

Groetjes van Rudo

• lotjenr1

ik denk dat het voor meerdere fotografen geldt. Ik kom op fora voor de tips (“o ja, zo kan het ook”), maar soms worden foto's bekritiseerd volgens vreselijke fotografie regels (lijnenwerk etc: 2:3). Dat is niet kijken naar een foto als fotograaf, maar als technicus. Ik fotografeerde op 4 en 5 mei voor de gemeente, en een mede-fotograaf-doos (sorry maar dat was ze echt) vond maar dat ik niet moest flitsen. Zij had geleerd dat flitsen lelijk was, maar kennelijk niet alle dingen die je er mee kan doen. En zo zeek ze maar door. Dat zijn typisch die dit soort dingen (vrijwillig fotograferen) en ook fora niiet al te leuk maken…

Ik ben altijd wel blij met jullie tips, en ookal plaats ik geen commentaar, ik kijk graag naar jullie werk, mooi of niet!