AF-punten

• De Tobfotograaf

beter een toplens op een amateur dslr dan omgekeerd, maak van je budget nnooit een sluitpost op je glashandel. een objectief overleeft meestal meerdere dslr's. een goed stukkie glas is best een investering waard

• JohnF

Ik denk dat je er met het lezen van de handleiding niet komt! Je moet begrijpen hoe een camera scherpstelt maar ook begrijpen wat sluitertijd/bewegingsonscherpte en scherptediepte zijn. Waar stel je scherp om drie kinderen die niet in hetzelfde scherpstelvlak spelen scherp te krijgen. Welk diafragma bij welke brandpuntsafstand bij welke afstand tot je onderwerp.

In ieder geval geldt: camera op P doet nooit wat jij wilt maar wat hem het beste lijkt.

Fotograferen is niet op een knopje drukken, op het knopje drukken kan iedereen.

JohnF

• kompjoetervilozoov

Je snapt mijn punt niet:

KIES HET DIAFRAGMA ALTIJD ZELF EN LAAT HET NIET AAN DE CAMERA OVER.

Het gaat er niet om wat je allemaal in welke stand in KAN stellen, maar wat de camera doet, als je niet ingrijpt.

Voor jou en mij maakt het niet uit wat we doen, want we weten wat we doen.

Daarom is P automatiek met mogelijk ongewenste effecten en Av niet.

Zo wat duidelijker?

• Joop

Ik begrijp je punt wel.

Maar jij vergeet even dat 60% van DSLR gebruiker nooit en ten nimmer van de automaat standen afkomt. En velen willen er niet anders dan een foto mee nemen en daarvan maak velen geen donder uit hoe groot de scherptediepte is als wat ze op de foto willen hebben maar scherp is. En dat is ook precies wat je camera doet in elke automaat stand, bij veel licht het diafragma knijpen voor zoveel mogelijk scherpte diepte.

Nou wilde aangeven dat de P stand helemaal niet zo automatisch is dan heel veel denken en dat je hem makelijk kunt overrullen. Voor jou helemaal duidelijk, maar ik denk voor veel bezitters van een DSLR niet.

• Cyberjunk

Yep, helemaal mee eens.

Maar in dit geval was het wel een extreem geval (althans dat dacht ik)

Een lens van 1200 eurie op een body van 400 eurie schroeven is iets teveel van het goede.

• JohnF

Jammer dat we nu niet weten waarom Anja onscherpe foto's heeft en of ze wat wijzer is geworden en nu wel scherpe foto's van de kinderen maakt?

En of ze begrijpt dat onscherpe foto's meestal niet door de camera maar door de fotograaf worden veroorzaakt.

JohnF