AF-punten

• Joop

Er zijn tamelijk veel mensen die denken dat de P stand automatischer is dan Av of Tv (tijdvoorkeur). Maar dat is helemaal niet zo. In P stand bepaalt de camera tijd en diafragma, op basis van licht en lens. In Av of Tv bepaalt de camera, met precies dezelfde rekenmethode, de Tv en Av stand. Geen verschil dus.

En de M stand, die werkt ook met dezelfde rekenmethode alleen dan moet je alles zelf instellen.

Het is maar waar je voor kiest.

Wil je het meenst flexibel zijn en bedacht zijn op onverwachte momenten zet de camera in de P stand.

• JeroenW

OK, helft van de terminologie is canon specifiek en snap ik niet maar als die 17-55 ook maar iets gemeen heeft met de nikon 17-55 moet je toch echt je best doen om de foto's te verneuken.

Portret van 3 kinderen? Enigszins naas elkaar? Hoe krijg je 't dan voor elkaar om de boel onscherp te krijgen?

• JeroenW

Ik gebruik alleen bij actie meervoudige AF punten, bij portretten is eentje die je zelf kan kiezen zat.

• Joop

Ze kiest de automatische stand en de camera bepaald dan het AF punt. In de zoeker kun je zien welke AF punt wordt gekozen van de 9. Maar velen kijken hier niet na en drukken af. Gevolg vaak onscherpe foto's. Omdat de camera niet weet welk onderwerp hij moet kiezen zoekt hij eentje met het meenste contrast. En vaak dat dus niet je onderwerp. Het AF punt welke rood oplicht op dat punt wordt scherp gesteld.

En ja op de camera zit een knop waarbij de tijdens het kaderen en scherpstellen zelf je Af punt kiezen.

Daarom wordt vaak geadviseerd om 1 Af punt te kiezen om snelle en onverwachte momenten altijd eens scherpe foto te hebben. Ook dan kun je scherpstellen en kaderen en daarna je Af punt nog wijzigen.

Maar goed de handleiding wordt tegenwoordig niet meer gelezen en een goed boek is ook niet nodig. Daarin staat dit hele verhaal duidelijk uitgelegd.

Zo werkte het met de 350D en ook met de 50D.

Ik gebruik bijna altijd maar 1 AF punt en dat is vaak de middelste.

• Joop

AI focus dan laat je de camera bepalen welke manier van Focussen wordt gebruikt. Niet doen bij gewoon fotograferen op AI One shot bij sport en bewegende voorwerpen op AI Servo.

Als je dus kids gewoon spelend wilt fotograferen op AI One shot, bij rennende kinderen op AI Servo. Ook dan zal vaak AI Oneshot al voldoen.

Verder lees eens een goed boek en de uitgebreide handleiding van Canon.

De online cursus van Canon die heel duidelijk is

http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/index.html

• JeroenW

Nou, weer wat meer inzicht in canon, dank!

• kompjoetervilozoov

Joop schreef:

>

> Er zijn tamelijk veel mensen die denken dat de P stand

> automatischer is dan Av of Tv (tijdvoorkeur). Maar dat is

> helemaal niet zo.

Dat is absoluut ontegenzeggelijk wel zo.

• kompjoetervilozoov

JeroenW schreef:

>

> OK, helft van de terminologie is canon specifiek en snap ik

> niet maar als die 17-55 ook maar iets gemeen heeft met de

> nikon 17-55 moet je toch echt je best doen om de foto's te

> verneuken.

Ook met zo'n lens kan iedere randidioot een foto verneuken.

Kinderen> beweging

Is lensonafhankelijk.

• Cyberjunk

Wat ook nog zou kunnen is dat je combinatie van lens en camera last heeft van front of backfocus problemen.

Op zich niet zo heel ondenkbaar aangezien je een toplens op een, met alle respect, consumenten camera hebt gezet.

Nikon heeft bij het productieproces jouw specifieke combinatie vast niet voor ogen gehad.

Tip, probeer met dezelfde camera instellingen een andere lens.

Overigens heb ik ooit een zelfde soort probleem gehad, vandaar mijn reactie.

• fotomark

Wat is er precies onscherp?

Ligt de scherpte ergens anders? Voor of achter je onderwerp?

Dan heeft je camera of jij ergens anders op scherpgesteld.

War in principe ook zou kunnen is een front of back focus probleem.

Dan stelt je lens iets achter of iets voor je onderwerp scherp wat resulteert in onscherpte van je onderwerp. Punt is wel dat bij front of back focus dit altijd maar een klein beetje ernaast zit en dit een niet veel voorkomend probleem is.

Dit kan een beetje fotozaak zo voor je checken, betreft het een internetwinkel dan (meestal) niet.

Of is je hele beeld onscherp?

Dan heb je gewoon een te lage sluitertijd.

Is overigens elke foto onscherp of gewoon af en toe?

Heb je een gedegen uitleg gehad bij aanschaf van je camera of kan je misschien met voorbeelden naar je fotozaak gaan? Dit kan al snel wat problemen tackelen.

We (ik althans) horen graag hoe het verder loopt.

succes.

Mark