AF-punten

• Joop

He dit is een Canon EOS 50D en geen Nikon D50.

• Joop

Goed uitleg dan, Jij hebt er schijnbaar verstand van leg eens uit.

In de P stand kun jij ook gewoon de boel overrullen met je stel wieltje. Maar leg uit.

• Marcellus

Ik werk met een 5D, heb het middelste scherpstelpuntje geactiveerd. Voorin de groep scherpstellen, kan niet missen met F8, tenzij je een lange sluitertijd gebruikt.

• kompjoetervilozoov

Stel je P in dan regelt de camera diafragma + sluiter naar

“eigen goeddunken” , doe je verder niks dan heb je geen controle over de diverse zaken die van belang zijn .

Bij Av of Tv bepaal je zelf 1 van deze 2 , geeft dus meteen meer, of eigenlijk alle controle.

Bij P kan het dus zomaar voorkomen (bij iemand die er geen sjoege van heeft) dat de camera volle lensopening kiest als dat niet gewenst is.

Geen (directe) controle over het gebruikte diafragma is IMO zeer onwenselijk, de opname kan toevallig goed zijn, maar ja…

Je kan in P natuurlijk de zaken ook sturen, maar stuur je niks, dan loop je kans op onbedoelde missers.

• Joop

kompjoetervilozoov schreef:

> Stel je P in dan regelt de camera diafragma + sluiter naar

> “eigen goeddunken” , doe je verder niks dan heb je geen

> controle over de diverse zaken die van belang zijn .

> Bij Av of Tv bepaal je zelf 1 van deze 2 , geeft dus meteen

> meer, of eigenlijk alle controle.

>

> Je kan in P natuurlijk de zaken ook sturen, maar stuur je

> niks, dan loop je kans op onbedoelde missers.

En wat wil je nu vertellen?

Als je in de AV of TV stand niks regelt heb je ook missers. Dan moet je ook aan je stelwieltje draaien om de boel in te stellen en dat kun je ook in de P stand.

In de P stand heb je net zoals de AV stand volledige controle over je diafragma.

Daarin geeft de camera aan de hand van de gebruikte lens en de hoeveelheid licht het diafragma en sluitertijd.

Alleen in de P stand dan heb je de keus ga ik de berekende diafragama en sluitertijd gebruiken of wil jij een andere diafragma dan past de camera hierop de sluitertijd aan net zoals in de Av stand.

En daarbij gebruiken de Av, Tv en P stand allemaal dezelfde rekenmethode. Door aan het stelwieltje te draaien heb jij contole over de diafragma en de sluitertijd in alle 3 de standen.

En in de Av of TV stand heb je helemaal niet alles onder controle zoals in de M stand.

Dus je hele verhaal slaat nergens op.

• Remco Jan

Misschien het diafragma op f/11 of hoger zetten. Dan kunnen de kinderen behoorlijk wat bewegen voordat ze uit focus zijn.

• Cyberjunk

Oeps foutje.

Ik vond het al vreemd dat er een toplens (de nikon 17-55 van ongeveer 1200 euries) op een consumenten body (D50) geschroeft zat.

Lezen is ook een kunst :-) die ik kennelijk even kwijt was.

Misschien dat je, als je lief lacht naar de verkoper, de 50D nog kunt omruilen voor de D50,.. hahahahahahaha..

Sorry, kon het ff niet laten :-)

• Cyberjunk

Kan het zo zijn dat de camera (de AF) op continue stond?

Dan stel je keurig scherp op een bepaalde plek en kies je vervolgens met half ingedrukte AF knop de juiste uitsnede op. Tja,. en dan gaat het mis.

Het is maar een idee.

• Remco Jan

Eigenlijk zou het antwoord op de vraag van Anja moeten zijn: ga eerst de handleiding eens lezen….

• Olivia

Remco Jan… je haalt me de woorden uit de mond!