Ik en mijn nieuw camera

• marlene

In februari heb ik jullie hulp gevraagd bij de keuze van mijn spiegelreflex. Met de adviezen van Joop, Marlies, Charles, JeroenW, Vaarclub, Ad, Rudo en Remco Jan heb ik toen gekozen voor een Nikon D60.

Ik heb hem uiteindelijk on-line gekocht bij de Camera-Express. Dan staat op zaterdag de postbode op de stoep met mijn pakje. Ik was er speciaal vroeg voor uit bed gekomen. Uitpakken, bekijken en ontdekken. Helaas, eerst moet de accu worden opgeladen. Duurt zo'n 90 minuten. Dat is balen zeg. Maar goed, ook 90 minuten zijn op een gegeven moment voorbij en dan kan er toch echt begonnen worden.

Onderstaand bericht heeft me nu doen besluiten jullie toch maar even te laten kijken naar mijn eerste resultaten.

Auteur: JeroenW (10.20.129.—)

Datum: 13-02-2009 15:19

Geweldig!

Ik ben benieuwd naar de eerste foto's van Marlene

De allereerste foto die ik maakte. Voor mijn gevoel toch een beetje een “lucky shot”. Uiteraard geen bijzondere instellingen. Gewoon op de automaat.

De Sassolongo. Ons uitzicht tijdens de wintersportvakantie.

Eén van de redenen voor de aanschaf van mijn nieuwe camera is het maken van foto's van mijn basketballende dochter. Ik ben er inmiddels achter dat ze beter haar hart had kunnen verliezen aan een minder snelle sport. Foto's maken van de passie van het basketbal valt niet mee.

Van deze foto begrijp ik dan ook helemaal niets. Waarom staat haar ene voet er zo raar op. Het is toch zeker niet het enige bewegende deel aan haar lijf?

De leukste basketbalfoto tot nu toe. Gemaakt met continue-opnamen.

Ik en mijn nieuwe spiegelreflex. Gemaakt door één van mijn tafelgenoten tijdens de wintersportvakantie.

Natuurlijk sta ik open voor jullie commentaar, zolang ik het ook maar een beetje begrijp. Eerlijk gezegd is die camera nog één grote ontdekking voor me, net zoals het fotograferen zelf. Tot nu toe maakte ik gewoon “vakantiekiekjes”.

Ik overweeg om in het najaar een cursus te volgen. Dat zou een opstap kunnen zijn naar een tweede uit de hand gelopen hobby. Zo ben ik ook ooit eens met schilderen begonnen.

Auteur: Ad (—.ewe-ip-backbone.de)

Datum: 13-02-2009 15:51

Nou Jeroen, achter die mooie naam Marlene staat een Email adres met Sjaak

Speciaal voor Ad: als het goed is doet mijn eigen Email adres het nu ook.

• Joop

Even een paar kleine opmerkingen.

Probeer bij dieren altijd op de ogen scherp te stellen. Gebruik 1 AF punt.

Bij indoor sporten is het altijd zeer lastig fotograferen. Je moet snelle sluitertijden hebben om toch het beeld te bevriezen of gedeeltelijk bevriezen. En bij weinig licht is dit zeer moeilijk soms te realiseren. Dus moet de ISO heel hoog staan maar dan geld weer al nadeel ruis in de foto.

Lees dit eens;

http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2Ad.html

Verder koop eens een goed boek over fotografie.

Fotografie - John Freeman

Bewuster en beter fotograferen met de digitale spiegelreflexcamera - Pieter Dhaeze

En je vakantie foto heeft een wat bewerking nodig om hem op te vrolijken.

• marlene

Kijk hier was ik nu bang voor. Wat is 1 AF punt?

ISO staat nu op 400. Ik zal morgen eens 800 of 1600 proberen.

Toevallig heb ik twee weken geleden, voor mijn verjaardag, een fotografie boek gekregen. Heb er al wat handigheidjes uit gehaald, maar sport wordt daar ook niet zo uitgebreid in behandeld.

• Remco Jan

Je kan instellen of de camera meerdere focuspunten gebruikt (de rechthoekjes in de zoeker), of slecht 1 die je dan vervolgens kunt selecteren met de ronde knop achterop (zie de handleiding).

Het makkelijkst kan je gewoon beginnen met het middelste AF punt. Daarna kan je altijd nog iets gaan proberen met de andere punten. Richt de camera dan op bijvoorbeeld een oog, druk de ontspanknop half in en er wordt scherpgesteld op dat oog. Vervolgens doordrukken en je hebt een portretfoto met de scherpte op de juiste plek.

• Sip

Wees blij dat je dochter geen ijshockey speelt. Dat is 10 x sneller dan basketball en vaak is het licht niet optimaal, dus………..

Veel plezier met je camera trouwens

• JeroenW

Je hebt inderdaad een basisboekje nodig. Dan snap je al heel snel waarom

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 10/150 second = 1/15 second = 0.06667 second

# Lens F-Number/F-Stop = 56/10 = F5.6

# Exposure Program = n/a (0)

# ISO Speed Ratings = 800

Een bewogen foto oplevert.

Verder, voor een beginner zeker niet slecht. Die van de berg vind ik mooi, m'n vingers gaan alleen wel jeuken om 'm ff door photoshop te halen

• marlene

Nou Jeroen, dit commentaar begrijp ik helemaal niets van.

• JeroenW

Ik heb even de instellingen bekeken die je hebt gebruikt voor een van je basketball foto's. Verklaart perfect waarom je foto zo bewogen is.

• marlene

Hoe kan jij nou zien hoe ik mijn camera heb ingesteld? Hier begrijp ik echt helemaal niets van.

En, belangrijker nog… weet je dan ook hoe ik mijn camera moet instellen om wél goeie foto's te krijgen? (in ga er van uit dat je het hebt over de basketbalfoto's)

• JeroenW

Elke camera schrijft dat weg verborgen in de foto, met de juiste software kun je dat uitlezen

Wat die basketbal pics betreft, zet je camera op iso 1600, s mode 1/60e en probeer je camera niet te laten bibberen en toch mee bewegen.

Blijft lastig want zoveel licht heb je daar niet.

oh, en zoek 's een boekje waar sluitertijd, diafragma en iso word uitgelegd.