portretjes

• Nikon Sjoerd

Over het algemeen… zeer mooie foto's.

Nader ingaan op de foto's:

Bij 2 en 3 zitten de modellen net niet in de lichcirkel. Expres gedaan of een foutje?

Bij 2 die ene haar die uitsteekt weg halen hoor!

Bij 3 daarvan zit in de achtergrond wat strepen. Vriendin even vragen of ze nog wat strijkwerk erbij wil. :D

Welke visie had je bij het maken van deze foto's?

Wat voor camera + lenzen gebruikte je hierbij?

• Ad

Yep Sjoerd,

Ik ben ook heel oud en lelijk.

Iedereen verbaast zich telkens weer over “ wat er naast me loopt”

:D

• Ad

Sjoerd,

Knalhard wit licht….. en veel te veel daarvan.

• Edwin J.

die haar die uitsteekt heb ik bewust gelaten voor wat het is. Wat betreft compositie en lichtgebruik en kleding, das allemaal bewust gedaan.

Normaal schiet ik op 4 x 5 inch dia, Fuji Provia 100F, soms op 6x6, ook analoog. Maar aangezien ik momenteel mn portfolio wil uitbreiden met portretten (van mensen) binnen een korte tijd, schiet ik sinds kort weer digitaal, deze keer met een canon eos 5D.

Wat mij nu interessant lijkt, is als ik portretten van mensen schiet, ik het liefst een matige groothoek (35 mm) gebruik. Niet vanwege de vertekening maar eerder vanwege de geringe afstand tot het model. Dit komt intimiderender over. Juist die spanning spreekt mij aan.

Deze portretten heb ik op 35 mm geschoten (tamron 17-35)

Edwin J.

Nikon Sjoerd schreef:

>

> Over het algemeen… zeer mooie foto's.

>

> Nader ingaan op de foto's:

> Bij 2 en 3 zitten de modellen net niet in de lichcirkel.

> Expres gedaan of een foutje?

>

> Bij 2 die ene haar die uitsteekt weg halen hoor!

>

> Bij 3 daarvan zit in de achtergrond wat strepen. Vriendin

> even vragen of ze nog wat strijkwerk erbij wil. :D

>

> Welke visie had je bij het maken van deze foto's?

> Wat voor camera + lenzen gebruikte je hierbij?

• Ad

Beste Edwin,

Maar waarom zo hard?

Waarom die overdreven licht vlekken.

Waarom deze uitsnede?

Het komt op mij zo onwerkelijk, overdreven, en gekunsteld over.

• De Tobfotograaf

oke, duidelijk. maar niet iedereen heeft evenveel verstand van kunst. zo zal ik NOOIT een appel als kunst kunnen waarderen, gewoon omdat mijn knoeiwerk niet aan een echte appel kan tippen.

• De Tobfotograaf

PS, dat ben ik vergeten, die foto´s vind ik best aardig om te zien en de techniek, dat daar wel wat aan te verbeteren is, doet niet altijd ter zake. denk ook na over wat de fotograaf er mee te vertellen heeft.

• Edwin J.

ik hou van clair-obscur, overdreven onnatuurlijke lichtcontrasten. Caravaggio of Irving Penn spreken me daarom ook erg aan. En qua ‘subtielheid’, Joel-Peter Witkin, pionier en duidelijke inspiratiebron voor ‘Chessmen’ van Erwin Olaf.

Het harde, onsubtiele, overdreven, confronterende, dat ben ik zelf. Het is dus persoonlijk, haast autonoom werk.

p.s.: mijn scherm is redelijk goed gecalibreerd. Als er bepaalde delen uitgevreten zijn, dan ligt t dus aan je scherm.

Ben overigens wel benieuwd waarom jij de uitsnede slecht vindt. Wil je een voorbeeld geven van een goede uitsnede?

Ad schreef:

>

> Beste Edwin,

>

> Maar waarom zo hard?

> Waarom die overdreven licht vlekken.

> Waarom deze uitsnede?

> Het komt op mij zo onwerkelijk, overdreven, en gekunsteld over.

• Nikon Sjoerd

En toen werd je wakker? :D

• Nikon Sjoerd

@Ad:

Nu zie ik het pas. Ongeloofelijk wat een onwerkelijk, overdreven, en gekunstelde foto's. Maar dat zit hem niet in de fotograaf maar in de camera. Een 5D van Canon…. da's vragen om slechte foto's! :D

@Edwin J.

Ad is fervent Canon gebruiker, dus bovenstaande kun je met een korrel (zout of zilverdinges) nemen.

Schroom niet om gewoon meer te laten zien, want het heeft zeker kwaliteit.