portretjes

• Edwin J.

@Ad:

Naar mijn idee pretendeer je dat er universele regels gehandhaafd moeten worden m.b.t. een portret. Naar aanleiding hiervan vraag ik mij dan af: ‘wat is creativiteit?’

Verder, jij beweert dat het ‘doel’ voorbij geschoten is. Interessant, aangezien jij niet kunt weten wat mijn ‘doel’ in dit geval was. Zelfs concreet ogende beelden kunnen namelijk abstract zijn.

Buiten dit heeft fotografie tegenwoordig, voor mij, een andere betekenis gekregen. Schrijven we tegenwoordig nog bewust met licht? Dacht t niet. Leren kijken is volgens mij de essentie waarbij post-productie als photoshop, etc. de nieuwe ambacht is geworden.

Edwin J

Ad schreef:

>

> Sorry heren.

> Dit is niet goed gedaan.

> De lichte vlekken op de onbelichte zijde zijn overheersend.

> Het is overdreven, waardoor de foto's rommelig en druk

> worden. De uitsnede is slecht, de kleding is een slechte

> keuze, de achtergrond is onnatuurlijk alsof het in PS is

> gemaakt.

>

> Het beoogde doel is volledig voorbij geschoten.

> Hierdoor klopt het gewoon niet.

>

> Sorry.

• Antony

Ad, het is wel aardig om je eerste en je tweede reactie te vergelijken.

Als Edwin niets had gezegd overPhotoshop, dan zouden zijn foto's van een hoger niveau zijn geweest? Photoshop hoort net zo bij fotografie als in het dokatijdperk de vele dokatrucjes van tegenhouden/doordrukken, papiergradaties, filters, etc. Deze portretten zijn van een opmerkelijke kwaliteit. Hoe dan ook, je blijft er langer naar kijken. Is dat niet de bedoeling van foto's?

• Ad

Beste Edwin,

Was het jouw doel om een rommelige foto te maken?

Zo ja, prima gedaan.

Hulde.

• Ad

Nee Antony,

Mijn tweede reactie heb ik geschreven omdat er veel zeer positieve reacties kwamen waar ik het niet mee eens ben.

Ik gebruik ook PS.

• Cyberjunk

Heerlijk krachtige portretten.

Hier hou ik van,… mijn complimenten.

• fotomark

Sorry maar ik ben het grotendeels eens met Ad.

Het is niet zozeer slecht maar het zijn toch wel heel simpele portret foto's.

Niks meer of minder. Alle lofzang is natuurlijk leuk maar we moeten het niet overdrijven. De kaderering van foto 3 vindt ik maar matig. Als 3 losse willekeurige portretten gaat het nog maar als serie slaat het nergens op. Dus ik hoop niet dat dit als een serie portretten bedoeld is.

Ik zou een cusus portret/ model fotografie doen daar haal je heel veel uit.

Sorry, neem het niet persoonlijk maar dit is het risico van foto's op een forum zetten.

• Cyberjunk

Volgens mij wordt hier door verschillende fotografen twee aspecten met elkaar verward. Het ene aspect is de technische kwaliteit (zeg maar techniek) van een foto en het tweede aspect is het verhaal (de kunst uiting).

Soms gaat de ‘kunst’ bewust in tegen de algemeen heersende opvatting over techniek en kwaliteit.

Bij glamour hoort geen dichtgelopen zwart en uitgevreten wit.

Bij streetlive kunnen deze aspecten soms net dat extra's geven.

Een foto beoordelen kan volgens mij alleen door het verhaal van de fotograaf erbij te horen. Dan is het nog een kwestie van mooi of niet mooi vinden.

Over techniek kun je uren praten en het nooit eens worden.

• Ad

Dat klopt Cyberjunk.

Vandaar dat ik al vroeg of het de bedoeling was een drietal rommelige portretjes te maken.

Indien dat de bedoeling was, dan is dat goed gelukt.

Kunst is wat de toeschouwer ziet, niet wat de kunstenaar maakt.

Als dat zo was moest er bij ieder kunstobject een verklaring bijgeleverd worden.

Het gaat om de ervaring van de toeschouwer, in mijn geval is dat negatief.

( Let wel …. MIJN geval, … zo te zien denken anderen daar heel anders over)

Maar als een serie foto's hier op dit forum geplaatst worden hoef ik me niet te onthouden van commentaar als ik het niet mooi vind.

Sarcastische opmerkingen zoals, “ben benieuwd wat jij maakt” boeien me niet en vind ik hoogstens kinderachtig.

• Nikon Sjoerd

soort licht… ik volg je even niet… graag wat uitleg svp.

• Nikon Sjoerd

ouwe lelijke kerels??? Nogal subjectief… kijk eens in de stad waar “mooie” dames naast lopen.