Ik overschat hem niet… ! Ik zeg alleen dat het best een handig dingetje is.. handiger dan de meeste denken.. denk ik.
@ kompjoetervilozoov; zoals JeroenW terecht opmerkte ben ik niet blij met je opmerking, ik kan er niets mee en begrijp niet wat je bedoeld. Ik zit in de gordijnen!!
Mijn compactcamera heeft twee mogelijkheden om de flitser te activeren: voor de opname (1e gordijn) en na de opname (2e gordijn).
@Jeroen: ik gebruik mijn scherm als zoeker als ik bijvoorbeeld boven mijn hoofd wil afdrukken of ik laag bij de grond wil fotograferen en er geen gelegenheid is om op zelf op de grond te gaan liggen (bijvoorbeeld tijdens de vakantie als partner ongedurig is…).
@ Ad: Je maakt me nog meer aan het twijfelen. De winkelmeneer gaf aan dat de lenzen van Sony van Carl Zeiss zijn. En dat zou heel goed zijn. Ik krijg een staart van alle reviews en om eerlijk te zijn begrijp ik er de helft niet van.
Houding is idd belangrijk, en bij 1/60 uit de hand is bij mij een zeker risico. Soms gelukt en soms beweging.
@ Joop: Een nieuw statief staat ook op de verlanglijst. Mijn huidige is te licht en te kort of wel zoals Efka treffend zegt een Mickey Mouse statief.
@ Remco-Jan: adviseer jij dan én én of adviseer je een stabilisator in de lens? Ik verwacht overigens niet dat ik ooit met zo'n lange (grijze) toeter zal lopen. Het gaat hier om een hobby!
Tot slot @ Efka: dank voor de links, ik heb ze in mijn favorieten opgenomen. De sites waar fotoalbums in zitten maken me duidelijk dat ik nog een lange weg te gaan heb.
Laury, voor kitlezen geldt bij alle merken dat ze in prijs/kwaliteitverhouding heel voordelig zijn. Kitlenzen zijn geen topkwaliteit, dat kan in alle eerlijkheid niet voor die prijs. Om mee te starten zijn ze echter prima, zeker als je 1 of 2 stops diafragmeert. Bij standaardfoto's onder de gemiddelde omstandigheden en bij standaardafdrukjes zie je met het blote oog niet het verschil tussen een kitlens en een dure lens. Dat wordt anders als de uitersten van de mogelijkheden gaat uitproberen. Dan loop je tegen de grenzen van een kitlens aan.
Als je echt de smaak van fotografie krijgt te pakken, dan komt de behoefte aan andere lenzen vanzelf en dan kan je op dat moment passend inkopen.
Nogmaals alle camera merken zijn in principe goed in hun prijs/kwaliteit verhouding. Persoonlijke voorkeuren doen de balans doorslaan naar een merk.
Als je voor latere lenzen ook kijkt naar andere leveranciers zoals Tamron, Tokina en Sigma, dan heb je bij elk merk een ruime keuze. Wat wel waar is dat je bij de grootste merken Canon en Nikon de meest levendige tweedehandsmarkt hebt.
Gewoon de knoop doorhakken volgens je eigen voorkeur en succes met je nieuwe hobby.
Beste Laury,
Doe gewoon wat het beste voelt voor jou.
Zoals eerder gezegd door velen hier, de kans dat je rotzooi koopt is eigenlijk minimaal.
( behalve dan met die sigma die jij noemde)
Vindt je fotograferen heel erg leuk en verwacht je dat het echt een hobby gaat worden, kies dan voor canon of nikon.
Ook de alternatieve merken als sigma en tamron maken objectieven die het best aansluiten bij de best verkochte body's. Dat is logisch.
En al het gedoe over objectieven moet je als volgt zien.
Volgens de specificaties die genoemd worden zijn vele lenzen gelijk.
Echter, is een fiat met 120 PK gelijk aan een Volvo met 120 PK???
Wat echt belangrijk is, je maakt de foto met je lens, en legt het vast in je body.
De kwaliteit wordt voor 70% bepaald door de lens.
Canon heeft bewezen de beste software te hebben die het snelst werkt.
Nikon komt daar heel vlak achteraan. ( verschil is voor jou en mij niet merkbaar)
Vandaar dat dit de best verkopende camera's zijn, waar sigma en tamron zich weer heel erg op richten. Dit maakt het uitbreidings aanbod aantrekkelijk.
Oh ik ontken ook echt niet dat Ad gelijk heeft daarin. Houding en kennis van fotografie is ook heel belangrijk voor een scherp plaatje.. maarrrrrr ik denk dat een beeldsabilisator in de body ook mee kan helpen. Of ik moet toevallig van iedereen bij mij op de foto-cursus de beste houding hebben… dat kan natuurlijk ook..
maar goed .. het is ook zeker iets waar een mens best zonder kan. Ik zeg alleen dat ik denk dat het ook wel eens onderschat wordt wat je er wel mee kan.
maar Jeroen .. je hebt gelijk dat Ad gelijk heeft.. ; - )
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?