Ja, ik weet het, ik ben nummer zoveel die een nieuwe camera wil kopen en door de bomen het bos niet meer ziet.
- ik ben d.m.v. cursus lerende om van kiekjes maken naar foto's maken te komen
- ik heb nu een compactcamera met uitgebreide instellingsmogelijkheden, bv. 1e en 2e gordijn,
- spec. : lens gelijkwaardig aan 28-200mm, sluiter 15-1/4000 sec, ISO 50, 100, 200, 400
- maar die camera is te traag en geeft bij ISO 400 ruis, ik mis hét moment of moet flitsen als ik dat niet wil. Daarmee 2 redenen om een andere camera te kopen.
Ik heb nog geen bijzondere voorkeur voor het fotograferen van specifieke onderwerpen; ik fotografeer bijvoorbeeld in de stad details maar ook het geheel, mensen op straat, natuur, dieren. Vandaar dat ik zowel met groothoek als tele wil kunnen werken.
Ik heb al verschillende camera's gezien en kan niet bepalen welke ik het fijnste vind om vast te houden. Ik had tot nu toe een lichte voorkeur voor Canon (EOS 400D of wellicht wachten op 450D body met Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC OS lens), maar heb vorig weekend de Sony Alpha 350 gezien (dubbelkit met een DT18-70mm F3.5-5.6 en DT55-200 F4-5.6 of body met DT18 - 200 mm f/3.5-6.3) en dat lijkt me ook wel wat.
Hoe zit het met die diafragma getallen bij die lenzen? Hoe moet je dat lezen, ik begrijp het niet helemaal.
Omdat mijn huidige camera dat grote zoombereik heeft, kan ik niet beoordelen in hoeverre het voor mij lastig is als ik de dubbele kit van Sony aan zou schaffen, ik zie een beetje op tegen het wisselen van lenzen. De Sony heeft een zelfreinigende sensor. In hoeverre maakt dat lenswisselen minder riskant? Is het inderdaad zo dat als de body een stabilsator heeft, je die niet meer nodig hebt in de lens.
Zijn er Nederlandstalige sites waarbij bovengenoemde camera's met elkaar vergeleken worden?
Ik zie hier wel een de raad voorbij komen om een camera te huren, waar doe je dat? En hoe gaat dat in zijn werk, iemand ervaring mee?
Is het zin of onzin om een filter op de lens te zetten ter bescherming?
Alvast bedankt voor jullie reactie.