Nieuwe lens?

  • brulboei

    Binnen 3 maanden wil ik een nieuwe lens komen. Ik heb een Canon 500D, heb de kitlens 18-55 en een 70-300 van Tamron en ben daar erg tevreden over. Daar tussen mis ik nog wat en zag een 17-85 van Canon. Op de site van Kieskeurig las ik dat er toch wat onduidelijkheden zijn als blauwe randen en soms klachten dat de lens soms moeilijk scherp te krijgen is. Andere waren weer dik te vreden over de 17-85. Op marktplaats wordt de Canon 17-85 erg veel aangeboden, dat zegt misschien ook wel wat. Mijn vraag is, is er iets met die lens???

    Heb ook naar andere merken gekeken als Tamron en Sigma. De nieuwe generatie lenzen van de twee laatste merken hebben ook goede resenties.

    Nu weet ik niet meer wat ik moet kopen en wat is verstandig.

  • GJvdZ

    Optisch is geen enkele objectief in deze prijsklasse perfect. In de praktijk valt het overigens meestal wel mee. Dat scherpstellen lastig kan zijn hangt helemaal af van wie het zegt. Als je over bent gestapt van een compactcamera naar een DSLR dan is scherpstellen lastiger omdat de je veel minder scherptediepte hebt. Maar dat zegt helemaal niet over de kwaliteit van een lens.

    V.w.b. de 17-85: ik ken een paar mensen die dit objectief hebben en allemaal hebben ze mechanische problemen met de scherpstelling gehad. Er zitten een paar kwetsbare onderdelen in die relatief vaak sneuvelen. Wellicht dat dit bij de huidige nieuwe modellen is verbeterd, maar ik zal er niet zo gauw eentje tweedehands kopen.

  • brulboei

    Bedankt voor je antwoord.

    Maar nu rest de vraag, wat is voor mij een goede lens die ook nog redelijk betaalbaar blijft??

    De 15-85 van Canon of toch een Tamron of Sigma-lens?

    Het probleem vind ik, dat je niets kan uitproberen. Als je een lens kopt en bevalt niet, zit ik er mee opgescheept.

    Aan bedrijven heb ik ook niet veel, die adviseren allemaal een dure lens omdat daar meer aan te verdienen valt, of zit ik daar naast?

  • Rudo

    Ik heb toch wel eens een lens uitgeprobeerd bij een professionele fotoboer…… Op mijn eigen camera natuurlijk……

  • brulboei

    Maaaar nu rest nog steeds de vraag, wat is voor mij een goede lens die ook nog redelijk betaalbaar blijft??

    De 15-85 van Canon of toch een Tamron of Sigma-lens? De nieuwe lenzen van de laatst genoemde merken zijn behorlijk beter geworden en echt concurenten, lijkt mij of denken anderen daar anders over. dat is wat ik graag van andere wil horen.

  • Joop

    Ga eens naar een echte fotowinkel, bv http://www.fotokonijnenberg.nl/

    Daar mag je alle objectieven uitproberen in de winkel op je eigen camera. Je kunt er zelfs de foto's bekijken op een laptop om ze beter te kunnen beoordelen.

    Je krijgt echt gedegen advies en bij problemen dan lossen deze netjes op. (Geen reclame, eigen ervaring)

    En zo zijn er nog wel meer zaken waar dit kan bv;

    http://www.cameratools.nl/

    http://www.fotovideoboom.nl/

    http://camerakoning.nl/

    http://www.cameranu.nl/

    En wat je kopen moet qua merk en welke objectief moet jezelf beoordelen. Dus ga naar een goede winkel en beoordeel zelf.

    Ik heb zelf alleen objectieven van Canon. Maar ik ken ook mensen die allerlei merken hebben onder het motto de beste kwaliteit voor een betaalbare prijs.

    En daar is helemaal niks mee. Zij schieten ook hele mooie foto's en de kwaliteit ervan is ook goed.

  • GJvdZ

    Aan een vergelijkbare Tamron of Sigma zal je je geen buil vallen. Prima spul, komen vaak ook net zo goed uit de test als de merkgebonden lenzen, zeker in dit segment.

    De pro lenzen van Canon en Nikon zijn wel (vooral mechanisch) van een ander kaliber, maar daar betaal je dan ook voor. Leuk als je voor je inkomen afhankelijk bent van een lens die tegen een stootje moet kunnen, maar voor de hobby niet strikt noodzakelijk.

  • brulboei

    Joop, hoe denk jij over winkels als Kamera-Express en Foka in Rotterdam. Ze zijn toch wel wat goedkoper als veel andere fotowinkels. Zijn dat echt DE dozenschuivers of heb jij ook andere ervaringen. Wat mij opvalt is, dat er soms honderden euro's verschil in zit voor de zelfde lens. Die verschillen vind ik soms erg groot. De 17-85 kost bij Foka in Rotterdam 289,-. Er zijn veel zaken die er rustig 150 tot 200 euro meer voor vragen. Voormij grote verschillen. Zo ook vor de 15-85 van Canon, daar lopen de verschillen nog verder op. Winkels die jij aandraagt zijn goede winkels maar zeker niet de goedkoopste. Ik neem aan dat de fabriekgarantie overal het zelfde is als er iets stuk gaat??

  • GJvdZ

    Sommige winkels kunnen een stuk goedkoper zijn door de schaalgrootte van inkoop, maar het zou ook grijze import kunnen zijn. Nu hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Als een product binnen de garantieperiode defect raakt heb je immers alleen te maken met de verkoper, in dit geval de winkel. Zij moeten dan voor een oplossing zorgen.

  • Joop

    Garantie is garantie, maar enkele goedkopere bedrijven proberen je dan kluitje in het riet te sturen of je krijgt een ander gebruikte objectief, spreek uit ervaring.

    De prijs bepaald de kwaliteit en service/garantie.

    Vandaar dat ik dure dingen echt bij een goede winkel koop en ben bereid daarvoor wat extra te betalen.

    Dat ik dan na 2 jaar een vervelend niet altijd optredend probleem die geprobeerd zijn te repareren en op te lossen toch mijn volledig aankoopbedrag terug krijg zonder daarom te vragen. Dat noem ik service.

    Volgens mij is Kamera Express wel goed, sommige zeggen het zijn dozenschuivers. Volgens mij ligt dat ook een deel aan de klant.

    Foka ken ik niet.

    Maar garantie is garantie en je kunt zo om de winkel heen als ze moeilijk doen om je Canon spullen rechtstreeks naar de officiele canonreparateur zenden met de orginele aankoopbon.