Dia's of negatieven.

  • Antony.

    Al een flink aantal jaren antiek materiaal. Ben eigenlijk nieuwsgierig wie er nog iets doet met die oude negatieven of dia's en wat. Liggen ze alleen maar te verstoffen in een hoek of is alles gedigitaliseerd?

    Zelf heb ik een aantal zwartwit negatieven uit de jaren 70 gedigitaliseerd en opgeknapt via Photoshop, dwz de krassen, vlekken en strepen verwijderd. Enkele heb ik 50 x 70 cm laten afdrukken op kwaliteitsfotopapier en ik stond versteld van het resultaat. Daar kon ik in het verleden met de eigen doka en maatje 18 x 24 alleen maar van dromen, want die krassen stonden uiteraard ook op de afdruk.

    Die grote foto's staan lang niet gek aan de muur, ingelijst achter glas.

  • JeroenW

    Ik heb wat herinnering gescant. Verder is de kwaliteit van mijn foto's van toen toch wel heel droef.

  • sipke

    De kwaliteit van mijn foto's van 30 jaar geleden is ook minder maar dat ligt niet aan de apparatuur, meer aan mezelf. Zal bij jou ook zo zijn denk ik.

  • JeroenW

    Oh ja, heb in 5 jaar digitaal meer bij geleerd dan in al die jaren film

  • Antony.

    Met film ging alles veel langzamer, dwz het duurde een tijd voordat je de resultaten zag. Moest eerst alles ontwikkeld worden en daarna nog eens afdrukken. Nu kan je ter plekke je opname controleren en overdoen en overdoen en nog eens overdoen. Volgens mij wordt er digitaal meer en vaker kritiekloos gefotografeerd. Kaartje kost niks. Rolletje van 36 kostte guldens en dan was je toch zuiniger en kritischer.

  • GJvdZ

    Maar doordat je maar een rolletje van 36 had ging het leerproces heel langzaam. Ten eerste was het geld er niet om uitgebreid dingen te proberen. En ten tweede was de terugkoppeling van wat je gedaan had veel te lang. Zaken als sluitertijd en diafragma kan je natuurlijk noteren en vergelijken met het resultaat, maar dat zijn de minst lastige parameters om in je vingers te krijgen. En je kunt wel kritisch proberen te zijn, maar dat kan je pas doen als je iets helemaal in je vingers hebt, en dat heb je pas na heel veel mislukte foto's. Maar digitaal betekent niet dat je niet meer kritisch hoeft te zijn. Toen ik net over was gestapt op digitaal maakte ik inderdaad heelveel lukraak foto's, maar als ik tegenwoordig op stap ga, kom ik ook maar met zo'n 30…40 beelden terug, net als vroeger.

    Mijn dochter van 9 maakt nu aanzienlijk betere foto's dan ik op veel latere leeftijd (en ze snapt ook waarom een foto goed is of niet goed is, en wat je moet doen om het verbeteren; het zijn dus niet zo maar lucky shots omdat ze honderden foto's achter elkaar kan maken).

  • sipke

    Daar waar ik vroeger probeerde zuinig met een rolletje te zijn maak ik nu probleemloos 500 foto's op een middag. Vroeger zag je mislukte foto's na het ontwikkelen maar omdat niks genoteerd was als diafragma en sluitertijd had je maar halve informatie. Nu weet je meteen hoe en waarom je het verkeerd gedaan hebt.

  • de tobfotograaf

    Wat ik wel vreemd vind is dat toen ik nog dia's maakte, ik veel minder last had van over of onder belichte foto's.

    Nu moet ik een kwart van de foto's opnieuw maken omdat ik de belichting niet goed heb. In vele gevallen is

    over en onderbelichting te voorspellen. Zoals foto's in de sneeuw, tegenlicht zoals een heel heldere lucht etc.

    Maar dat had had je vroeger bij dia's ook. Wel zijn resultaten snel goed te krijgen bij invulflits. Dat zijn bij mij

    meestal de foto's die ik toch een aantal keren over doe.

    Maar wat ik wel erg lastig vind is bij zonovergoten vakantiefoto's de belichting. Controle op het display kan ik wel

    vergeten want die zijn dan niet te beoordelen. Meestal kom ik ca. 1 stop lager uit dan de automaat aangeeft.

  • Marlies1

    Daarom doe ik ook niets op de automatische stand. Dan heb ik qua belichting echt niet de foto die ik wil.

  • Armand

    In het pre digitale tijdperk was fotograferen duur en tijdrovend … maarrrrrr…wel heel leuk.

    Het zelf afwerken in je doka maakte het nog tijdrovender en duurder, vooral vamaf 1968 toen AGFA kleuren doka materiaal op de markt bracht.

    Nu ruim 40 jaar later sta ik versteld van de technische kwaliteit van die oude negatieven en dia's.

    Inmiddels heb ik duizenden dia's en foto's gedigitaliseerd en bewerkt.

    Wel is duidelijk dat het loont om een goede scanner en software te kopen.

    De apparaatjes die je tegenwoordig voor een paar tientjes bij Blokker of de Aldi koopt, voldoen als je geen hoge eisen stelt.

    Doe je dat wel, dan kun je beter wat meer spenderen aan een scanner met hoge resolutie en echte scannersoftware.

    Dat laatste is wezenlijk anders dan nabewerkingssoftware.

    Armand