Dia's of negatieven.

  • GJvdZ

    De karakteristiek van digitaal is veel abrupter: teveel is teveel. De curve bij film is wat toegeeflijker. Dat verklaart waarschijnlijk het verschil.

    Ik merk overignes ook dat matrixmeting bij digitaal niet optimaal is (daar waar het bij film prima werkt). Ik ben overgestapt op ouderwetse centrummeting en de resultaten zijn veel consistenter. En als ik tijd heb gebruik ik spotmeting voor het beste resultaat. Meten op wit en dan 1.7 stops overbelichten en het resultaat is vrijwel altijd goed. Theoretisch zou je 2 stops moeten overbelichten maar dan loop je het risico dat er toch nog wat blown highlight zijn.

  • Thijs G

    Geen dia's of negatieven maar een honderdtal oude foto's van m'n eerste kleindochter ingescand, af laten drukken en een ouderwets inplak-album van gemaakt.

    Vond het resultaat best goed en m'n kleindochter was daar zeer gelukkig mee.(was een verrassing)

    Mijn dochter heeft nu ook om oude foto's gevraagd, dus weer naar de zolder………….

    Lekker bezig

    P.S. kleindochter werd 30 jaar

  • Antony.

    Ik heb Super-8 films uit de jaren 70 laten digitaliseren. Via Pinnacles de films opnieuw bewerkt, dwz lange trage shots ingekort, storende bewegingen en onscherpe opnames verwijderd, teksten en muziek toegevoegd en er is een verbluffend resultaat ontstaan.

    Die films zouden anders de vuilnis in gaan, want welke jongere heeft nog enig idee hoe zo'n ouderwetse projector werkt. Nu zijn de films eigentijdser en gered voor het nageslacht.

  • ed wendt

    Beste Armand, (zie reactie dd.10/04/2012 09:21)

    Kun je mij een merk / type noemen van de scanner die je gebruikt om je dia's om te zetten in digitale bestandjes?

    Er staan bij mij 1000den dia's die gezien mijn leeftijd van bijna 80 noodzakelijk bewerkt moeten worden. Anders gaan ze straks met het grofvuil mee, terwijl er voor kinderen en kleinkinderen zeker leuke dingen inzitten.

    Vriendelijke groet,

    Ed.

  • Armand

    Hallo Ed,

    Ik heb een Plustek Optic Film 7600i SE met Silverfast scanner software.

    Te koop bij Conrad.nl

    Werkt perfect.

    Als je verder vragen hebt, hoor ik het wel.

    Succes,

    Armand

  • Antony.

    En ik werk met een Epson V700, kan 12 dia's of negatieven in 1 keer scannen. Kan ook alle andere negatieven scannen.