Mac of reguliere laptop

• Nikonsjoerd

Quote: “Bijde ouderwetse CRT's zijn de kleuren nagenoeg egaal, op de hoeken na.”

Ik weet niet op welk voor oorlogs beeldscherm jij kijkt, maar op deze CRT (5jr oud) is het beeld prima hoor.

Koop eens een nieuwe monitor en wellicht toch even naar de opticien voor een kleurentest van je ogen. :P

• de tobfotograaf

Ik werk al ruim 10 jaar met een tft scherm, dus als er iemand achter loopt! Wel zal ik mijn mijn volgende monitor wel iets meer op de kwaliteit letten. Met die crt's viel het in de hoeken eigenlijk best wel mee. zeker t.o.v. de tft's daar heb ik veel meer last van kleurverschil. En wat dan nog met de hoeken. Als ik foto's bekijk/bewerk wordt vaak de buitenste rand van de monitor bij mij toch niet gebruikt.

Maar is er al iemand met een calibrator die zijn monitor al eens onderzocht heeft op de genoemde problemen? ik ben wel benieuwd.

• Marco16171

Het calibreren hoef je ook niet altijd met zo'n dure calibrator te doen.

Ik heb dus een monitor (2e hands ) in utrecht gekocht eigenlijk ging ik er heen om er 2 aan te schaffen om die 2 in het deksel van mijn zelfgebouwde PC te bouwen (400cd koffer)

Ik gebruik / misbruik deze PC voor Audio video en fotobewerking ik neem hem ook mobiel mee om live opnamens te maken bij concerten. (ik sta achter de mengtafel ).

Maar ik kocht dus een leuk klein monitortje en deze had 1*VGA 1*DVI 1*USB & 1*audio-in.

Oke ik weet waar 3 van deze aansluitingen voor waren maar die USB wist ik niet dus ik op internet het type monitor opgezocht en kwam er achter dat dat scherm van 65Euro een nieuwwaarde had van bijna 500 euro en dat de USB poort was om te calibreren op die site stonden ook downloads met drivers en calibratie software.

Ik dus gedownload en gestart het calibreren moest dus min of meer wel handmatig en verder werdt dat blijkbaar opgeslagen via de USB kabel .

Het gaat bij calibratie er om dat je scherm scherp moet zijn. de kleuren ook de kleuren zijn die ze horen te zijn ik kreeg voorbeeld vakjes met daarin een vakje ook met ongeveer de kleur van het buitenste vakje en dan moet je de instellingen zo zetten dat de 2 verschillende kleuren 1 egale kleur worden.

Ga zo maar door maar het is ook belangrijk dat als je bijvoorbeeld Adobe Photoshop gebruik daar ook het kleuren schema wat gebruikt wordt ook goed staat ingesteld deze moet namelijk op het schema van je beeldscherm staan ingesteld .

(Deze staat meestal ergens bovenaan en in de naam staat RGB….. )

Deze tip heb ik van een vriend gehad hij werkt bij een foto zaak in het foto lab.

Deze winkel waar hij werkt verkopen ook een floppy ( vroeger) met calibratie software erop om jou pc goed in te stellen zodat de kleuren die jij op je monitor ziet ook later de kleuren zullen zijn die jij ( uitprint) bij de fotozaak vandaan krijg.

Het probleem met die kleuren verandering zit gewoon in je beedscherm waarschijnlijk is hij op sterven na DOOD zie het maar als een oud CRT beeldscherm ( of oude beeldbuis TV) als je daar een magdeet ergens bij het scherm hield dan kreeg je ook zo'n olievleg idee op je scherm die na verloop van tijd als je geluk had weer terug ging naar goede kleuren maar dit gaf ongeveer het zelfde probleem dat er vanaf zijkanten vandaan naar het midden van het scherm meestal goed zichtbaar op een witte achtergrond.

• JeroenW

En dit nogal onsamenhangende verhaal post je op een vraag die meer dan 2 maanden oud is omdat? Wat moet een ander hier nou mee? Er staat eigenlijk niks bruikbaars in.

• Ramrod

>Er staat eigenlijk niks bruikbaars in.

Net zo als in jou post …..