Mac of reguliere laptop

• Sylka

In het kader van mijn ambitie professioneel fotograaf te worden heb ik een pc/laptop/Mac nodig die snel is ivm bewerking van foto's, opslagcapaciteit, etc. Waar werken jullie mee en wat kun je mij adviseren? Dank!

• JeroenW

Mijn ervaring. PC werkt een stuk beter dan een laptop. Goed beeldscherm en een calibratie apparaat zijn het allerbelangrijkste. 4gb RAM is toch echt wel minimaal. Tenminste 1 externe harddisk voor backups is een must.

Mac, tja… als je er ervaring mee hebt. Het voordeel wat apple had in beeldbewerking is inmiddels grotendeels weg.

• Marlies1

Ik vind een laptop een noodvoorziening als het gaat om fotobewerking.

• Ramrod

Ik heb tot voor 2 jaar geleden altijd fotobewerking gedaan met Windows PC,s en nu 2 jaar op een IMac ,voor Apple pc ,s heb je Aperture een fijn foto bewerkings- programma die er dus voor Windows niet is ,voor beide systemen heb je natuurlijk wel de div foto bewerkings programma,s van Adobe .

Een Apple is over het algemeen een stuk stabieler , heb in 2 jaar nog nooit een vastloper of een nieuwe install moeten doen ,ook een virus scan is tot nu toe niet nodig ,je betaalt er wel een stuk meer voor met de zelfde prestaties ,qua snelheid zal het niet veel uitmaken ,verder vind ik persoonlijk het design van een IMac erg mooi , als je voor een Apple laptop gaat zal je denk toch op een Macbook pro uit komen .

• Dick

Hoi Sylka,

2 jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van Window naar Apple.

Ik werk nu alleen nog maar op mn MacBookPro…. Voor mij doet hij alles wat ik maar wil.

De prijs is en blijft een probleem tov window computers maar ik zou niet meer anders willen.

Dick Mulder

www.dickmulder.com

• de tobfotograaf

Heeft calibreren van een monitor wel zin? Als ik met Excel werk, maak ik graag gebruik van verschillende kleuren voor diverse cellen.

Als ik scroll zie ik de kleuren veranderen. Een kleur die boven in de monitor rood is, is onder oranje, blauw wordt groen etc. Maar ook licht en donker veranderen ook. Oke ik heb een beetje overdreven, maar er zit wel een duidelijk verschil in. Ook de inkijkhoek heeft veel invloed. Mogelijk dat een goede monitor daar geen last van heeft. Maar je zou maar je monitor gecalibreeerd hebben en de inkijkhoek veranderen. Let wel; als je naar je monitor kijkt zonder de monitor te draaien, dan zit er tussen boven en beneden wel een groot verschil in. Dus waar calibreer je op? Of eh… moet ik een betere monitor kopen die hier geen last van heeft.

Heb je eenmaal een laptop dan ga je zeker geen extra monitor meenemen. Zie je het al voor je; iemand in de trein met een laptop met extra monitor op schoot!

• sipke

Ik gebruik geen exel, maar jou ondervinding heb ik nog nooit meegemaakt.

• de tobfotograaf

Op het werk hebben we diverse laptop's (labtobs's zoals een collega dat noemt) desktops en ook thuis diverse laptops en desktops, allemaal hebbe ze dat. Nou kan ik mij voorstellen dat behalve op kantoor thuisgebruik je er geen losse monitor er op aangesloten gaat worden. Mogelijk dat het merk en/of type monitor veel verschil kan uitmaken. Zeker kan ik mij voorstellen dat ik voor op mijn werk geen monitor nodig heb met hoogstaande grafische kwaliteiten. Het meeste werk dat ik doe is kleine administratieve handelingen, wat rapportages e.d. maar helemaal nix grafisch op voor mijn werk na sporadisch simpel foto's schieten en in de rapportage verwerken.

Thuis is het meer voor mijn hobby, waaronder fotografie en dan zou een beter monitor uitkomst kunnen bieden. Iemand suggesties voor een betere monitor die bovengenoemde nadelen niet heeft?

• sipke

Ik heb diverse monitoren (op de pc) gehad en het verschijnsel nooit opgemerkt. Het moet dus aan exel liggen. Ook op mijn laptob's (dat is idd het juiste woord) Dit verschijnsel nooit waargenomen. Ik gebruik wel open office maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als exel. In fotoprogramma's doet het zich nooit voor. Misschien zou je met je topper (of tobber) naar de winkel moeten gaan en vragen of je enkele beeldschermen mag proberen.

• de tobfotograaf

Nee het ligt echt aan de monitoren. Naast fotografie doe ik ook aan puzzels zo als sudoku's. Die zet ik in Excel. Dat lost de moeilijkere Sudokus (5 tot 7 sterren, sudokumix e.d. heel makelijk op, nee ze geven niet de oplossingen) Hierbij werk ik met diverse kleuren. Als ik nu ga scrollen, zie ik gewoon de kleuren veranderen. Dus het ligt echt aan de monitor.

Nu komen we op het punt van de calibratie van monitoren. Bijde ouderwetse CRT's zijn de kleuren nagenoeg egaal, op de hoeken na. Maar in de hoeken kan je je calibrator toch niet gebruiken. Bij de Flatscreens maakt het bij mij wel uit waar ik de calibrator zet.Horizontaal verplaatsen geeft geen verschil, zou dan verschil kunnen uitmaken. Mogelijk dat de sensor van de calibrator geen verschil ziet, omdat deze zich dicht bij de monitor bevindt. Maar op kijkafstand zou er misschien licht iets kunnen verstrooien en dan wel verschil uitmaken. Zelf heb ik geen calibrator en kan ik dat niet uittesten. Mocht er echt verschil zijn, dan heeft calibreren niet echt veel zin. Mocht er bij het calibreren een vaste positie voor je sensor staan, dan wordt je met een calibrator of bedonderd of je moet het advies krijgen je foto alleen in het gecalbreerde gebied te beoordelen. Kijk nog maar eens naar je monitor en je ziet dat er op je startpagina met een witte achtergrond, het bovenste deel een iets andere kleur heeft dan beneden. Dus het ligt echt niet aan Excel.