Niets scherp:-( bij mijn nieuwe Canon EF-L 28-300mm f/3,5-5,6L IS USM

• Zoekertje

Beste lezer,

Vandaag op pad gegaan met mijn nieuwe aanwinst de Canon 60D en mijn lens de Canon EF-L 28-300mm f/3,5-5,6L IS USM. Als proef ben ik naar een mini - dierentuin gegaan. Ik heb niet 1 foto scherp gekregen, echt heel bizar! De lens heb ik gekocht juist omdat ik het zo onwijs leuk vind om dieren van heel dichtbij te fotograferen. Ik heb iets met ogen en hoofdjes/kopjes. Voordat ik deze lens kocht heb ik mij zeker verdiept in de lens en hij heeft geweldige reviews! Precies wat ik zo graag wil. Dus wat doe ik verkeerd??

Ik heb alle instellingen zo'n beetje geprobeerd van M, AV, TV en zelfs P omdat ik niets scherp kreeg.

Ik werd er gewoon een beetje sip van in de mini - dierentuin. Omdat ik al een poosje fotografeer en inmiddels al het e.e.a. weet vond ik het juist daarom zo frusterend. Ik heb wel altijd een probleem… ik kan de getallen niet ‘vast houden’ die bij het vakjargon van het fotograferen horen en dat is heel lastig! Het is voormij complete abracadabra.

Hopelijk is er iemand die mij op een eenvoudige wijze kan uitleggen wat ik niet goed heb gedaan! Misschien is er zelfs iemand woonachtig in Rotterdam of omgeving die het mij wil uitleggen tegen een kleine vergoeding.

Hartelijk dank voor de aandacht en ik wens een ieder een geweldig fotograferend voorjaar!

Groetjes,

Zoekertje

• Rudo

Het is een beetje lastig om te beoordelen wat er verkeerd is gegaan, zonder een foto te zien met de exif informatie.

Maar wat wellicht voor de hand kan liggen is dat de “IS” uit stond. Of dat de “IS” niet afdoende werkte omdat je sluitertijd te lang was.

Maar nogmaals, wellicht handig als je even een foto hier post zodat er beoordeeld kan worden wat er mis is gegaan.

Groetjes van Rudo

• sipke

Als aanvulling op wat Rudo zegt, vind ik persoonlijk een lens van 28-300 mm een beetje extreem. Dat zal zeker niet bijdragen tot een superscherpe foto maar het resultaat mag ook niet zo teleurstellend zijn dat je een wanhopige posting doet.

• Gregoir

Ik kan me je frustratie helemaal voorstellen.

Als je er een ritje naar Berkel-Enschot bij Tilburg voor over hebt, wil ik je op een middag wel op weg helpen met je nieuwe camera en lens.

Gratis natuurlijk.

Groet,

Gregoir

• Peke

sympathiek van je

• Joop

“Voordat ik deze lens kocht heb ik mij zeker verdiept in de lens en hij heeft geweldige reviews! Precies wat ik zo graag wil.”

Ik weet niet waar je die reviews heb gelezen, maar geweldige reviews krijgt hij echt niet hoor.

Het blijft een superzoom en daar kleven vele bezwaren aan. Ondanks dat het een L objectief is. Hij steekt wel boven de andere superzooms uit, maar qua gewicht ook met zijn 1,7 kilo.

A. Welke autofocus punt gebruik je? Of staat deze op automatisch.

B. Let je wel op de minimale sluitertijden van een objectief?

C. Wel met de ISO waarden gespeeld?

Het bewijst toch maar weer, dure spullen geven je echt niet de garantie op goede foto's. De Canon EF-L 28-300mm f/3,5-5,6L IS USM kost € 2495 euries.

Daarom kan een goede fotograaf met een camera van 20 euro net zulke goede foto's maken als met een camera van 4000 euro.

• Oneill17

Wat ik nog mis in jouw verhaal is of je een statief of monopod hebt gebruikt…

Ik kan mij voorstellen dat met bijna 2,5 kg. fotoapparatuur in de hand veel foto's niet scherp zijn!

En ik verbaas mij ook een beetje over de keuze van het objectief. Een hoop geld voor niet-uit-de-hand-kunnen-schieten…

Ik zou geloof ik voor een combi 18-135 of 18-200 en daarbij de 100-400 kiezen, dan hoef je niet (bijna) alles van statief te schieten.

Groet,

JW

• Zoekertje

Lieve allemaal,

Fijn dat er meelevende berichtjes zijn gepost mijn dank daarvoor! De berichtjes met een ietwat rara bijsmaak over mijn keuze en het prijskaartje dat aan de lens hangt.. ach ik bepaal nog altijd zelf wat ik koop!

Dat de lens misschien te hoog gegrepen is voormij… zou zomaar kunnen, maar ik had het geld en ik dacht dan kan ik jaren en jaren vooruit! De reviews staan op de site van Digicamshop en Kieskeurig. En de 18 - 200 heb ook al. En als het echt niks wordt dan verkoop ik hem gewoon weer!

Ik heb recentelijk een workshop gevolgd met een lens 300 mm met een vastbrandpuntafstand en dat ging prima. Maar ik kan dan niet inzoomen en dat vindt ik uitzonderlijk jammer omdat ik dan al dat moois mis (in mijn beleving) van alle oogjes en het hoge aaibaarheidsgehalte van de dieren die ik wil fotograferen.

Daar ik voornamelijk een praktijk en absoluut geen theoriemens ben is het onthouden van ‘belangrijke’ zaken voormij eigenlijk een klein drama!

En nee, ik heb het nog niet met een statief geprobeerd.. Die was ik dus glad vergeten vorige week in mijn midweekje vakantie evenals de handdoeken wat is erger? Beiden dus!

Nu loop ik met een lichte griep rond dus het wordt pas volgende week voordat ik het met een statief kan uitproberen. Ondertussen ga ik Gregoir aanschrijven of hij nog interesse heeft om mij te helpen!

Nogmaals allemaal hartelijk dank voor jullie reacties..

Groetjes,

Zoekertje

• Zoekertje

Lieve allemaal,

Fijn dat er meelevende berichtjes zijn gepost mijn dank daarvoor! De berichtjes met een ietwat rara bijsmaak over mijn keuze en het prijskaartje dat aan de lens hangt.. ach ik bepaal nog altijd zelf wat ik koop!

Dat de lens misschien te hoog gegrepen is voormij… zou zomaar kunnen, maar ik had het geld en ik dacht dan kan ik jaren en jaren vooruit! De reviews staan op de site van Digicamshop en Kieskeurig. En de 18 - 200 heb ook al. En als het echt niks wordt dan verkoop ik hem gewoon weer!

Ik heb recentelijk een workshop gevolgd met een lens 300 mm met een vastbrandpuntafstand en dat ging prima. Maar ik kan dan niet inzoomen en dat vindt ik uitzonderlijk jammer omdat ik dan al dat moois mis (in mijn beleving) van alle oogjes en het hoge aaibaarheidsgehalte van de dieren die ik wil fotograferen.

Daar ik voornamelijk een praktijk en absoluut geen theoriemens ben is het onthouden van ‘belangrijke’ zaken voormij eigenlijk een klein drama!

En nee, ik heb het nog niet met een statief geprobeerd.. Die was ik dus glad vergeten vorige week in mijn midweekje vakantie evenals de handdoeken wat is erger? Beiden dus!

Nu loop ik met een lichte griep rond dus het wordt pas volgende week voordat ik het met een statief kan uitproberen. Ondertussen ga ik Gregoir aanschrijven of hij nog interesse heeft om mij te helpen!

Nogmaals allemaal hartelijk dank voor jullie reacties..

Groetjes,

Zoekertje

• Joop

De reviews staan op de site van Digicamshop en Kieskeurig. Dat zegt al genoeg, dat zijn geen reviews sites, daar geven mensen en fabrikanten hun mening die vooral positief is en dat is niet het zelfde als een test-review site.

Ik blijf van mening dat je voor dat geld een veel betere keuze had kunnen maken voor betere objectief. Waarbij je ook meer zoom bereik had gehad.

Tuurlijk bepaal je wat jezelf koopt maar als ik jou verhaal heb je gewoon een verkeerd objectief gekocht en dat is zonde.