Macro onscherp

• IljaK73

Je foto's zijn niet slecht en ook niet onscherp maar,als je een lens koopt moet je eigenlijk kijken wat wil je doen met die lens.

Voor macro foto's koop je dus een echte macro lens die voor dat doel echt gebouwd is, en die zijn er al vanaf 50mm tot 180mm of nog wel meer,maar dus een prime lens niet zoombaar en lichtsterk meestal een diafragmawaarde vanaf f2.8.

Jij hebt een lens die voor mensen is gemaakt die van alles een beetje willen maar vooral geen lenzen wisselen,dus groothoek,tele en een “macro”,mischien snap je al waar ik heen wil,zo'n lens kan dus niet goed zijn voor 1 van de dingen die je wilt doen.

Lenzen daar moet in investeren,een super groothoek,een groothoek,portretlens,macro telezoom enz……………..dat kost allemaal geld maar dan heb je ook wat.

Nogmaals je foto's zijn niet slecht en je lens kan gewoon niet beter,bewerk je ook na in een bewerkingsprog.?

Groet,

IljaK

• Marlies1

Er gaat zeker niets boven echte macrolenzen, zelf heb ik een 55mm en een 100 mm macro maar als je maar af en toe het kleine werk wil doen is dat een grote investering.

Wat ook heel goed kan is een 50 mm prime met tussenringen.

Ook met een 50 mm omgekeerd op je toestel kun je heel scherpe resultaten boeken.

• IljaK73

Is ook absoluut een leuke oplossing maar je zegt het zelf al,er gaat niets boven een echte macrolens……………………….

• Jeroen

Hi,

Bedankt allemaal voor de feedback!

Ik snap inderdaad dat een echte macro lens veel betere macros maakt dan mijn lens.

Ik ben ook niet speciaal geinteresseerd in macro's maar ik wilde gewoon eens wat proberen.

Als jullie een crop maken dan zoom je toch niet in 100%, wel?

• Jeroen

Ik bewerk inderdaad nog niks op dit moment.

Ben net een week of 3 bezig met SLR, dus daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Maar er valt dus nog wel wat te verbeteren aan deze fotos neem ik aan…

• De Klik

Even voor de goede orde, met alles wat we hier zien spreken we over het algemeen over macro, maar het is slechts “close-up”.

Ik zie in jouw foto's een aantal dingen die niet lekker gaan.

Bewegingsonscherpte.

Overbelichting

De grens van het objectief

Out of Focus

Je hebt de camera nog niet zo lang.

Dit soort dingen vraagt veel oefening.

Blijkbaar verwacht je, gezien het steeds weer herhalen van de toch wel erg goede kwaliteit van het compactje, dat de nieuwe camera veel meer voor jou doet dan die oude.

Dat is een misvatting.

Je moet nu meer zelf doen om tot een beter resultaat te komen dan met het compact ding.

• Remco jan

“Als jullie een crop maken dan zoom je toch niet in 100%, wel?”

Wat bedoel je precies met deze vraag? Gaat dat over croppen in b.v. Photoshop? Dat staat los van hoever je inzoomt.

• Jeroen

Hoi De Klik

Kijk dit is een antwoord waar ik iets mee kan.

Ik begrijp intussen inderdaad dat ik met mijn SLR ZELF moet fotograferen ipv alles aan de camera over te laten (compact)

Je wijst me op een aantal gebreken:

Bewegingsonscherpte.

Overbelichting

De grens van het objectief

Out of Focus

Bewegingsonscherpte. Komt denk ik door mijn niet zo strakke hand. Kan ik hier iets aan doen? tips misschien?

Overbelichting: Ik gebruik gewoon de camera belichting, (meervlaksmeting) soms doe ik 1/3 stap omlaag. wat kan ik verder nog verbeteren?

Grens van het objectief: hiermee bedoel je dat ik bijv. dichter op het onderwerp sta dan het objectief aan kan?

Out of focus: ik gebruik AF. ik heb ook een aantal keer MF gebruikt, enig advies hier?

Ik stel misschien nogal wat vragen, maar ik hoop er wat van te leren.

Bij voorbaat dank voor jullie commentaar.

Jeroen

• Ramrod

>Bewegingsonscherpte. Komt denk ik door mijn niet zo strakke hand. Kan ik hier iets aan doen

Statief gebruiken, zeker bij macro

>Grens van het objectief: hiermee bedoel je dat ik bijv. dichter op het onderwerp sta dan het objectief aan kan

Hoe slechter een objectief hoe eerder je de grens van z,n kunnen zal bereiken en ja je kan met een goede macro lens ook dichter naar het object

> Out of focus: ik gebruik AF

Altijd MF gebruiken bij macro , denk ik zelf .

• De Klik

Ofwel gebruik een statief en als je die niet bij je hebt is het een kunst om ongeveer dezelfde techniek te gebruiken als bij het schieten.

Camera op de juiste manier in de hand, met links goed stabiliseren, rustig ademen, adem in, heel even vast houden…. klik.

Gebruik bij closeups centrale lichtmeting.

Te dichtbij of er is nare lichtinval.

Bijvoorbeeld bij een klein beetje naar boven fotograferen kan dit slecht resultaat geven.

Bij een stabiele opstelling maakt het niet veel uit of je AF of MF gebruikt.

Het gaat er om dat de afstand tot je object absoluut het zelfde blijft.

Op dit soort afstanden speelt de scherptediepte een enorm grote rol.

Je zit er dus heel snel naast.

Pas met bloemetjes ook op met wind.

Je kunt nog beter met de sluitertijd terug gaan dan je diafragma te ver open hebben staan.

Ik kan met de bovenstaande techniek op 1/10 scherp uit de hand fotograferen. Daar gaat uiteraard veel oefening aan vooraf.