Macro onscherp

• Jeroen

Hoi

Ik probeer met mijn Tamron 18-270 wat macro achtige fotos te maken, maar mij lijkt alles onscherp.

Ik weet niet zo goed wat ik fout doe, ik heb zowel auto als manual focus geprobeerd.

Het zou volgens mij toch beter moeten kunnen dan dit:

foto1

foto2

foto3

foto4

Foto4 is nog het minst erg volgens mij. Iemand tips?

ik weet wel dat dit geen macro lens is, maar ik dacht dat ik zoiets toch scherp moet kunnen krijgen. de fotos zijn genomen om ongeveer een halve meter afstand.

groeten,

Jeroen

• Joop

A; Het is een superzoomde Tamron 18-270 , dat zijn beslist niet de scherpste objectieven. Deze moet je eigenlijk nooit kopen.

B; Wat is er volgens jou niet scherp aan de foto's? Ik zie geen echte onscherpte.

• JeroenW

Je hebt een zeer matige lens. Als je dan ook nog ‘s o een diafragma van 6.3 gaat schieten op 70mm en 1/50… ik vind ’t inet vreemd. Hoe stel je scherp?

• Jeroen

Ik merk dat er nogal wat aversie is tegen dit soort lenzen.

Ik zou toch verwachten dat deze lens beter presteert dan die van mijn hybride superszoom S3 IS (al kan ik daar natuurlijk wel dichterbij het object komen in de macro stand)

Ik heb de AF gebruikt in deze gevallen. Heb ook wel wat MF pogingen gedaan maar die waren ook niet fantastisch.

Anyway: Ik weet dat dit volgens jullie geen top lens is, maar een scherpe foto lukt me in de meeste gevallen wel (portretten, landschappen, etc.)

Ik wilde gewoon graag weten wat ik kan doen om dus ook een scherpe(re) macro te maken.

Zat ik misschien te dicht bij het object? Ik geloof dat ik minimaal 50 cm moet aanhouden met deze lens. Kan het dan zijn als ik bijv op 40cm zit dat ie onscherp wordt?

groeten

Jeroen

• De Dons

Macro blijft altijd een moeilijk onderwerp, Maar maak je de macro-foto's met een superzoom objectief mis je gewoon over het algemeen iets aan scherpte,eventueel ook aan lichtsterkte, is mijn ervaring,vandaar dat ik een macro lensje heb gekocht

• JeroenW

Jeroen Schreef:

——————————————————-

> Ik merk dat er nogal wat aversie is tegen dit

> soort lenzen.

Watm nu pas?

> Ik zou toch verwachten dat deze lens beter

> presteert dan die van mijn hybride superszoom S3

Iets beter zou wel moeten kunnen ja

> IS (al kan ik daar natuurlijk wel dichterbij het

> object komen in de macro stand)

Die high end compact cameras zijn helemaal zo gek nog niet voor macro.

>

> Ik heb de AF gebruikt in deze gevallen. Heb ook

> wel wat MF pogingen gedaan maar die waren ook niet

> fantastisch.

>

> Anyway: Ik weet dat dit volgens jullie geen top

> lens is, maar een scherpe foto lukt me in de

> meeste gevallen wel (portretten, landschappen,

> etc.)

> Ik wilde gewoon graag weten wat ik kan doen om dus

> ook een scherpe(re) macro te maken.

De paar tips die ik al gaf zijn niet wat je wil horen?

> Zat ik misschien te dicht bij het object? Ik

> geloof dat ik minimaal 50 cm moet aanhouden met

> deze lens. Kan het dan zijn als ik bijv op 40cm

> zit dat ie onscherp wordt?

Dat weet ik wel zeker.

>

> groeten

> Jeroen

• Joop

Op je objectief of in de handleiding van je objectief staat vast wel wat de minimale scherpstel afstand is. Lager kun je wel proberen maar de camera kan hem dan niet meer met AF scherpstellen.

Heel veel compact camera's gaan niet verder dan 11 maal zoom, jou lens is er eentje van 15 maal zoom. Gewoon te veel en dat vraagt om scherpte en AF problemen. Maar dat had je kunnen lezen op dit forum maar ook op andere fotografie forums. Winkeliers willen dit objectief wel verkopen omdat ze weten dat dit prut is dat vaak mensen terug komen voor een beter objectief.

Voor Macro koop een goed Marco objectief van minmaal 100 mm. En dan kun je leuk met scherptediepte spelen.

• beeltvilozoov

Ook die is volgens de TS onscherp.

• De Dons

uhh ?? wat bedoel je

• Marlies1

Met een zoom zijn best macro's te maken zeker als je een scherpe foto maakt en er dan een crop van maakt.

Alles handmatig instellen en een vaste hand wil ook helpen.

Onderstaande zijn gemaakt met een heel oude vivitar serie1 70-210 met macrostand: