Flitser op slave unit

• Paul

De slave reageert op de flits van de camera. Dat is dus draadloos. Hama slave unit met lichtsensor. Twee types getest.

• De Klik

Paul…. zodra de slave mee flitst ontvangt jouw camera dat licht.

Dan kapt hij de hoofdflitser af.

Vandaar de onderbelichting.

• Paul

Ja, maar dan heeft ie zelf toch al het onderwerp belicht! Slave heeft veel hoger richtgetal.

• De Klik

Nee, waarschijnlijk niet.

Hoe is de opstelling van de slave?

• Joop

Nee dit is niet draadloos (radiografisch). En hierin ligt dus je probleem. De pre flash van de flitser laat de trigger al afgaan voor de hoofdflits.

Wat gebeurt er de camera is nog aan het instellen en meet veel licht en plop een onderbelichte foto omdat op de tijd dat sluiter open gaat er geen flits licht meer is. Vaak is de oplossing een Infrarood setje of een radiografisch setje.

• Paul

De Klik, beide flitser gericht op een donker deel in de kamer. De slave reageert op het gereflecteerde licht van het object. Afst. tussen camera en slave ca. 50 cm. Slave sensor gericht op object.

Joop, er zit geen draad tussen dus noem ik dat draadloos. Er is geen pre-flash! Ik heb al eens de camera flits afgebogen met een spiegel zodat deze uitsluitend de slavesensor belicht. Zelfde resultaat.

• Joop

Iedere camera flitst twee maal, eenmaal om de camera in te stellen en dan komt de hoofdflits. Maar jij zult die nooit 2 flitsen zien zo snel gaat het achter elkaar maar zorgt ervoor dat jou foto's onderbelicht zijn. Jou flitsers gaan dan af op de pre flits.

Zoek het maar eens op de verschillenden forums over fotografie.

• Paul

Joop , het klopt.

De interne flitser van zowel de FZ-38 als de FS-42 geven ALTIJD twee flitsen af! Ik heb een meetopstelling gebouwd met een lichtsensor en een oscilloscoop. Ik zie dan dat er twee flitsen afgegeven worden ca. 150 ms. na elkaar. Op de eerste flits wordt de slave ontstoken en worden waarschijnlijk belichtingsmetingen in de camera gedaan. De sluiter is nog dicht. De camera komt tot de conclusie dat er erg veel licht is en zal bij de tweede flits met de sluiter open de camera parameters aanpassen.

Dit verklaart de onderbelichte opnames.

Overigens, mijn Pentax Optio 330 flitst maar één keer en heeft dan ook niet het onderbelichtings effect.

Mijn conclusie is helaas dat ik niet (zonder trucs) een slave flitser met een Panasonic kan gebruiken. Dat is jammer!

• Joop

Ik denk nog even mee, probeer het eens in de M stand (manueel). Bij heel veel merken word er dan maar 1 maal geflitst omdat je zelf alles insteld en de camera niks hoeft in te stellen.

• Paul

Helaas Joop, hij geeft altijd een dubbele flits.