Flitser op slave unit

• Paul de Heer

Ik heb het volgende probleem:

Ik wil een extra flitser mee laten flitsen met mijn Panasonic FZ-38. De camera zet ik op manual, F-5.6 en sluiter-1/30 ISO vast op 80, interne flitser ingeschakeld. Wanneer ik nu een binnenshuis opname maak is deze perfect belicht. Nu schakel ik mijn Philips 38-CTC externe flitser, RG-38, in en laat deze m.b.v. een Hama slaveunit meeflitsen. Dat werkt prima, echter… de opname is nu zwaar onderbelicht…!

Experimenten met langere sluitertijd, ander diafragma, andere ISO waarde , kleiner richtgetal van de externe flitser halen niets uit. Altijd is de opname met de extra flits onderbelicht.

Ook met een andere flitser heb ik hetzelfde resultaat.

Wie helpt mij, ik ben ten einde raad.

vr. groet Paul

• Marcel

Heb je je flitsers op ttl staan? De truc is om alles op manual te zetten en als het mogelijk is te meten met een flitsmeter en anders je histogram te gebruiken.

• Paul

Bedankt voor je reactie Marcel. Mijn flitser heeft 3 auto standen en een manual stand. Ze geven allen hetzelfde resultaat. In het histogram van de opname zie ik natuurlijk dat hij zwaar onderbelicht is. Het licht aan het teveel aan licht op het onderwerp, wanneer ik de slaveflitser de andere kant op richt is het OK. Dan wordt het onderwerp uitsluitend door de camera flitser belicht.

Ook heb ik geexperimenteerd met verschillende sluitertijden, altijd hetzelfde resultaat.

Ik bergrijp de ONDERbelichting niet.

Paul

• Ruud

Je camera staat ongetwijfeld op auto of een programma ingesteld. Die knijpt bij relatief veel inkomend licht veel licht af door diafragma en/of sluitertijd.

Als je met twee of meer flitsers wil werken zijn er naar mijn persoonlijke ervaring twee oplossingen:

1. Zet alles op manual (camera en flitsers) en gebruik de flitsmeter. En dan nog zul je nog moeten werken/experimenteren met in ieder geval de hoek en afstand tussen tweede flitser en te fotograferen object om de verhouding tussen de twee flitsers en de schaduwwerking naar je zin te krijgen.

2. Als je geen flitsmeter hebt: als boven. Gewoon alles op manual en experimenteren met diafragma en de hoek en afstand object/tweede flitser.

Zolang je je camera nog zelf wat werk laat doen (dus iedere vorm van programmainstelling, ook met sluitertijd- of diafragmavoorkeuze) heb je de zaak echt niet in de hand. Wat je bij de flitser corrigeert wordt door de camera weer ongedaan gemaakt.

• Paul

Dag Ruud, ik begrijp wat je bedoelt. Het zijn goede adviezen om een zo perfect mogelijke belichting te krijgen. Mij probleem is echter dat ik door teveel licht een onderbelichte opname krijg. Wanneer ik het licht van de slave afdek is de belichting OK. Laat ik het licht van de slave op het object vallen is de opname onderbelicht.

Ook heb ik het volgende experiment gedaan: Ik fotografeer recht in de slave flitser. Pang, recht in de lamp! Wat denk je? de opname is onderbelicht en ik zie geen licht van de flitser, ook niet wanneer ik de sluitertijd verleng.

Mijn conclusie: de flitser gaat af voordat de sluiter open gaat….? Maar het licht van de eigen flitser wordt niet meer toegelaten. Is de sluiter alweer dicht? Kun je me nog volgen?

Ik heb Panasonic gevraagd en die zeggen: “wij hebben uw situatie nagebootst en het werkt goed. Het zal aan de combinatie slave-unit slave-flitser liggen”.

Ik doe het echter met twee verschillende slaveunits en drie verschillende flitsers.

Groet Paul.

• De Klik

Paul,

De flitser op jouw camera stopt op het moment dat hij licht retour ontvangt.

De flitser doet dus door de slave te weinig.

In het flits programma van de camera zou je dat uit moeten kunnen zetten.

• Ruud

Paul.

De Klik heeft daar een punt. Ik ken de panasonic helemaal niet, maar inderdaad, als ik zeg “alles op manual” dan moet dat ook alles zijn. Dus bijvoorbeeld ook geen ttl-belichtingsinstelling die je eigen flitser afkapt als hij vindt dat er genoeg licht is.

Overigens kan ik die redenering dat het licht van de eigen flitser niet meer wordt toegelaten niet helemaal volgen. Het is immers die eigen flitser die er voor zorgt dat de slave-unit zijn werk doet. De slave reageert op de flits van die eigen flitser.

Zoals De Klik stelt: je zal de automaat die de eigen flitser regelt uit moeten schakelen.

Ik hoop voor je dat dat jou Panasonic kan.

• Paul de Heer

Ruud, De Klik,

jullie hebben allebei gelijk, de camera kapt af, sluiter dicht, wanneer er voldoende licht binnen is. Of dat licht van de ene of de andere flitser komt maakt niet uit. Echter, de camera kapt af wanneer de CCD nog NIET voldoende licht heeft ontvangen. (Onderbelicht)

De slave beinvloed de lichtmeting maar dat lijkt te gebeuren voordat de sluiter open is…..? Lees mijn experiment dat ik recht in de lamp fotografeer. Alles op manual heb ik. TTL meting kan ik helaas niet beinvloeden. Panasonic zegt “bij ons gaat alles goed”. Camera defect??? Ik kan me niet voorstellen wat er dan fout aan is.

• De Klik

De slave kapt de flitser van de camera af.

• Joop

De slave flitser werkt die op de flits van je camera of werkt die draadloos met je camera.