AA-batterijen of accu?

• Iris

Mijn vriend en ik vertrekken binnenkort voor 3 weken naar Namibië. Bij het rondkijken naar een nieuwe camera viel ons op, dat veel camera's tegenwoordig een accu hebben. Ik vraag me af of dat wel zo handig is, met onze vakantieplannen. We gaan een rondreis maken met een eigen auto en willen veel gaan kamperen en zullen soms misschien wel een week geen stopcontact tot onze beschikking hebben om de accu op te laden. AA-batterijen lijkt ons dan ook handiger, omdat je daar altijd een paar niet-oplaadbare van mee kan nemen voor noodgevallen en die daar eventueel bij kan kopen. Met een accu kun je natuurlijk ook altijd een extra accu meenemen, maar is dat dan voldoende om daar een paar dagen mee te doen of heb je dan meerdere accu's nodig? Wie kan ons hier advies over geven? Ik ga ervanuit dat we gemiddeld maximaal 250 foto's per dag zullen maken.

• Rudo

Batterijen zijn over het algemeen makkelijk te verkrijgen. Mocht je nou toch een camera willen die een accu heeft (ik zou mijn keus van de camera niet laten afhangen van de betterijen of de accu, maar van wat de camera kan en hoe de beeldkwaliteit is), kun je wellicht kijken of er adapters beschikbaar zijn voor die camera zodat je er alsnog AA betterijen in kan doen. Wat ook een mogelijkheid is om een batterijlader te kopen die op de sigarettenaansteker van de auto kan (aangezien je met je eigen auto bent)

Groetjes van Rudo

• Joop

Niet slim om zo kort voor vertrek een nieuwe camera te kopen, je moet er nog aan wennen.

Nieuwe modellen zijn uitgrust met accu's omdat bij vervanging of aanschaf tweede accu de fabrikant leuk geld denkt te kunnen vangen.

Maar er zijn nog genoeg modellen te koop met AA batterijen.

Koop je een DSLR dan kun je bij Canon een batterijgrip kopen waarin zowel accu's kunnen als AA batterijen.

• Rudo

Joop Schreef:

——————————————————-

> Koop je een DSLR dan kun je bij Canon een

> batterijgrip kopen waarin zowel accu's kunnen als

> AA batterijen.

Dat geldt niet alleen voor Canon…..

Groetjes van Rudo

• pascoo

kleine tip

koop dan geen originele grip, er zijn voor de populaire merken ook hele goede “imitatie” grips te krijgen.

ik heb laatst voor m'n canon d5 mark II een grip + extra accu besteld via internet ik was daarvoor nog geen € 120,- kwijt (gratis verzonden) (origineel €320+ accu €75)

wel een weekje levertijd, maar dat vindt ik niet zo heel erg, grip en accu werken net zo goed als de originele.

als je intresse hebt kan ik wel eens kijken waar ik die ook alweer besteld had.

Gr. Pascal

• JeroenW

Voor allebij valt wat te zeggen. Ja, AA batterijen kun je makkelijk meenemen maar zeker de wegwerp dingen gaan niet echt heel lang mee. Een accu gaat vaak langer mee. Hoe lang ligt aan de camera en je gebruik. In jouw geval zou ik dit zeker mee laten spelen maar niet de beslissende factor laten zijn.

Overigens zijn er ook laders op zonneenergie te krijgen, geen idee hoe goed die werken

Mocht je voor accu's gaan, er zijn zaakjes zoals bijv. www.saake-shop.nl die goede kwaliteit “namaak” kunnen levern, ben je vaak een stuk goedkoper uit dan originele accu's.,

• nikonsjoerd

Plaats de link eens hier. Hebben we wellicht allemaal wat aan.

• sipke

Voor sommigen is er niks na of voor Canon

• Rudo

sipke Schreef:

——————————————————-

> Voor sommigen is er niks na of voor Canon

Tja….. Dat is dan hun “probleem” zeg maar…. :D

• Gerard

Hallo,

Batterijen of accu was niet direkt mijn afwegingspunt bij de aanschaf van een SLR. Achteraf ben ik blij dat ik de pentaxc K200D met batterijen heb.

Zojuist teruggekeerd van een reis door Indonesie en bali en als verrassing ook nog een extra verplichte week Hongkong, te wijten aan de vulkaanuitbarsting.

Ik had telkens 's-morgens een set “verse eneloop batterijen” erin en een set reserve mee. Nooit problemen ondervonden, dit terwijl een Canon gebruiker in ons gezelschap een aantal malen tegen een lege accu aanliep. Volgens hem te wijten aan de ouderdom van de accu.

Bijkomend voordeel van de Aa-batterijen is dat je evt. voor nood kunt uitwijken naar “gewone” penlights.

Nadeel is dat het geheel zwaarder is dan een Canon of Nikon met accu. Maar dat komt deels ook door het eigen gewicht van de pentax body.

Kwestie van een goed neck-strap en je voelt het vrijwel niet meer.

Veel succes met je keuze.