Beste…..,
Na veel leeswerk ben ik op zoek naar wat ervaringen en info van jullie als meer deskundigen als ik op dit moment ben.
Qua body ben ik er denk ik wel uit, dat wordt de hhogstwaarschijnlijk een Canon Eos 450D, dan wel de Nikon D5000. Dit op basis van recencies en prijs.
Nog eens even in de winkel vasthouden welke beter bevalt, al te klein moet de body voor mij ook niet worden.
Wat voor een type fotograaf ben ik:
Wel, een foto van m’n hond op de hei, thuis, vakantiekiekjes, mooie landschappen, maar ook een portret kan ik wel waarderen, zowel in kleur als zwart/wit (is wellicht nog mooier!), of bijvoorbeeld een papagaai in de dierentuin beeldvullend, recht in de ogen kijkend. Niet echt te vatten in één soort dus.
Ik heb er geen bezwaar tegen een tas(je) mee te moeten nemen, lens wisselen ook geen bezwaar. Op dit moment een Fujifilm Finepix S5600 in het bezit, waar ik me aan begin te ergeren. Afdrukvertraging in mijn beleving veel te groot, daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben handmatig scherp te stellen.
Heb inmiddels begrepen dat een lichtsterke lens veel verschil uitmaakt in de kwaliteit van de foto. Vraag is wat voor een lens te kiezen. Is bijvoorbeeld een Sigma 17 – 70 met een lichtsterkte van F2.8 een juiste keus. Is dit voor een landschap ook voldoende groothoek, of heb je daar nog een aparte lens voor nodig. Later wil ik dan nog wel kijken, om budgetreden, voor een zoomlens, denk aan 70 – 200. Wanneer heeft zo’n lens een goede lichtsterkte? Wat is overigens beter, een lens van de fabrikant zelf of maakt dat niet uit. Heb de indruk dat deze een behoorlijk stuk duurder zijn, ook als ze minder lichtsterk zijn! Er zal ongetwijfeld meer meespelen zoals gebruikte materialen.
Zie jullie gewaardeerde mening graag tegemoet.
Rob