Nikon D3S

• Dennis

Ik heb liever 12 megapixels en geen ruis dan 18 megapixels en ruis.

Amen.

Ik hoop dat dit de ontwikkeling EN trend van de komende tijd wordt.

Heel leuk die MP allemaal, maar kijk eens bijvoorbeeld naar de compactjes, zijn deze

met alle MP nu daadwerkelijk beter geworden? :S

Een DSLR met 8MP, ISO1600 zonder ruis is volgens mij erg leuk speelgoed.

Voor de fabrikanten alvast veel succes met het uitvoeren hiervan 8-)

Gr. Dennis

• De Klik

Helemaal eens.

De megapixel race is nergens goed voor.

Zelfs 8 mp is niet nodig.

Voor afdrukken tot 90x60 is 6 MP ruim voldoende. ( en het kan nog wel groter)

Alleen de zeer snelle processoren kunnen omgaan met veel MP's.

Dan heb je het wel over een body van duizenden euro's.

Ik heb al eens eerder ergens aangegeven dat ik nog een aantal 10D's heb. 6,2 MP en ISO 3200.

Super body die ik nog zeer regelmatig gebruik.

Ik heb ze nog omdat ze niet kapot gaan.

• Rudo

Maar als dat dan genoeg is, waarom worden de pro camera's dan niet met veel minder MP's uitgevoerd. Ik kan mij ook voorstellen dat een foto met minder MP's een veel kleiner bestand afgeeft en daardoor sneller verwerkt kan worden door de camera. Dan zou je wellicht wel opnames kunnen maken met 20 beelden per seconde…. Dat levert misschien wel weer een probleem op met het sluiter mechanisme, maar in plaats van nieuwe sensors te ontwikkelen met meer MP's kunnen ze dan toch ook het sluiter mechanisme verbeteren? Of denk ik nu te simpel?

Groetjes van Rudo

• De Klik

Nee je denkt niet te simpel.

Kijk maar eens naar de verschillende uitvoeringen van de 1D

Een snelle camera met veel beelden per seconde is echter vaak voor de pro niet nodig.

Ik neem zelden een reeks op. Soms alleen maar om de beweging goed te leren kennen.

Vervolgens ga ik over op het vast leggen van een actie in slechts 1 beeld.

Bij actie fotografie wil je niet dat de camera bepaald welk beeld je vast legt. Dat dient de fotograaf te doen.

• Rudo

Dus met andere woorden zeg je, dat een professional weet wanneer die moet afdrukken en de highspeed afdrukken dus niet nodig heeft. Maar ook de pro camera's kunnen meer beelden per seconde vastleggen dan de (gevoderde) amateur camera's….. dat is dus ook een techniek die voor niets ontwikkeld wordt, “rare jongens die camera ontwikkelaars”

• De Klik

Ik spreek op dit moment uit eigen ervaring en leg uit hoe ik werk.

Dat die methode niet eenvoudig is zie ik aan collega's die het wel nodig blijken te hebben.

Dat mijn methode, die niet makkelijk is, de betere foto's oplevert kan ik slechts bevestigen door het succes.

Actie/sport fotografie is niet simpel.

Wanneer je simpelweg een reeks opneemt, laat je de body bepalen of de juiste foto er bij zit.

Dat is een risico wat ik niet neem.

Als je op die manier werkt kun je volgens mij beter op pad gaan met een hele goede videocamera en later het juiste beeldje er uit pikken.

• Dennis

Mijn camera heeft een 5fps stand, maar daar heb ik ‘m heel snel vanaf gehaald: maakte standaard 2 foto’s.

Staat nu weer netjes op 1 shot of 3fps en kan dan zelf beslissen als het nodig is om langer door te drukken.

Als ik dan een keer een foto perse wil hebben, weet ik dat deze stand er is. B)

• De Klik

Yep Dennis, dan kun je een keer een “zware vinger” hebben.

• Dennis

:D:D:D

• Dennis

6MP is voldoende, maar voor wat cropwerk (mijn horizon is niet altijd recht :( als voorbeeld) de voorkeur voor 8MP (:D