Beste manier om bestandsomvang te reduceren

• Remco Jan

Waarom niet alles direct in JPEG schieten. Ik las toevallig een interview met Raymond Rutting in de Focus van deze maand en hij zei dat als je een beetje fatsoenlijk belicht JPEG prima resultaten geeft. Op langere reizen schiet hij dan ook in JPEG en niet in RAW (juist vanwege de opslag). En als het goed genoeg is voor 1 van de beste Nederlandse fotografen dan is het zeker goed genoeg voor ons…

PS: voor huis-tuin-en keuken foto's kan je beter een compactcameraatje kopen die je altijd mee kunt nemen….

• Wim dL

Fijne vriend, als jij NIET gefrustreerd bent…

Op basis waarvan kom jij dan tot de conclusie dat ik denk dat ‘mooie foto’s met duur spul automatisch goed gaat'???

En nee, ik bezoek talloze fora. Maar dit soort zielepieterij heb ik nog zelden meegemaakt…

• nikonsjoerd

:)-D

• Rudo

oh… het word biertherapie? Of een therapeutisch biertje? :D

• prieckaerts

Ik fotografeer altijd in JPEG, voor mij moet een foto in principe meteen goed zijn en het bewerken moet tot een minimum beperkt blijven.

Scheelt tijd en opslag.

Ik bewaar altijd de grote originele bestanden en als ik moet verkleinen b.v. om hier op de site te zetten dan gebruik ik daar een duplicaat in BD sizer voor.

voorbeeld:

• prieckaerts

p.s

als je op de foto klikt krijg je een grotere foto waar je weer met je rechtermuisknop op kunt klikken voor de exif.

• prieckaerts

Kijk even onder prieckaerts en dan vind je een programma waar je meer kunt reduceren en/of verkleinen.

Succes ermee en van mij mag iedereen hier vragen stellen welke camera je ook hebt.

• Dennis

BDSizer?

Dat is wel zo'n makkelijk progje! En doet het nog snel ook (tu)

• nikonsjoerd

Met rechts klikken krijg ik geen exif te zien.

• Dennis

Ikke ook niet, maar heb de exif wel weten te achterhalen B)

Pentax *ist DL

ISO200

f8

1/90

0 mm :S

Geen flits