Beste manier om bestandsomvang te reduceren

• Wim dL

Ik fotografeer met een D3X, wat in raw een bestand oplevert van 6.000 x 4.000 pixels. Bewaard bij dit formaat met een ‘goede balans tussen kwaliteit en bestandsformaat’ levert dat bestanden op van 2 Mb. Soms is dat prettig. Maar voor huis-tuin-en-keukenopnamen is het wel wat teveel van het goede. Het betreft hier opnamen die in 99% van de gevallen op een normaal beeldscherm bekeken zullen worden, zelden worden afgedrukt. En als ze worden afgedrukt, dan hebben we het maximaal over een standaard-formaat. Héél misschien een keer een A4'tje.

Vraag, hoe reduceer ik nu op de meest slimme manier de bestandsomvang.

1) Sterke JPG compressie - met volgens mij het risico op artefarcten;

2) Reductie van de beeldgrootte met een minder sterke JPG compressie

Alvast bedankt, Wim

• Joop

Raw bestanden kun je niet verkleinen.

En orginele JPG bestanden zou ik ook nooit verkleinen, zou je ze later weer groter maken krijg je enorme verliezen.

En als je HD in de computer te klein word door de vele bestanden, 500Gb schijven kosten niks meer en daarop kun je een boel foto's kwijt.

PS 2 mb bestanden zijn tegenwoordig klein te noemen. Ik heb ze standaard van 3,5 a 4 mb.

• Wim dL

Ha Joop, dank voor je reactie.

Voor de goede orde:

- ik schiet en corrigeer in RAW

- en bewaar daarna in JPG

- bijzondere opnamen bewaar ik dan zowel als JPG als RAW, van huis-tuin-en-keuken-meuk gooi ik de RAW bestanden weg

• nikonsjoerd

Is dit een serieuze vraag of loop je ons te foppen? In princiepe zou iemand met zo'n camera dit moeten weten.

Basis van de digitale fotografie als je het mij vraagt.

Dus niet gelijk boos worden, anders vertel ik het antwoord niet! :D

• Wim dL

Beste nikonsjoerd, wat is het verband tussen ‘zo’n camera kunnen kopen' en ‘het antwoord op deze vraag weten’?

Het feit dat ik deze vraag stel, maakt blijkbaar dat jij mij die camera niet waard vindt ;-)))

Ik vind mezelf deze camera wel waard.

I'm worth it ;-))))

Zo. Niet boos geworden. Ga je me nu vertellen wat ik allang zou moeten weten?

;-)

• nikonsjoerd

Het verband is heel simpel. Zo'n prof. camera wordt gebruikt door iemand die ook basis dingen in de digitale doka weet te beheersen.

En jouw feitje is mijn feit dus niet.

Kijk, in het verleden hadden we hier wat grappenmakers die iets simpels vroegen en dan een beest van een camera hadden.

Of pochten al jaren te fotograferen zonder te weten wat nou eigenlijk diafragma + sluitertijd + iso deden.

Tja… moet je dan zo'n vraag serieus nemen… dus ik dacht ff… daar gaan we weer lollig doen zeker.

En nee ik ben niet boos… jij hopelijk ook niet omdat ik je het antwoord nog steeds niet hebt verteld. :D

• omfangsvilozoov

Hoewel ik het meestal niet eens ben met de heer Sjoerd moet ik hem hier toch bijvallen….

Iemand die zoiets vraagt met een D3x is domweg in het bezit van zware overkill aan spullen die alleen maar in de weg zitten.

Koop een D40 of D3000 , maak uw plaatjes is JPGsmall en uw “probleem ”is opgelost.

BTW , hoezo groot met 2MB?

Ik ben al jaren bezig met een Canon 20D (8 Mp) en maak van mijn RAW's JPG's die zo gemiddeld op 5MB uitkomen, hoe krijg je het voor elkaar om van 24Mp 2MB te maken?

• Dennis

Doe dan maar optie 2 :S

• Wim dL

Kortom, wie zich een mooie camera kan veroorloven, moet hier geen vragen stellen???

Zegt dat nu iets over mij? Of vooral over de hoeveelheid frustratie bij sommige typjes hier…

Ik had verwacht dat dit prikbord een platform was voor mensen die informatie willen uitwisselen over een gemeenschappelijke passie. Maar blijkbaar vergis ik me daarin. Ik zoek mijn heil wel elders. Misschien is het wijs als nikonsjoerd en omfangsvilozoov datzelfde doen. Ik adviseer therapie!

• Votovilozoov

Ik ben totaal niet gefrustreerd, kan mij de duurste spullen veroorloven, mocht ik dat willen.

Het wekt gewoon verbazing tot lichte irritatie dat iemand denkt dat mooie foto's met duur spul automatisch goed gaat en dan hier enigszins onnozele vragen gaat stellen.

Vragen staat ten allen tijde vrij, maar antwoorden ook…..

PS, dit is een klassieker, komt op alle fora van tijd tot tijd voor……