welke spiegelreflex camera?

• Maarten

Hoi Klaproosje,

Ik heb vorige maand een nieuwe Nikon D3000 gekocht.

Deze was in de aanbieding met standaard 18-55 en Sigma 300 mm lens.

Ik heb ook de stap gemaakt naar spiegelreflex nadat ik de nodige reviews had geraadpleegd.

Deze Nikon D3000 word algemeen aangeraden voor de beginnende spiegelreflex fotograaf.

Ik ben er vol lof over, ondanks dat het een ‘'instap’' camera is zijn de mogelijkheden velerlei, er is zelfs

software ingebouwd dat je de gemaakte foto al op je camera kunt nabewerken, je kunt er niet mee filmen.

Camera is zeer snel en de foto's zijn erg goed van kwaliteit, beslist een aanrader.

Veel succes met je keus want dat is er zeker genoeg.

Groet Maarten.

• Wichita en de Special Princess beestenboel

Heel erg bedankt voor het advies! Ik had deze ook al ergens zien staan en hij leek me ook wel al wat maar ja ik weet niet wara ik op moet letten. Dus bedankt voor het advies…

Toch vind ik dat filmen ook wel erg belangrijk, dus mocht iemand nog een type weten die goed is voor een beginnende fotograaf, ook nog eens kan filmen en niet al te duur is dan zou dat helemaal super zijn ;-)?!

Wichita :-)

• sipke

Uit je relaas maak ik eigenlijk op dat niet een spiegelreflex maar een betere camera op zich je doelstelling is en je wilt je op de 2é hands markt begeven………

Welnu, een goede gebruikte spigelereflex waar je mee kunt filmen voor rond de € 400 (incl lens) kun je schudden. Ikzelf heb een Nikon D 90 waar je wel mee kunt filmen, denk dat je ze 2é hands voor rond € 350 kunt kopen, maar dan zit er echt geen lens bij.

Waar je op moet letten is vooral of de sluiten niet teveel kliks heeft gemaakt, ze hebben niet het eeuwige leven en vervanging is duur. Als je een gebruikte lens koopt let dan vooral goed op of je er geen schimmel in ziet en natuurlijk moet die lens bij je camera passen.

Reken op een goede set met een D90 toch snel op een totaalbedrag van € 700.

Een andere optie zou voor jouw misschien een Panasonic FZ50 kunnen zijn. Is net geen spiegelreflex maar zit wel een goede zoomlens op en heeft veel instellingsmogelijkheden. Bovendien kun je filmen met dit apapraat. Een gebruikte FZ50 moet je voor rond de € 300 kunnen kopen.

Nou waar het mij voornamelijk om gaat is dat ik mijn huidige camera niet snel genoeg vind. In het geval van pups fotograferen is het met mijn huidige camera zo dat tegen de tijd dat de foto gemaakt wordt de pups al weg zijn, kortom dat heeft dus weinig zin :-P… Ik heb om advies gevraagd en online naar info gezocht en ben toen tot de conclussie gekomen dat een spiegelreflex camera dan het beste in zo een geval bij mij past. Maar ik wil niet de mogelijkheden van mijn huidige camera kwijt zoals filmen. Vandaar dus ook mijn vraag hier… Vandaag was ik echter op een show en bleek de spiegelreflex camera van een kennis van ons niet goed te werken binnen in de hal vanwege de flitser. Zij had al meer dan 600 euro uitgegeven aan de camera (nieuwe camera en prijs inclusief lens en tas) en had dus geen geld meer over voor een extra flitser wat dus deze problemen gaf (wordt nu dus waarschijnlijk het volgende verjaardagscadeau ;-)). Dit heeft mij toch weer erg doen twijfelen over een spiegelreflex camera. Ik wil immers ook binnen kunnen fotograferen en om dan nu weer ook nog een flitser erbij te kopen, dat wordt wel erg duur allemaal. Is dat het wel waard voor mij vraag ik me af…

Dus neig ik nu toch weer meer naar een compacte (ik weet het vrouw he dus wispelturig :-P). Maar als ik toch weer een compacte zou nemen, welke heeft dan een hele snelle fotografeer tijd (of hoe je dat ook maar noemt :-S)? Want dat is erg belangrijk voor mij. En welke heeft nog meer leuke en mooie extra's? Is lekker klein bijvoorbeeld, of heeft speciale functies die anderen niet hebben? Met bovenstaande in gedachten… Overigens koop ik een compacte camera liever nieuw aangezien ik verwacht die wel onder de 400 a 300 euro te kunnen vinden (de enige reden waarom ik naar 2dehands camera's keek was de prijs). Of nou ja dat hoop ik :-S…

Wichita ;-)

Excuses, ik kreeg steeds een foutmelding en nu blijkt telkens toch het bericht geplaatst te zijn. Met als gevolg dat mijn bericht dus meerdere keren gekopieerd in de lijst staat. Sorry dus hiervoor :-S…

Wichita ;-)

Tja dat vind ik toch wel erg prijzig worden voor een spiegelreflex camera om eerlijk te zijn :-S…

De voornaamste reden waarom ik een nieuwe camera wil is omdat ik mijn huidige veel te traag vind. Als ik de pups wou fotograferen waren ze al weg voordat de foto werd gemaakt. Ik wil dus een camera die sneller fotografeerd en tja mooiere foto's zijn dan ook natuurlijk een goede bijkomstigheid. En ik wil niet de functies van mijn huidige camera verliezen dus vandaar dat ik ook wil kunnen blijven filmen. Dit doe ik namelijk ook af en toe met mijn huidige compacte camera.

Vandaag was ik met een kennis ergens die haar nieuwe spiegelreflex camera bij zich had. Deze deed het echter niet erg goed binnen omdat zij er geen flitser bij had gekocht (dat ding + tas + lens kostte immers al meer dan 600 euro en meer had ze op dat moment niet over voor een camera). Dit vond ik toch wel weer erg jammer en heeft mij dus ook weer erg doen twijfelen (ach ja ik ben een vrouw, wispelturig :-P).

Mocht ik nou dus toch een compacte camera willen met deze functies (dus snelle reactie, mooie foto's is natuurlijk erg belangrijk en kunnen filmen maar goed dat kunnen tegenwoordig bijna alle compacte camera's wel), welke merken/types zouden dan geschikt zijn? Liefst dan overigens nieuwprijs want ik verwacht toch wel een compacte te kunnen vinden rond de 400 a 300 euro. Of nou ja hoop ;-)…

Alvast bedankt weer voor het advies en nog bedankt voor het voorgaande advies!

Excuses, ik kreeg steeds een foutmelding en nu blijkt telkens toch het bericht geplaatst te zijn. Met als gevolg dat mijn bericht dus meerdere keren gekopieerd in de lijst staat. Sorry dus hiervoor :-S…

Wichita ;-)

• toont

Ik heb voordat ik de instap spieglreflex Pentax k200d kocht, veel gefotografeerd met Fujifilm Finepix s5700. Dat is een compactcamera met alle functies van een spiegelreflex, met bovendien een goede lens, voortreffelijke zoom en filmfunctie. De nieuwere uitgave heb ik mijn zus geadviseerd, die daar heel veel plezier van heeft. Snel, betrouwbaar en prima kwaliteit, ook zonder flits is het mogelijk om snelle foto's te maken. Ik ben het dus eens met Sipke dat een soortgelijk model adviseert. Ik denk dat en spiegelrefelx nog net een stap te ver is en onnodig voor hetgeen je er mee wilt.

Oke, ik merk dat er iets is mis gegaan met het plaatsen van mijn vorige bericht :-S… Ik kreeg ook steeds een foutmelding, excuses dus voor al die onnodige berichten allereerst ;-)!

Maar een Fujifilm Finepix s5700 dus… Oke bedankt voor de tip! Ga meteen even googelen om meer over dat type te weten te komen…

• Jan

In principe maakt het niet uit voor welk merk je kiest. Bedenk echter wel dat je voor een bepaald systeem kiest. Body's en objectieven zijn merkgebonden systemen die bij elkaar horen en als je eenmaal voor een bepaald merk camera gekozen hebt zul je niet snel overstappen wanneer je ook veel bijbehorende lenzen en accessoires hebt aangeschaft. Persoonlijk denk ik dat je het beste uit bent bij de grote merken (Canon, Nikon) wanneer je verder met je fotografie vordert. En zeker als het eventueel professionele vormen gaat aannemen.