welke spiegelreflex camera?

• klaproosje mv R + sept'10

aangezien mijn compacte digitale camera het aan het begeven is, wil ik graag een spiegelreflexcamera kopen.

maar wat is nu voor mij als beginner een goede camera?

ik zie er zo veel staan.. en hij mag niet al te veel geld kosten..

hopelijk kan iemand mij hierin adviseren!

• Joop

Dan is het simpel de Canon 1000D of de Nikon D3000. Beide beginners camera's.

Wil je later uitbreiden naast de bijgeleverde objectief dan ben met deze 2 merken het goedkoopste uit omdat hier veel voor te krijgen is zowel nieuw als tweede hands.

• Remco Jan

En ondanks dat het de goedkoopste camera's zijn van deze merken, is de beeldkwaliteit prima. Die zal de komende jaren waarschijnlijk geen beperkende factor vormen.

• prieckaerts

Of kijk eens uit naar een pentax, fantastische camera's voor een heel schappelijke prijs en heel degelijk.

• Federico

Je kunt ook eens kijken voor een Olympus E-520. Die zijn op dit moment erg scherp geprijsd met 2 lekkere lenzen (14-42 en 40-150).

Voor rond de Euro 450 ben je dan helemaal klaar en kun je de komende jaren prima mee vooruit. Komt ook erg goed uit de tests bij DPReview.com

De Pentax K20 schijnt ook een erg fijne camera te zijn. Evenals de Nikon 3000.

Je zou ook eens op MP kunnen kijken voor een gebruikte Nikon D70(s) (heerlijke camera) of Canon 300 of 350 als geld een rol speelt. Die camera's hebben 6.1 MP en is feitelijk voldoende voor normaal gebruik (en als je af en toe posters afdrukt van 20x30). Helemaal als je in RAW gaat schieten scheelt 't enorm in ruimte.

Laat je in elk geval niet gek maken door de megapixel manie. Meeste mensen drukken (als ze al afdrukken) af op 10x15 wat je ook nog op een 2 mp camera kunt halen b.w.v voorbeeld.

Verder is de keuze van een camera erg persoonlijk. Maak voor jezelf een lijstje van camera's die je wilt zien, loop een fotozaak binnen en bekijk ze even. Welke ligt lekker in de hand, hoe is het menu etc (alhoewel dat bij Nikon, Canon, Olympus en Pentax wel goed zit) moet een camera snel en intuïtief kunnen werken.

• Remco Jan

Olympus maakt hele leuke camera's maar kijk goed of de beschikbare objectieven voor dat platform voldoende voor je zijn. Bij Canon en Nikon heb je wat dat betreft de meeste keus.

• Bert Kroeze

Hoi Klaproosje

Ik heb mezelf ook een nieuwe 2de hands camera gekocht via marktplaats. Nog geen half jaar oud met 2 objectieven. Een Olympus E-510. Een geweldige camera waarmee ik al vele foto's mee heb gemaakt. Zie mijn site voor de foto's. www.bertkroeze.nl

Ik ben eerst rustig op internet aan het kijken geweest wat voor merken camera's er zijn, en vervolgens op marktplaats gekeken. Heb deze camera voor de helft van de prijs kunnen overnemen. En voor een beginnende fotograaf is dat zeker niet duur.

• Wichita

Hoi,

Ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag. Ik ben ook echt een beginnende fotografe en weet dus absoluut niet wat ik moet kiezen. Ik heb wel begrepen dat waarschijnlijk een spiegelreflexcamera voor mij de beste keus is maar ja welke… Ik wil ook graag dat de camera kan filmen dus dat is ook nog een bijkomstigheid. Is dit mogelijk met een niet al te groot budget? Ik zit te denken aan een 2dehands toestel omdat ze nieuw toch wel erg prijzig zijn (althans dat vind ik). Maar er is inderdaad gewoon teveel keus. Het liefst heb ik een compleet toestel voor minder dan 400 euro (liefst 300 euro maar ik weet dat dit wel erg weinig is), niet een hoog bedrag dat weet ik maar ik dacht ik vraag toch even of het misschien lukt. Zal wel niet maar ach wie weet… Niet geschoten is altijd mis ;-)!

Ik gebruik nu al jaren een digitale camera (HP Photosmart R607 van 4.1mp) en ben hier op zich best tevreden over. Hij maakt best redelijke foto's en filmt ook best aardig, niet super natuurlijk maar redelijk. Nu ben ik beginnend hobbyfokker en bij ons nestje merkte ik toch wel echt dat mijn huidige camera tekort schiet. Het duurt gewoon veel te lang voordat een foto gemaakt wordt met als gevolg dat de pups al we zijn voordat de foto is gemaakt. Ik zoek dus een snelle camera, maar ook mooie foto's vind ik belangrijk. Bovendien vergroot ik ook nog wel eens mijn foto's op canvas dus qua pixels moet dat ook mogelijk zijn (al heb ik wel al begrepen dat pixels weinig uitmaken tegenwoordig). Nu was hier enkele weken terug een fotografe met een spiegelreflexcamera die de pups kwam fotograferen en dit heeft mij eigenlijk aan het denken gezet dus…

Wat is jullie advies met al deze eisen? Alvast heel erg bedankt voor de tips en adviezen in ieder geval!

Wichita :-)

• Wichita en de Special Princess beestenboel

Advies waar ik op moet letten bij het kopen van een 2dehands camera is overigens natuurlijk ook van harte welkom ;-)!

• koecing

En bij pentax heel goede service. Mijn K200D had kuren. Ingestuurd, aangegeven dat ik deze toch wel snel terug wilde ivm vakantie en ziedaar binnen een paar weken een nieuwe retour.

Waarbij nog opgemerkt dat ik van tijd tot tijd op de hoogte werd gehouden van de status door een after sales medewerkster van de Beukelaer.

Heb ik bij de “gevestigde merken” in mijn geval Nikon anders meegemaakt