newby

• Peter B

Euhhh… Prisma moet zijn Sigma!

• JeroenW

:-) Dat vermoeden had ik al. Geen budget voor de nikon?

• Peter B

Het werd inderdaad wel eg gortig voor een amateur. Consessies onoverkomelijk.

Zijn de verschillen groot? kleuren, helderheid, hoe moet ik dat zien?

Verkoper was enthousiast over deze lens.

Groeten,

Peter

• Ad

Helderheid en contrast is bij de nikon niet veel beter.

Scherpte wel.

• JeroenW

Vervorming is ook wel wat minder.

• Ad

Ik ga er van uit dat hij een APO koopt.

• JeroenW

Jawel, ach, als allrounder…

• kompjoetervilozoov

En waarom zou een zoomfunctie geblokkeerd moeten worden.

Veel gekker kan het toch niet worden.

• Peter B

En waarom kan het toch niet veel gekker worden.

• Peter B

Het volgende gepikt van het forum van de Nikon Club Nederland:

(Nikon 18-200 Oplossing voor uitzakken / lens creep

door tommie36 » do, 30 aug 2007 6:17 +0000

Hallo,

Ik ben een bezitter van een Nikon 18-200 VR lens. Waar ik me aan toenemende mate aan stoor is het uitzakken van de lens. Als de lens op 18mm staat gebeurd dit niet snel, maar als je hem om je nek draagt tijdens het lopen zorgt een kleine aanraking van de zoom-ring er al voor dat de lens uit de 18mm stand komt en daarna vanzelf naar 200 mm uitzakt. Voor je het weet loop je spontaan met een lens van 200mm met alle risico's van stoten e.d. Het uitzakken gebeurd natuurlijk sneller op het moment dat je er ook een filtertje en/of zonnekap op heb zitten.

Als oplossing wordt op DPreview/dit forum wel eens gesproken over het aanbrengen van een rubberen o-ring op de scheiding van zoomring en middengedeelte van de lens. Hierdoor ontstaat extra wrijving. Zaterdag ben ik bij toeval zo'n ring tegengekomen in m'n schuurtje. Deze bleek perfect te passen op het objectief en net die wrijving te veroorzaken dat zoomen steeds goed mogelijk is maar dat het spontaan uitzakken niet meer optreed!!!

Hetgeen dat ik met jullie wil delen is dat deze ring afkomstig is uit een schoefdraad-afsluit-dop voor een grijze PVC buis van 75mm. Deze zijn voor iedereen heel makkelijk bij de GAMMA te koop en met een scroevendraaier kan je de zwarte ring er zo uithalen.

Zonder de discussie aan te gaan of uitzakken wel zou mogen bij een lens van deze prijs hoop dat mensen die zich ook ergeren aan het uitzakken met deze praktische oplossing geholpen zijn!

Groet,

Tomtommie36 )

Groeten,

Peter