newby

• Peter B

Prikkers,

Ik ben van plan een digitale spiegelreflexcamera aan te schaffen, als opvolger van mijn 6 jaar oude compactcamera. Na redelijk wat erover gelezen te hebben, o.a. hier op het prikbord, begint eea een beetje vorm te krijgen.

Ik denk dat het de Nikon D60 gaat worden, maar met wat voor lens ben ik nog niet uit. (Canon ook geen probleem,maar volgens mij wat duurder) In de winkel adviseerden ze me een 18-200 met stabilisatie. Ik heb hier ergens gelezen dat de optie 18-55 VR en een aparte tot 200 beter zou zijn. Hoe zit dit precies?

Wat zijn momenteel goede lenzen voor een beginnend hobbyist en wat is aan te raden?

Voor verdere tips hou ik me vanzelfsprekend aanbevolen.

Groeten,

Peter

P.S. Iemand ervaring met Digimaxx op de voorstraat in Dordrecht?

• JeroenW

Peter B schreef:

>

> Prikkers,

>

> Ik ben van plan een digitale spiegelreflexcamera aan te

> schaffen, als opvolger van mijn 6 jaar oude compactcamera. Na

> redelijk wat erover gelezen te hebben, o.a. hier op het

> prikbord, begint eea een beetje vorm te krijgen.

>

> Ik denk dat het de Nikon D60 gaat worden, maar met wat voor

> lens ben ik nog niet uit. (Canon ook geen probleem,maar

> volgens mij wat duurder) In de winkel adviseerden ze me een

> 18-200 met stabilisatie. Ik heb hier ergens gelezen dat de

> optie 18-55 VR en een aparte tot 200 beter zou zijn. Hoe zit

> dit precies?

>

Nikon maat een 18-200VR. Da's wat we een superzoom noemen. Veel zoombereik in een lens. Ultiem gemak maar beeldkwaliteit is niet altijd super. In de klasse superzooms is de 18-200 wel een van de beste, zoniet de allerbeste.

> Wat zijn momenteel goede lenzen voor een beginnend hobbyist

> en wat is aan te raden?

>

Aan de kitlenzen, 18-55, 18-70 en 18-105 kun je je absoluut geen buil vallen.

> Voor verdere tips hou ik me vanzelfsprekend aanbevolen.

>

> Groeten,

> Peter

>

> P.S. Iemand ervaring met Digimaxx op de voorstraat in

> Dordrecht?

Nee.http://tweakers.net/shopreview/7291/digimaxx.html maar sommige mensen wel.

• Remco Jan

Hoe groter het bereik van een zoomlens hoe meer compromissen de ontwerper moet sluiten. Of hoe kleiner het bereik (ultiem een vast brandpunt objectief) hoe perfecter het kan worden.

Het is dus makkelijker om een bepaalde kwaliteit te bereiken met een 18-55 en een 55-200 dan met een 18-200. Al heeft die laatste weer andere kwaliteiten zoals sneller van groothoek naar tele omdat je de lens niet hoeft te verwisselen. Ik denk overigens dat je de verschillen pas ziet als je de foto's naast elkaar legt.

En PS: ja, ik heb goede ervaringen met Digimaxx op de Voorstraat. Goede prijzen, en de verkoper geeft je netjes een hand na de koop….

• Cyberjunk

Als je weet wat je wilt kun je ook via een webwinkel je spullen bestellen.

Het scheelt vaak veel geld.

Wil je service, uitleg en vind je het niet erg om iets meer te betalen adviseer ik je om naar de lokale fotoboer te gaan.

Tot slot, indien je wilt leren fotograferen adviseer ik je lid te worden van een fotoclub.

Daar leer je in relatief korte tijd hoe je camera werkt, welke technieken er zijn, hoe je met licht kunt spelen, standpunttechniek en…. niet onbelangrijk, hoe je een kwalitatief ‘mooie’ foto moet maken.

Ik ken ‘beginnelingen’ (om dat rotwoord maar eens te gebruiken) die na 2 maanden -in alle opzichten- betere foto's maakten dan fotografen die zogenaamd al hun leven lang al een camera hanteren.

Fotograferen draait eerst om techniek, daarna om kunst.

De andere volgorde is gedoemd te mislukken,………..

• JeroenW

Techniek kun je (vrij rap) leren, daarna komt het proces van leren fotograferen en daar heb je eerlijke en soms harde kritiek voor nodig. Online is wel wat te vinden daarvoor maar bij een fotoclub kan het inderdaad veel beter gaan.

• Peter B

Bedankt zover!

Wanneer ik toch voor 18-200 zou gaan, wat is dan een goede lens?

Groeten,

Peter (die er nog niet helemaal uit is)

• JeroenW

Peter B schreef:

>

> Bedankt zover!

> Wanneer ik toch voor 18-200 zou gaan, wat is dan een goede

> lens?

>

Ik snap de vraag niet.

• Peter B

Jeroen,

Ik bedoel dat er toch meerdere merken objectieven zijn die een lens 18-200 aanbieden die op de Nikon past, of zie ik dat verkeerd. Nikon, Nikkor, Tamron, Prisma???

Groeten,

Peter

P.s. Zojuist laatst afgedrukte foto's van mijn Compactcamera ontvangen en hoop dat dit werkelijk de LAATSTE zijn!!!

• JeroenW

Oh, op die fiets. De Nikon, absoluut!

• Peter B

Uiteindellijk gekozen voor de Nikon D60. Objectief is de Prisma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS geworden. Reden, de mogelijkheid om de zoomfunctie te kunnen blokkeren en de prijs.

Ik ben benieuwd. Nogmaals bedankt voor jullie adviezen…en vanaf nu ga ik dit prikbord zeker volgen om wat meer kennis op te doen.

Groeten,

Peter