Photoshop is voor domme mensen?

• Remco Jan

Ja en Nee.

Ja, omdat er mensen zijn die denken dat je altijd achteraf nog een goede foto kan maken. Photoshop helpt hoogstens om een goede foto te perfectioneren.

Nee, omdat zo'n stelling ervan uitgaat dat je slechts beelden mag maken met een camera. Er zijn puristen die vinden dat een foto zo realistisch mogelijk moet zijn, maar ook vroeger werden er al allerlei montages in de doka gemaakt. Het is maar net wat het doel is van de beelden die je maakt.

• Ad

Er waren dus vroeger ook al grote tegenstanders van “ het prutsen in de doka”

• rob

Ja en ook omdat het zo belachelijk duur is.

Zelf gebruik ik het bijna gratis programma photofiltre studio en dan nog zo weinig mogelijk.

Hooguit om een uitsnede te maken, een stofje weg te klonen of een foto ietsje op te lichten.

In principe moet je gewoon een goede foto maken.

• theo

Door al die bewerkingen in die in de fotobladen gepubliceerd worden begint mijn idee van een geslaagde foto onbereikbaar te worden. Als ik een onbewerkte foto die ikzelf gemaakt heb op de computer bekijk, (en echt wel klopt wat de belichting en compositie betreft) heb ik altijd de neiging om er echt iets spetterends van te moeten maken in fotoshop (wat mij dus helemaal nog niet echt lukt) .

gr Theo

• Remco Jan

Klopt. Ik vind dat wel een voordeel van ouder worden: je hebt alles al een keer gezien en kan het in het juiste perspectief plaatsen.

• Remco Jan

In het artikel wordt Photoshop meer als soortnaam gebruikt en gaat het niet specifiek om Adobe Photoshop. De commentaren zijn net zo goed van toepassing op andere fotoapplicaties.

• Cyberjunk

Aan ‘Photoshoppen’ is helemaal niets mis. Je probeerd je foto zo mooi mogelijk te maken. (overigens is mooi een relatief begrip, maar dat terzijde)

Vrouwen maken zich op, auto's worden getunend, we kopen schoudervulling, push-up BH's en er lijmen een mooi behang op de muur. Allemaal manieren van manipulatie, waar op zich niets mis mee is.

Als we hiermee de werkelijkheid geweld aandoen wil ik graag weten over welke werkelijkheid we het hebben. Volgens mij is er geen werkelijkheid alleen maar interpretaties van die werkelijkheid.

Dat kun je met photoshop doen, met camera standpunt, uitsnede of door het moment van afdrukken.

Kortom, de discussie is in mijn ogen volstrekt onbelangrijk.

• HarryS

Hier kan ik me wel in vinden

• Ad

Ik niet.

• Remco Jan

Want?