Ik weet niet hoe goed je fotografeert.
Vaak is het niet nodig.
Hallo Martin,
200mm op safari is (meestal) niet toereikend. Maar om dan vervolgens de 70-300 erbij te kopen, zou ik niet doen. Wij hebben (denk ik) redelijk wat ervaring op het gebied van safari's en fotograferen tijdens deze safari's dus neem een kijkje op onze site (www.afrikafotosafari.nl) en trek je conclusies. Verreweg de meeste foto's zijn genomen met de 100-400 van Canon…..
Enne…. waar ga je op safari want ook dat maakt nog een fors verschil. En hoe ga je, ga je met een reisgezelschap (groot of klein…) of op eigen gelegenheid.
Maar hoe dan ook, 200 is wat aan de krappe kant.
In ieder geval een fijne reis met veel foto's !!!!
Ruud
www.afrikafotosafari.nl
Ligt er helemaal waar je op safari gaat. Iedereen kent vast de plaatje van de cheetahs boven op de motorkap van een auto, maar die ga je in Zuid Afrika, Botswana of Zambia bijvoorbeeld niet maken. En al helemaal niet al je met een reisgezelschap op pad gaat….
Over het algemeen kom je met 200 echt te kort voor het mooie.
Ruud
Martin,
Ik ben diverse malen in Kenia op safari geweest. Had naast een digitale semi-compact met 10 x optische zoom tot (vergelijkbaar 380 mm analoog) tevens mijn oude analoge SR mee met een 300 mm objectief.
Inderdaad de leeuwen lopen soms om je busje heen, maar de mooiste plaatjes schiet je toch op vrij grote afstand omdat de dieren zich dan ongedwongener gedragen.
Zoals je al aangeeft dat luipaard in die boom kom je niet al te dicht bij, alhoewel wij stonden eens op plm.5 meter afstand van een luipaard liggend en slapend op een overhangende tak.
Mijn advies, goede prime mee en een beanbag om te steunen op de rand van het dak en bovenal genoeg geheugen, want je knipt wat af. En neem ook een kijker mee.
Ik ga in juni naar zuid-afrika (phinda lodge en ngala lodge) De safari's waar ik aan mee zal delen bestaan hoofdzakelijk uit die die de lodge organiseert. Waarschijnlijk ga ik wel 1 maal een zogenaamde fotosafari doen waarbij ik persoonlijk wordt meegenomen naar de mooiste fotolocaties en wordt bij alles wat we zien (incl de dieren) rekening gehouden met het fotograferen.
Hallo Ad,
over het algemeen is er meer dan voldoende licht. Uiteraard met de schemering loopt dat inderdaad snel terug. Zowel ‘s morgens al ’s avonds gaat de zon erg snel op dan wel onder. Maar ook midden op de dag maak je soms de mooiste foto's, dus ga zeker niet te laat op pad want ook leeuwen en luipaarden laten zich ook wel overdag zien. Wij gaan meestal ‘s morgens zo vroeg mogelijk op pad en wij blijven meestal tot een uur of 12 of 13 onderweg afhankelijk wat we tegen komen en dan zo rond 15.00 uur gaan we het weer proberen tot ’ sluitingstijd'.
Het blijft nog steeds boeien en iedere dag is toch weer anders.
groeten
Ruud
www.afrikafotosafari.nl
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?