Nikon lenzen vraag

• Tamar

Ik heb nu een 50mm lens en een Nikkor zoom van 70-300. Ik sjouw me het ongans en als ik de tele thuis laat zie ik weer 25 dingen die ik net even dichterbij had willen halen.

Nu is de vraag; welke lens zal ik nemen voor ‘alledag’, ik zit twijfelen tussen 18-55 of 18-70. Welke lens staat dan als ‘fantastisch’ bekend?

• JeroenW

18-70. Alhoewel die, vind ik, onderhand een iets te legendarische reputatie krijgt. De bouwkwaliteit is wel een stukje beter en voor de meeste mensen is het bereik net wat prettiger.

• Rudo

Als de 50mm niet ver genoeg reikt, zal de 18-55 ook niet ver genoeg reiken en ik vraag mij af of 70 mm dan wel ver genoeg reikt als je dus blijkbaar eigenlijk het jammer vindt dat je in bepaalde situaties niet je tele bij je hebt….

Tja het is lastig om vanaf hier te bepalen hoeveel mm je nodig hebt in de situaties waarin je dat nodig hebt.

Je zou kunnen denken aan een 18-135 van Nikon, is wel iets minder van kwaliteit t.o.v. de 18-70. Maar je hebt dan wel een behoorlijk bereik.

Een andere optie is de 16-85 van Nikon, wat minder bereik dan de 18-135, maar naar het schijnt wel een goede lens.

Er is ook nog een 18-105 VR, maar ik heb nog niets gelezen over deze lens omdat ik daar nog geen tijd voor heb gehad.

Maar ja, de vraag blijft: Hoeveel tele heb je nodig in die bepaalde situaties?

Groetjes van Rudo

• JohnF

Wat wil je fotograferen? Vaak is het mooier om een paar stappen dichterbij te gaan, hangt natuurlijk van je onderwerp af. Ikzelf werk 99% binnen het bereik van 10mm-85mm (wel met verlengingsfactor van 1,5).

Mijn hoofdobjectief is de 17-55/2.8 maar soms is de 55mm te weinig en gebruik ik de 85mm.

JohnF

• Tamar

De lenzen zijn allemaal voor andere dingen; mijn 50 mm is voor de echte close-upjes en het fotograferen in donkere plekken (want F1.8) heel erg fijn , de 70-300 kon ik er toen heel goedkoop bijkopen en is ook wel heel fijn voor het betere urban werk *ben ik toch wel erg dol op* mooie oude mensen op de plaat zetten vanaf een goede afstand. Daar ga je dan niet met je neus bovenopstaan. Besides; ik heb hem al en ik wil hem ook niet meer kwijt. (Net speciaal een 3poot voor genomen zodat ik er in het donker beter mee uit de voeten kan)

Ik heb straks mijn eerste betaalde opdracht, portretwerk…en op de 50mm mis ik dat ik net even kan inzoomen, wat mooier kaderen. Met een teleknoeperd wat portretjes maken lijkt me ook weer overdreven. Wat John zegt 10-85 klinkt ook wel goed….

• JeroenW

10-85 kun je op je buik schrijven. Er is wel een erg mooie 24-85, zowel de eerste als de 2e versie is goed. Als het puur om portretten gaa neus dan 's rond naar een 85mm 1.8.

• Rudo

Het bereik van 10-85 waar John het over heeft zijn volgens mij 3 lenzen, en dat is dus niet wat jij zoekt denk ik.

• Tamar

bedankt, ik ga eens kijken naar 24-85 tweedehands op een van de fora hier in Israel.

• Vaarclub

Een ander alternatief is de ‘good old’ Nikkor 28-200 mm.

Een degelijke lens die het straks op je FX (fullframe) ook nog goed zal doen.

• JeroenW

Voor sommige mensenis fullframe echt nog heel ver weg hoor. 28-200 is een interessant idee maar als je 28mm op een crop camera interessant vind is 28-105 ook het overwegen waard.