En de laatste loodjes..

• Tamar

Dit zijn de laatste die ik toonbaar vond van de tweehonderdnegenennogwat foto's van vandaag. Lang leve de 2 giga kaartjes :) Nog even iets grappigs; met zo een telelens kijken mensen toch heel anders naar je :D, size matters? De fotografen an de krant die er stonden maakten ook plaats voor mij, kreeg nog de vraag voor wie ik werkte :D Freelancer dan maar.

Ik voel dat ik klaar ben voor RAW schieten, nu alleen iemand vinden die me uitlegt hoe ik ze daarna weer omzet in iphoto naar Jpeg.

• JeroenW

Indrukwekkende foto's van een moeilijk moment. Enige wat we je nog kunnen leren is iets beter nabewerken. Oog voor momenten heb je al beter dan ik dat heb.

• Tamar

Specifiek zijn, Jeroen; je commentaar van het contrast was bijvoorbeeld heel nuttig. Enne; bij mij gaan de hertjes op de vlucht, ieder zijn ding :)

• Ad

Je hebt wel een scherpte probleempje op iets grotere afstand.

Verder wil ik geen commentaar geven.

Je weet wel wat ik mooi vind aan jouw fotografie.

Jammer dat je deze keer de contrasten niet in 1 foto kon vangen.

Ze zeggen echter genoeg.

• JeroenW

Ok… denk erom, het gaat hier om puntjes op de i.

Scherpte vind ik niet optimaal. Ik vraag me af of je je zonnekap wel gebruikt. Verder vraag ik me af of je camera soms op AF-A staat en niet op AF-C. Bij AF-A besluit de camera of 1 keer scherpstellen genoeg is of niet. Dan kan het voorkomen dat scherpte net verkeerd is. Bij AF-C blijft de camera focussen zolang je de knop half ingedrukt houdt.

Misschien is het tijd om ‘s van matrix af te stappen en ’s te experimenteren met center metering. Zou kunnen dat je daarmee je onderwerp iets meer kan laten uitspringen.Kan ook zijn dat ik me vergis in het klimaat waarin jij werkt en dat je overbelichte platen gaat krijgen.

Tot slot. Quicktime als bewerkingsprogramma? Lieverd, plan ‘s wat tijd om van jpg af te stappen en op raw over te gaan. Snor ergens capture nx op of photoshop elements of lightroom en ga dat ’s leren.

Je bent erg goed bezig maar je kan nog net even beter werk produceren.

• Ad

Hoewel raw niet zo noodzakelijk is.

Als je zo door gaat in je ontwikkeling maak je binnenkort ook in jpg foto's die je nauwelijks hoeft te bewerken.

Dan is raw zinloos.

Zoals gewoonlijk zie ik een herkenbaar Nikon uiterlijk in de foto's.

Beetje vlak van kleur, en de scherpte zit er net naast.

Probeer eens of je de camera al een stapje meer verzadiging kunt geven.

• JeroenW

Ad schreef:

>

> Hoewel raw niet zo noodzakelijk is.

> Als je zo door gaat in je ontwikkeling maak je binnenkort ook

> in jpg foto's die je nauwelijks hoeft te bewerken.

> Dan is raw zinloos.

Mwoah, ok. Maar wil je wel bewerken dan is het prettig

> Zoals gewoonlijk zie ik een herkenbaar Nikon uiterlijk in de

> foto's.

> Beetje vlak van kleur, en de scherpte zit er net naast.

Zeg Ad, dat laatste is geen herkenbaar nikon trekje!

> Probeer eens of je de camera al een stapje meer verzadiging

> kunt geven.

• Ad

Vind ik wel Jeroen.

En dat heeft niets met jouw foto's te maken.

Het is voor mij een kenmerk wat ik heel veel zie bij Nikon.

Of het aan de lenzen ligt of aan de body weet ik niet.

Maar het valt me op.

• Tamar

Ik heb op mijn camera de keus tussen AF en M, op de fuiji had ik inderdaad die verschillen tussen de AF-c en AF-a. Misschien ergens een verborgen knopje?

Meer verzadiging kan in de nabewerking, kan dat ook al op de camera? Vertel?

Deze scenery was natuurlijk niet erg kleurrijk; zwart met veel zandtinten, er was heel veel overbelicht, ondanks de zonnekap. Ik heb nog zitten rommelen met de witbalans, en kreeg de optie om er puntjes af te halen of bij te doen, toen wist ik niet welke, dus heb ik het er maar bij gelaten. Een paar uurtjes in de leer bij een Nikon prof kan me wat meer zekerheid geven, ik zal eens een oproepje plaatsten op het Israelische prikbord.

Met het scherpstellen weet ik dat deze lens (70-300) minder accuraat is op 300, en verder is er de optie dat ik wellicht niet zo een vaste hand heb, of dat de lens niet je van het is. Ik zat te overwegen om even langs de winkel te gaan, sensor schoon laten maken en de lens laten nakijken. Het was allemaal tweedehands, dus ik weet niet precies wat er mee gebeurd is :)

Bedankt voor hetcommentaar, ik leer hier veel van !

• JeroenW

En ik zie bij canon gebruikers andere typische dingen. Het is denk ik een gebruikersfout.