Flitsen

• JeroenW

Ehh. peter, ben jij de enige fotograaf? En realiseert je zus zich dat je geen pro bent?

• De Tobfotograaf

met een donker plafond schiet het natuurlijk niet op.

• Charlotte

Ik zou echt raw doen, stel dat je de perfecte foto maakt die ze willen uitvergroten. dan kan je die op die manier beste bewerken!

Paar dingen die logisch zijn, maar wat je niet moet vergeten….

Ga in elk geval op de locatie kijken, en maak wat foto's. Zo heb je van te voren al wat ideeen over compositie en weet je wat de lichtomstandigheden! Hebben jullie ook een alternatief voor de reportage als het buiten slecht weer is?

Lees veel op internet; kijk naar de reportages van anderen; kijk wat je mooi vind en lelijk, en geef er dan je eigen draai aan… Zorg dat je je camera door en door kent: neem voor zekerheid boekjes mee voor evt foutmeldingen. En zorg voor een 2de body! Zeker handig als je met meerdere lenzen werkt! Hoef je niet vaak te wisselen! En als ie het begeeft…. tja….

Tot slot: bespreek wat je wilt doen: soms willen mensen je de gehele dag, dus ook op het feest achteraf. Meestal doe ik dat heel kort: de snap shots van de gasten geven meestal ook een prima impressie dus ben je vind ik niet meer nodig…

Wat betreft nog nooit bruiloft gedaan: ach, iedereen moet ergens beginnen. Als diegene voor wie je het doet het maar echt weet dat zij de eerste zijn… Hebben ze zelf ook ook een verantwoordelijkheid in hoor… En geef niet al je foto's, gooi echt de lelijke weg… Familie vind ik persoonlijk eng; stel dat het mis gaat….

• Charlotte

@ john,

ik moet je zeggen dat ik niet mega technisch onderleft ben en vanalles doe op gevoel en bij experiment:

1/30, is dat niet te lang? Ik snap dat je scherpte pakt door de flits, maar het klinkt een beetje eng…

• JeroenW

Valt wel mee hoor. 1/30 is heel goed te doen tot zo'n 50 a 60mm als je onderwerpen niet al te veel bewegen. Hoe korter de sluitertijd, hoe meer licht er van de flits moet komen. Dat wil je niet altijd. Probeer zelf maar 's een serie in je huiskamer met sluitertijden van 1/30 tot 1/200, zie je precies het verschil.

• JohnF

Die kans is met digitaal wat kleiner omdat je direct feedback hebt. In ieder geval highlights aan laten staan, zie je uit je ooghoeken wel of je de mist in gaat (overbelichting).

Voor alles is de eerste keer. Ik weet wel dat toen ik het voor het eerst deed dit analoog was. Voor de zekerheid twee camera's en afwissellen. En maar 36 opnamen op een rolletje. Dan is het daarna nog spannend met het wachten op de contacten.

In ieder geval wens ik Peter succes.

JohnF

• peter

@ Charlotte. Goeie tips! de locaties zijn mij bekend maar ik ga inderdaad vooraf nog even in de ruimte oefenen. We hebben als binnenlocatie een groot tuincentrum gekozen die natuurlijk helemaal in kerstsfeer is. Als tweede camera neem ik mijn vorige dig. camera mee. Ik heb overgens wel ervaring in foto's maken hoor. Al vanaf mijn 14e jaar (ik ben nu 53) is het een grote hobby. (Dus ja, Jeroen, mijn zus realiseerd dat ik geen prof ben) Ik ben voor de hele dag uitgenodigd, dus vanaf het opmaken tot het feest ben ik erbij. Mijn zus kent mijn foto's en is er nog meer dan ik van overtuigd dat het allemaal gaat lukken. Uiteraard krijgen ze niet alle foto's te zien. Ik zal van elke situatie meerdere foto's maken om later de beste er uit te zoeken. Het blijft natuurlijk spannend maar ik vind het een hele uitdaging, en wat is er mooier dan het uitoefenen van je grootste hobby. Nogmaals allemaal dank voor tips en medeleven.

• Charlotte

Volgens mij heb je er plezier in! En dan komt het vast meer dan goed!

Genietze!. Laat je tzt resultaat zien?

• garry

beste mensen; flitsen binnen met een omnibounce is gewoon top; vooral met een ttl flits; die zorgt in de meeste gevallen voor goed licht op het hoofd onderwerp; als het voldoende beelvullend is; die 1/30 is prima; je hoeft niet bang te zijn voor bewegings onscherpte; omdat de flits het hoofdonderwerp bevriest en in de meeste zoekers kan je met ttl flits zien of de belichting goed geweest is na de opname; buiten heb je weinig aan de omnibouce; lichtverlies van de omnibouce!; dus gewoon zonder; met inflitsen maak je hele mooie contrastrijke foto,s; zorg wel dat je beeldvullend werkt; anders gaat de ttl de mist in; sommige camera.s kan je de flits reduceren; voordeel met digitaal is dat het resultaat gelijk kan bekijken en met photoshop de opname kan verzachten of de belichting kan bijwerken..

suc66

garry