De kogel = door de kerk

• Ad

Uiteraard zijn over de meest verkochte “ vreemde lens” de meeste klachten.

Ik zie zowel bij Tamron als bij Sigma als bij Tokina het grote kwaliteit verschil tussen de lenzen.

Je pakt de ene, en die is But, je pakt de volgende ( gelijke lens) en die is goed.

Kwaliteitscontrole is dus blijkbaar niet helemaal voldoende bij deze producenten.

• kompjoetervilozoov

Ik vermoed nu dat jij op Tweakers Wijnands heet……

Mag jij raden wie ik ben…..

• De Tobfotograaf

DSLR's zijn ongevoelig voor UV, dus ook hoog in de bergen, waarvan akte.

• Joop

Dit was mijn mening ook totdat ik in email conversatie met een redacteur van een camera blad in discussie ging.

Een DSLR is er niet helemaal blind voor. Maar lange niet zo gevoelig als de analoge camera's.

• Ad

Waarom zou een DSLR ongevoelig zijn voor UV?

Wat zou de technische verklaring daarvoor kunnen zijn?

• Joop

Volgende uitleg kreeg ik van redacteur van fotografie blad;

Waarbij ik ook de opmerking maakte van een sensor is niet gevoelig voor UV licht.

Het verhaal klopt gedeeltelijk.

U maakt echter wel een zeer belangrijke fout in uw stelling. CCD en CMOS sensoren zijn niet BLIND voor UV licht, ze zijn slechts SLECHTZIEND. Dit betekend dat het signaal dat uit het blauwe spectrum komt inderdaad sterker moet worden versterkt dan de andere kleuren, vandaar dat wij in onze reviews ook altijd het blauwe deel van een bord vergroten om te kijken hoeveel ruis daar in zit. Het signaal dat achter de blauwe kleurenfilters op de sensor binnen komt wordt inderdaad dermate versterkt dat hier ook het UV licht iets wordt meeversterkt.

Het is om die reden dat bedrijven als Hoya, de grootste leverancier van filters ter wereld, speciale UV filters hebben voor digitale camera's. (De Hoya Digital lijn). Wees dus niet te stellig in uw bewoording dat een sensor ongevoelig is voor UV. Dit is namelijk pertinent niet waar.

Volledige tekst op http://www.fen-net.de:80/walter.preiss/e/slomoinf.html

• Ad

Ik heb met een canon toch wel degelijk registratie van UV

De censor is uiteraard iets minder gevoelig om de de registratie in het geheel minder is.

Blauw is het moeilijkst te ontvangen en door de software het moeilijkst te onderscheiden van zwart.

Blind voor UV is zeker bij de moderne camera een fabeltje.

.

• Remco Jan

Sterker nog, een Nikon gedraagt zich gewoon als een externe kaartlezer. Al is het handiger om een losse kaartlezer te hebben, zeker als je meerdere kaartjes hebt.