Hoe wat waar???

• GT

Of juist wel…

Je kunt in elk geval zo'n 9 maanden met de camera oefenen, en daarna kun je de kleine als favouriet modelletje gebruiken.

Als je iets wilt doen, doe het nu… Da's een stuk beter dan ‘what if…’

groet,

GT

• Ri

Maar dat is het ‘m juist. Ik wil geen persfotograaf worden of met modellen ed. Ik wil proberen te beginnen met potretfotografie en dat later uitbreiden naar bruiloften etc. Dus als ik straks een kindje mag ontvangen, dan ben ik sowieso hele dagen thuis. Als ik dan een dagje bij wijze van een bruiloft heb, kan hij/zij altijd en dagje naar opa en oma. Maar de rest vd week heb ik de tijd om dan aan de foto’s te werken van die bruiloft. En ik ben de hele wk lekker bij die kleine.. Ik vond dat juist een goeie combinatie! Dus toch je droom volgen, zakcentje verdienen en toch hele dag bij je trots zijn.. Wat wil je dan nog meer??? Alleen nu nog daar naartoe groeien uiteraard :-D

Maar zoals eerder gezegd.. het lijkt makkelijker dan het is! Om daar te komen gaat er nog wel wat aan vooraf. En dat besef ik maar al te goed!!!

• Ad

Heb je al een studio?

• Joop

Kijk maar eens op eosdigitaal.nl en kijk daar ens hoeveel mensen al een eigen studiootje of bruiloft shoots doen en zo zakcentje bij verdienen. Nie normaal meer.

Ik ben bang dat je een paar jaar te laat bent met je droom te realiseren.

Niet geprobeerd is altijd mis geschoten.

• efka

Een terechte vraag van Ad.

Als je er een broodwinning van wil maken en geen schnabbel van een amateur die af en toe op die manier genoeg voor een extra lensje verdient, moet je een bijbehorende professionele uitstraling hebben. Je eindproduct zal die professionaliteit moeten bevestigen. Een paar dingen:

- Zorg voor professionele apparatuur en een serieuze back up. Zeker je lenzen zullen een verschil gaan maken; de amateur en/of budget lenzen zullen al snel ontoereikend zijn. Durf in toplenzen te investeren. Je maakt een onvergeeflijke blunder als ter prekke je camera het begeeft en je hebt geen reserve, of je reserve is een klikklak digitaal compactje. De essentiele zaken (body, flitser) moet je dus dubbel hebben en dat is wederom investeren. Accu's moet je in drie of viervoud hebben; geheugenkaarten moet je ook in ruime voorraad hebben

- Werk professioneel. Het is dodelijk als de klant of de gasten op de bruiloft denken: “dat kan mijn opoe ook”. Als je eindproduct dat vermoeden ook nog eens bevestigt, dan krijg je hele slechte mond tot mond reclame.

- Bruidswerk is moeilijker dan je denkt. Denk aan de traditionele witte jurk en het donkere kostuum, dus je moet grote contrasten overwinnen. Daarnaast moet de jurk niet uitgebeten wit worden. De fijne details en plooien moeten zichtbaar blijven. Hetzelfde voor het kostuum, dat mag niet dichtlopen in de zwarten. Tegelijkertijd moet de rest ook goed belicht blijven. Het kan allemaal, maar het vergt dan goedwillende bedoelingen.

Prima dat je achter je droom aanloopt, maar blijf realistisch. Als je je naam wil vestigen, moet je meer leveren dan het standaard amateurniveau, want dan blijft het hangen in hooguit af en toe een schnabbel.

Het zou mooi zijn als je indachtig alle waarschwingen en zware concurrentie toch een succes weet te maken. Het is je gegund.

• JohnF

Reken op meer dan lekker thuis even aan de foto's werken. Als fotograaf ben je een zelfstandig ondernemer. Naast het fotograferen het afwerken, leverenn heb je ook te maken met verzekeringen, belasting, facturering, btw (kortom boekhouding), marketing (visitekaartjes, website), etc.

Wat hierboven ook al is aangegeven is je backup spullen. Ik had deze week bij een klus een kind dat in een onbewaakt ogenblik m'n apparatuur omtrok. Camera en objectief total loss (bijna 3000 euro schade) maar ik kon wel gelijk door met het afmaken van mijn opdracht omdat ik een tweede camera met bijbehorende spullen had. De apparatuur is wel verzekerd, maar het kost je altijd geld (en een hoop tijd en ellende).

Bij een trouwreportage moet je beschikken over twee camera's en twee flitsers en diverse objectieven. Vergeet daarnaast betrouwbaar vervoer niet.

Oja, inschrijven Kvk. Verder zorgen dat je een goed vaklab hebt voor de afwerking van je foto's, goede leverancier voor je apparatuur, etc.

En daarnaast werk je 7 dagen per week, 24 uur per dag. En let wel, klanten hebben een planning waar jij je vaak aan moet passen. Niet andersom.

Ga een opleiding volgen, geen cursussen bij een wijkcentrum of zo.

Klinkt allemaal negatief, maar ik zou niet anders meer willen.

JohnF

• JeroenW

Ik heb een keer bij wijze van vriendendienst een bruiloft geschoten. Dat is echt gewoon keihard buffelen! Had voor mij eigenlijk weinig meer met hobby te maken.

• Remco Jan

Ik heb het ook 1 of 2 keer gedaan, maar als vriendendienst is het eigenlijk helemaal niet leuk. Je kan zelf niet meedoen met het feest van je vrienden, want je wilt toch wel iets fatsoenlijks leveren. Dit soort dingen moet je gewoon door profs laten doen, en zelf lekker gaan feesten.

• Nikon Sjoerd

Wie riep er hier dan iets over persfotograaf?

Potretfotografie = modellen fotografie hoor! En een foto van een bruidspaar die

poseren staan is ook een soort van modelfotografie. Het is maar dat je het weet.

Iedereen wil er op z'n voordeligst uitzien.

En hoe past sportfotografie erbij in dit verhaal? Is iets totaal anders.

Als je de verhalen van Efka en JohnF gelezen hebt, dan denk ik dat je een heel erge rooskleurg beeld heb van fotografie. Ik wil er als non-prof nog wel een schepje bovenop doen, maar daar wordt je ook niet gelukkiger van.

Zoals ik al zei… fotograferen is keuzes maken. Nogmaals sterkte.

• JeroenW

Dit was een heel snel georganiseerde aangelegenheid. Vader van de bruid bleek opeens niet lang meer te hebben en het bruidspaar had net een stevige verbouwing gefinanceerd en dus was een pro gewoon niet haalbaar.