analoge of digitale lens

• fotohans

De vraag zal vast wel eens vaker aan de orde zijn geweest, maar wie kan me het verschil uitleggen tussen het gebruik van een analoge en een digitale lens op een digitale spiegelreflexbody, afgezien van de verlengingsfactor.

Hans

• JohnF

Er betsaat niet zo iets als een analoge of digitale lens. Beide zijn van glas.

Analoog is film, digitaal is CMOS of CCD.

Er zijn lenzen (objectieven) voor gebruik op full frame ( sensor of film van 24x26mm), die ook op een camera met een APS-formaat senser (met crop-factor) gebruikt kunnen worden en objectieven die specifiek voor de APS-formaat sensor gemaakt zijn. Deze laatste kunnen niet op een full frame gebruikt worden.

Bij Nikon zijn de objectieven met toevoeging dx alleen for de kleine sensor. De rest kan allemaal op alle camera's gebruikt worden. Waar je wel mee te maken hebt is de leeftijd van je objectief en de mogelijkheid om met de elektronika in je nieuwe camera te communiceren. Ik kan mijn 50mm uit 1960 nog steeds op mijn digitale Nikons gebruiken, let wel: handmatig.

JohnF

• fotohans

Dat betekent dat een Sigma 28/300 mm D objektief met Nikon vatting zonder verlies van functies gebruikt kan worden op b.v. een Nikon D70s ?

Hans

• JohnF

Weet ik niet, hangt er van af of de Sigma lens na of voor de D70s is gemaakt.

Mijn verhaal gaat over Nikon objectieven waarbij je bij Nikon alle informatie van compatibiliteit kan vinden.

Je zou kunnen checken op de site van Sigma of even rondvragen op dit forum.

JohnF

• JeroenW

Klopt. Blij wordt je er niet van maar het gaat wel werken.

• fotohans

Ik denk dat ik de Sigma-lens in 2003 of 2004 gekocht heb; en de Nikon D70s is van omstreeks 2005/2006 ? Ik wacht verdere reacties op dit forum met belangstelling af !

Hans

• fotohans

Hallo Jeroen

Begrijp ik even niet: geen reden tot blijdschap maar het werkt wél (volledig ?).

Hans

• Jurjen_S

Je hebt geen groothoek meer en die combinatie zal geen superresultaten opleveren.

• fotohans

Het missen van de groothoek is duidelijk, maar In welk opzicht zijn er geen goede resultaten te verwachten ?

Hans

• Rudo

Als je de lens al naar tevredenheid hebt gebruikt op een analoge camera, zul je ongetwijfeld ook tevreden zijn met deze lens op een digitale camera.

Rudo