megabites steeds anders HELP

• Nestor-F

Het aantal megapixels die een camera kan verwerken bepaalt het aantal megabytes. Echter, het onderwerp zelf is hier ook (zeer) belangrijk in. Als je een strand met blauwe lucht fotografeert slaat de camera dit op met minder pixels en dus minder megabytes dan als je een drukke winkelstraat fotografeert. Dus het aantal details en kleuren bepaalt het aantal megabytes voor een foto. Lagere kwaliteit-meer foto's, hogere kwaliteit-minder foto's. Het is maar wat je wilt. Ik zou adviseren een zo hoog mogelijke kwaliteit maar dat vergt dan wat meer geheugen ruimte, dus meer kaartjes.

Succes Whitney.

• De Tobfotograaf

Ik weet niet wat voor foto je moet maken om van een 7MP camera een foto te maken van 800MB. Heb je een geheugenkaart van 1GB, dan past er maar 1 foto op.

De eerste vraag die ik stel: hoe groot is je geheugenkaart?

Heb je misschien niet goed gelezen en is de foto 0.800MB ?

Zo ja, dan is het probleem mogelijk al opgelost. 0.800MB of 0,800MB is gelijk aan 800 KB en dat is voor een 7 MP camera een lage waarde. Dat duidt op een lage resolutie en/of een grove instelling.

Controleer welke instelling je hebt gebruikt: grof, midium of fijn.

Kies je voor fijn met een hoge resolutie, dan verwacht ik bij een 7 MP camera voor gemiddelde foto's 6 a 14 MB.

Foto's van 1,5 KB zijn mogelijk via e-mail verstuurd en worden softwarematig wat aantal MB flink gecomprimeerd. Als het goed is, zal een gemailde en dus gecomprimeerde foto een lagere hoeveelheid KB of MB innemen.

Ik hoop dat je de originele foto nog hebt en laat ons weten of dit verhaal klopt.

• Moros

Voor een 7 megapixel camera, zit je gemiddeld tussen de 2 en 4 mb niet meer.

Die 6 en 14mb zal misschien voor Raw zijn, maar JPEG is tussen die 2 en 4 mb.

• De Tobfotograaf

dat hangt inderdaad van de compressie af, maar ik ging even van het maximaal haalbare uit. het ging immers over hele grote bestanden. maar je hebt gelijk.

wat ik misschien niet duidelelijk beschreef dat de aantal MB afhangt van je gekozen opslagformaat. maar e.e.a. moet toch voor whitney inmiddels al wel duidelijk geworden zijn. wel had ik nog een antwoord van haar verwacht.

• Ruud

Misschien is de camera wel in orde, maar het programma waarmee ze op de pc worden geopend niet.

Ik heb zelf ooit een programma meegeleverd gekregen bij een camera, waarmee je, als je de foto opende en weer wegschreef ook niets overhield. Om de een of andere reden werden ze dan gelijk verkleind van gemiddeld 2MB naar gemiddels 700Kb, en daar zat ik echt niet op te wachten.

Wat gebruikt Whitney???